فضای مجازی، نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است و با اینکه عمر خیلی زیادی ندارد، توانسته‌ به ‌خوبی در زندگی مردم جا ی خود را باز کند. ترویج خانواده‌ های بی‌ سامان و لجام ‌گسیخته درمقابل ساختار خانواده، عادی ‌سازی خیانت همسران، و معمولی جلوه دادن روابط جنسی پیش از ازدواج از معضلات فن آوری نو برای جامعه ی اسلامی است .
کد خبر: ۱۷۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ 02 February 2016

فضای مجازی،نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است و با اینکه عمر خیلی زیادی ندارد، توانسته‌ به ‌خوبی در زندگی مردم جا ی خود را باز کند. ترویج خانواده‌ های بی‌ سامان ولجام ‌گسیخته درمقابل ساختار خانواده، عادی ‌سازی خیانت همسران، ومعمولی جلوه دادن روابط جنسی پیش از ازدواج ازمعضلات فن آوری نو برای جامعه ی اسلامی است .

به گزارش تابناک همدان؛ افراد بسیاری در سنین مختلف و ازگروه‌ های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم گرد آمده‌اند واز فاصله‌ های بسیار دور در دنیای واقعی از این طریق باهم ارتباط برقرار می ‌کنند.

گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی به وجود آورده است که می توان به کاهش نقش خانواده ها اشاره کرد.

امروزه روش ‌های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش ‌یافته است وخانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌ های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرنی هستند که هر کدام به‌ نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته ‌اند.

بعضی از شبکه ‌های ماهواره ‌ای به طور تخصصی تمام تمرکز خود را بر مقوله خانواده نهاده است و پیام مشترک برنامه‌ های این شبکه‌ ها عبارت‌اند از: ترویج خانواد ه‌های بی‌سامان و لجام‌ گسیخته در مقابل ساختار خانواده، عادی ‌سازی خیانت همسران به یکدیگر، عادی جلوه دادن روابط جنسی دختر و پسر پیش از ازدواج، ترویج فرهنگ همباشی به‌ جای ازدواج و عادی جلوه دادن سقط ‌جنین برای دختران .

بسیاری از کار‌شناسان خانواده و بهداشت جنسی از برنامه‌ ریزی برای تأثیر فرهنگی این سریال‌ ها در عادی ‌سازی خیانت زوجین به یکدیگر می‌گویند.

افزون بر شبکه‌ های ماهواره‌ای، ما با سیل عظیمی از دی‌ وی ‌دی‌های سریال ‌های خارجی مواجه هستیم که بخش عمده این سریال‌ها در مقوله زن و خانواده با ترویج فرهنگ بی‌حیایی و بی‌عفتی و عادی‌ سازی مقوله خیانت، عشق‌های ضربدری، مثلثی، قصد همراه کردن مخاطب با خود را دارند و ممکن است مخاطب با دریافت پیام این سریال‌ها، با محتوای ارائه شده آنها احساس همزاد پنداری ‌کند.

یک جامعه شناس در خصوص گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین گفت: توانایی اینترنت جهت دسترسی افراد سرتاسر جهان به یکدیگر بدون درنظرگرفتن موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شان موجب استفاده روز افزون از این تکنولوژی شده است، کم رنگ شدن ارتباط های فردی واجتماعی از اثرات آن است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

فاطمه میرزایی بیان کرد: نقش خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی می تواند در ایجاد آرامش و هم در آسیب های اجتماعی بسیار مهم وتاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: وقت گذرانی های بیش از حد در شبکه های اجتماعی موجب تخریب زندگی زناشویی وبروز افسردگی در افراد می شود بر همین اساس میزان طلاق و جدایی در افرادی که زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند به مراتب بیشتر از افرادی است که زندگی بدون شبکه های اجتماعی را تجربه می کنند.

میرزایی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی به دلیل اعتیاد آور بودن باعث کاهش توجه زوجین به یکدیگر می شوند و این باعث کمرنگ شدن نقش افراد در زندگی زناشویی و ایجاد دلسردی می کنند.

وی ترویج سبک زندگی غربی، رواج فساد اخلاقی، بی قید شدن نسبت به مسئولیت ها، از بین رفتن حیا و عفت، خیانت، عادی شدن روابط آزاد زن و مرد و صد ها مورد دیگر از آثار سوء شبکه های اجتماعی بر شمرد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی به وجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد فن آوری، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می ‌توان نام برد.

در بحث ازدواج‌ ها نیز به مسائلی چون ناپایداری ازدواج‌ ها و تغییر الگوی همسرگزینی می‌ توان اشاره کرد.

رعایت کردن اصول و مبانی تربیت دینی و اسلامی در تربیت فرزندان می‌تواند گامی مؤثر در راه جلوگیری از تأثیر منفی فضاهای مجازی بر روی خانواده ‌ها و فرزندانشان داشته باشد؛ چراکه خانواده‌ های دیندار بیشتر از خانواده ‌های غیر‌دیندار می‌توانستند فرزندان خود را از تأثیر منفی فضاهای مجازی دورنگه دارند، خانواده ‌هایی که محبت بیشتری به فرزندان خود داشتند، کمتر آنها را در معرض تأثیرات منفی ذکر شده قرار می‌دادند.

خانواده‌ هایی که بر نماز سروقت تأکید بیشتری داشتند در مقابل می‌توانستند محافظت بیشتری از فرزندان خود در مقابل تأثیرات منفی فضاهای مجازی داشته باشند؛ و درنهایت خانواده‌ هایی که در بجا آوردن فرایض دینی فرزندان خود را همراهی می‌کردند، فرزندانشان کمتر تحت ‌تأثیر موارد منفی فضاهای مجازی قرار می‌گرفتند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار