مدیر کل میراث فرهنگی کرمان اعلام کرد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: پرونده ثبت جهانی بیابان لوت مراحل نهایی خود را طی می‌کند
کد خبر: ۱۴۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 19 December 2015
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: پرونده ثبت جهانی بیابان لوت مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده، در تیرماه سال آینده در اجلاس یونسکو در ترکیه شاهد ثبت جهانی شدن پرونده بیایان لوت و همچنین پرونده ثبت جهانی قنوات استان کرمان باشیم.

"محمود وفایی"  درباره ساماندهی بافت تاریخی کرمان اظهار کرد: در حال حاضر اراده مدیریت استان و میراث فرهنگی بر این است که وضعیت موجود حفظ شود و نجات بخشی در بافت تاریخی شهر کرمان صورت گیرد.

منظر بافت تاریخی در گذشته لکه دار شده بود

وی با بیان اینکه منظر بافت تاریخی در گذشته لکه دار شده بود، تصریح کرد: قرار است چنین اتفاقی در باقی مانده این بافت دیگر رخ ندهد و یکی از برنامه‌هایی که با همکاری شهرداری، راه و شهرسازی و با حمایت استانداری آغاز شده این است که در بافت تاریخی شهر بازآفرینی اتفاق بیفتد.

وفایی با اشاره به بازنگری طرح تفصیلیِ طرح بافت تاریخی تصریح کرد: قرار است راهکارها و برنامه‌های خوب و قانونی در جهت حفظ وضعیت موجود بافت تاریخی ارائه شود.

وی بیان کرد: آنچه که تاکنون به بافت تاریخی شهر آسیب زده، خلاءهای قانونی بوده که متاسفانه در حال حاضر نیز این خلاء‌ها وجود دارد به طوری که ضوابطی در طرح تفصیلی درباره حریم ها آمده اما برای شهرداری الزام قانونی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه هسته اصلی بافت تاریخی شهر کرمان بیش از 600 هکتار است، گفت: در حال حاضر نگران خلاءهای قانونی نیستیم، زیرا فرهنگ و تفکرِ حفظ و توجه به ثروت‌های فرهنگی در شهر کرمان وجود دارد و شهرداری، میراث فرهنگی و استانداری اراده جدی برای حفظ بافت تاریخی را دارند.

وی با اشاره به نقش مهم مردم و رسانه‌ها در حفظ بافت تاریخی تصریح کرد: اگر سال ها قبل به اتفاقات حاشیه و متن بافت تاریخی توسط رسانه‌ها پرداخته، از این حق دفاع و حفاظت از میراث مطالبه شده بود، امروز شاهد این وضعیت نبودیم زیرا معتقدیم هرجا سکوت و بی اعتنایی باشد، این اتفاقات رخ خواهد داد.

وفایی با اشاره به اینکه بازار کرمان به خوبی حفظ شده، اظهار کرد: این بازار احتیاج به بازسازی اساسی دارد و با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی کار آغاز شده و قرار است بازسازی اصلی و اساسی در بازار بزرگ کرمان صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر بسیاری از معضلات قانونی درباره برخی تصرفات غیرقانونی، سدمعبرها و ... را حل و فصل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: برنامه این است که بعد از بازسازی بدنه بازار، سقف و پشت بام‌ها، به تدریج آثار و ابنیه تاریخی حاشیه بازار نیز با هماهنگی سازمان های مربوطه از جمله اوقاف، بخش خصوصی و ... طی برنامه ششم توسعه بازسازی شود.

وی بیان کرد: تلاش می کنیم حداقل اصلاحات صورت بگیرد و اگر جایی به بافت تاریخی ضربه‌ای بزند، در مقابل آن ایستادگی خواهیم کرد.

وفایی افزود: به نظر بنده بعد از سال‌ها، مدیریت حاکم بر شهر و استان کرمان نگاه خوبی به حفظ، احیاء و نجات بخشی بافت تاریخی و آثار میراثی دارد و از جمله این تلاش‌ها می توان به احیاء و مرمت باغ فتح آباد، خانه حاج آقاعلی در رفسنجان و ... اشاره کرد.

آغاز مرمت باغ تاریخی بیرم آباد در آینده نزدیک

وی تصریح کرد: اخیرا نیز پیگیری شده که باغ تاریخی بیرم آباد که مجموعه‌ای از ابنیه تاریخی با قدمت دوره صفویه است، با همکاری آستان قدس رضوی مرمت شود و طرح مرمت باغ توسط همکاران ما آماده و تحویل داده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به نظارت میراث فرهنگی بر مرمت این مجموعه‌ها، اظهار کرد: یکی از مشکلات در استان و بلکه کشور ما این است که مردم اطراف بناهای تاریخی برای ساخت و ساز مشکل دارند و ممکن است بعضا حریم‌های غیرمنطقی لحاظ شده باشد.

وی ادامه داد: ممکن است با یک اصلاح آن خانه از حریم خارج شود و تا یک ارتفاع مشخص اجازه ساخت و ساز می‌دهند لذا یک مشاور در جهت کمک به صاحبان خانه‌های تاریخی و در محدوده اثر در حال کار است و این امر توجه به خواسته‌های منطقی و به حق مردم است و در آن اصلاح حریم ها انجام خواهد شد.

وی در ادامه درباره طرح گردشگری کویر لوت با بیان اینکه نخستین پرونده ثبت جهانی اثر طبیعی کاندید شده از ایران، بیابان لوت است، اظهار کرد: 80 درصد جغرافیای کویر لوت در استان کرمان است و مهم ترین و باارزش ترین آثار طبیعی کویر لوت از جمله کلوت‌های شهداد، رود شور و ... نیز در استان کرمان واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: اخیرا میزبان نمایندگانی از یونسکو و اتحادیه جهانی حفاظ از طبیعت بودیم و پایگاه حفاظت از کویر که در قلعه شفیع آباد شهداد فعال است، جهانی خواهد شد.

وفایی تصریح کرد: پرونده ثبت جهانی بیابان لوت مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده، در تیرماه سال آینده در اجلاس یونسکو در ترکیه شاهد ثبت جهانی شدن پرونده بیایان لوت و همچنین پرونده ثبت جهانی قنوات استان کرمان باشیم.

وی ادامه داد: سه قنات استان نیز توسط کارشناسان یونسکو بازدید شده و پرونده آن آماده است و سال آینده شاهد ثبت جهانی آن‌ها خواهیم بود که رخداد بسیار مهمی برای استان کرمان است، زیرا با ثبت جهانی کویر، پدیده‌ای بکر و بی نظیر طبیعی ما به جهان معرفی و باعث جذب بسیاری از علاقمندان و گردشگران به استان کرمان و کویر می شود و اعتباری برای استان خواهد بود.

وفایی با اشاره به اینکه استان کرمان در حال حاضر سه اثر ثبت جهانی دارد، بیان کرد: با ثبت جهانی بیابان لوت و قنوات، جایگاه استان کرمان از این حیث ارتقاء پیدا خواهد کرد

در زیرساخت‌های گردشگری دچار مشکل هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در ادامه گفت: در زیرساخت‌های گردشگری دچار مشکل هستیم و با توجه به اقبال گردشگران خارجی به کشور و استان کرمان، یکی از زیرساخت‌ها بحث هتل و واحدهای اقامتی است که باید به تعداد تخت ها اضافه شود.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد طی شش ماه نخست سال جاری بیش از 16 هزار نفر گردشگر خارجی به استان کرمان سفر کرده‌اند که در 10 سال گذشته این حضور، بی‌نظیر بوده است. پس باید واحدهای گردشگری و تفریحی استان افزایش یابد.

وفایی تصریح کرد: باید سرویس های بهداشتی، نمازخانه‌ها و مجموعه‌های گردشگریِ مسیرها بازسازی شود که خوشبختانه بخش خصوصی اقبال خوبی در این زمینه نشان داده و تقاضاهای بسیاری در زمینه احداث هتل و تبدیل ساختمان‌های تاریخی به واحدهای اقامتی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: بوم‌گردی روستایی، یکی از سیاست‌های حوزه گردشگری و توانمندسازی روستائیان است که هم اکنون در استان بیشترین آمار ایجاد خانه‌های روستایی برای سرویس‌دهی به گردشگران را داریم که در شفیع آباد شهداد هفت خانه بوم‌گردی با مجوز سازمان میراث فرهنگی ایجاد شده و امیدواریم ظرفیت‌ها متناسب با حضور گردشگران تکمیل شود.

نظارت جدی بر تمام واحدهای پذیرایی و خدماتی در سراسر استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: گروه مالی گردشگری کار بزرگی را در زمینه ساخت سیتی سنتر شامل هتل، مجموعه‌های پذیرایی، تجاری و ... با سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی در شهرستان سیرجان آغاز کرده ضمن آنکه در شهرستان‌های دیگر نیز متقاضیانی برای ساخت هتل وجود دارد.

وی افزود: سیاست سازمان میراث فرهنگی این است که با این تقاضاها موافقت کند و از قبل نیز در رفسنجان، بافت و بردسیر شرکت توسعه گردشگری ایران، زمین را گرفته که با مشارکت بخش خصوصی ساخت هتل را انجام بدهد.

وفایی تصریح کرد: در کرمان نیز شرکت توسعه مهمانسراها برای ساخت هتل چهارستاره اعلام آمادگی کرده و گفتگوهای اولیه انجام شده است.

وی بیان کرد: متقاضیانی وجود دارند که با توجه به اینکه فضای گردشگری را مناسب دیده اند، متقاضی دریافت مجوز تبدیل مجتمع تجاری به هتل هستند که از این امر استقبال می‌کنیم و هرکدام که بتوانند ساختمان را با استانداردهای سازمان تطبیق بدهند، می‌توانند کار را انجام دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: با توجه به اقبال گردشگران به استان کرمان، قرار است اکیپی به تمام واحدهای پذیرایی و خدماتی در سراسر استان اعزام شده و وضعیت آنها را بازبینی و کنترل کنند تا به سرعت با وضعیت روز متناسب و کمبودها رفع شود.

وفایی در پایان با اشاره به وضعیت صنایع دستی استان کرمان اظهار کرد: حمایت و تولید صنایع دستی در دستور کار میراث فرهنگی است و پیگیر هستیم در کرمان و شهرستان ها بازارچه هایی با همکاری شهرداری ساماندهی کنیم تا صاحبان این فن تولیدات خود را به فروش برسانند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار