کد خبر: ۱۸۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 16 February 2016
منابع آگاه در یک سازمان نظارت بر کاربرد سلاح های شیمیایی می گویند که سال گذشته در حمله ای به نیروهای کرد در عراق که به داعش نسبت داده شد از گاز خردل استفاده شده است.

سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) پس از مریض شدن ۳۵ جنگجوی پیشمرگه در اوت گذشته در نزدیکی اربیل، نمونه هایی از مواد مورد استفاده در حمله را دریافت کرد.

منابع آگاه این سازمان روز دوشنبه گفتند که نمونه های آزمایش شده حاوی گاز خردل بوده است.

اگر این نتایج رسما تایید شود اولین بار خواهد بود که از زمان سقوط صدام حسین، استفاده از سلاح های شیمیایی در عراق گزارش می شود.

کارشناسان سازمان منع سلاح های شیمیایی اخیرا نتیجه گیری کردند که گاز خردل در ماه اوت در جریان نبرد میان داعش (گروه دولت اسلامی) و سایر شورشیان در سوریه به کار گرفته شده.
گاز خردل - که نام علمی تر آن سولفور خردل است - یک تحریک کننده قوی است که باعث تاول و جراحات شدید در پوست، چشم، دستگاه تنفسی و ارگان های داخلی می شود.

'مایع سیاهرنگ'
منابع آگاه در لاهه هلند به خبرگزاری های رویترز و فرانسه گفتند که گزارش سازمان منع سلاح های شیمیایی مسئول حملات ۱۱ اوت عراق را معرفی نمی کند.

اما وزارت پیشمرگه ها در دولت منطقه ای کردستان در زمان گزارش کردن حادثه، گفت که کسی جز داعش را مقصر نمی شناسد.

این وزارتخانه گفت که جنگجویان پیشمرگه در خط مقدم نبرد با داعش در نزدیکی شهرهای مخمور و گوئر مستقر بودند که ۳۷ گلوله در کنار آنها منفجر شد و "غباری سفید و مایعی سیاهرنگ" از آنها منتشر شد. این وزارتخانه گفت که آزمایش خون وجود گاز خردل را "آشکار کرد."

مالک الهی سخنگوی سازمان منع سلاح های شیمیایی روز دوشنبه فقط تایید کرد که این سازمان تیمی از متخصصان را به عراق فرستاده تا به تحقیقات دولت کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در بیانیه سازمان آمده است:‌ "این تیم ماموریت خود را تکمیل کرد و سازمان منع سلاح های شیمیایی نتایج کار فنی خود را در اختیار دولت عراق گذاشته است."

انتظار می رود شورای اجرایی این سازمان ماه آینده در مورد این یافته ها بحث کند.

کارشناسان مطمئن نیستند که داعش چطور ممکن است به این سلاح ها دست پیدا کرده باشد.
یک منبع که نامش فاش نشد به رویترز گفت که ممکن است گاز خردل از انبارهای ارتش سوریه به دست آمده باشد.

با این حال جان برنان مدیر سی آی ای - سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا - روز یکشنبه گفت که گمان می رود پیکارجویان داعش به مواد اولیه لازم برای ساختن مقادیر کمی گاز کلر و خردل دسترسی داشته باشند.
منبع:بی بی سی


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار