کد خبر: ۱۶۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۱ 19 January 2016
به گزارش تابناک یزد، رییس‌جمهوری در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی وعده داد که از همه اختیاراتش در این زمینه استفاده خواهد کرد اما به نظر نمی‌رسد او بتواند در مورد نحوه عمل و عملکرد شورای نگهبان کار نمایانی انجام دهد.

روزنامه اعتماد در ستون "نگاه حقوقی" خود به قلم بهمن کشاورز نوشت: «نحوه اجرای اختیارات رییس‌جمهوری» مصوب سال ١٣٦٣ این امکان را دارد که به قوای سه گانه تذکر و اخطار بدهد و تقاضای اجرای اصول قانون اساسی را داشته باشد. این اختیارات محدود است به اخطار به قوای سه‌گانه. این قوا آن چنان که می‌دانیم از قوه مجریه، مقننه و قضاییه تشکیل شده‌اند.

قوه مجریه تحت مدیریت و امر شخص رییس‌جمهوری است و به همین موجب اگر کج‌روی یا سوءرفتاری در این مجموعه ملاحظه کرد، می‌تواند و این اختیار را دارد که با تعویض و جابه‌جایی افراد و حتی در برخی موارد تلاش برای تغییر ساختارها و تدابیر اداری مشکل را حل کند.بنابراین به نظر نمی‌رسد که ریاست محترم جمهوری بتواند در مورد نحوه عمل و عملکرد شورای نگهبان کار نمایانی انجام دهد. البته این موضوع استثنائاتی هم دارد. به طور مثال اگر از طریق بررسی ادله مشخص شود که رد صلاحیت کسی به علتی صورت گرفته که در فصل سوم قانون اساسی و بحث حقوق ملت، به نحوی که مورد ایراد قرار گرفته مطرح نیست یا قسمتی از حقوق این فرد، آن‌گونه که در فصل سوم قانون اساسی تضمین و دارای ضمانت اجرا شده است، مخدوش شده آنگاه رییس‌جمهوری می‌تواند راجع به این خدشه و مشکل ایجاد شده از بابت آن و همین‌طور عامل ایجاد این خدشه، حسب مورد اقدام کند اما این اقدام به ناچار متوجه افراد و موارد مشخص می‌شود، نه شورای نگهبان به عنوان یک نهاد و نگهبان قانون اساسی.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار