یکی از ویژگی های انتخابات جنب و جوش گروه ها و تشکل های سیاسی مطرح کشور برای به صحنه آوردن و جذب رای مردم است.
کد خبر: ۱۸۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰ 18 February 2016

یکی از ویژگی های انتخابات جنب و جوش گروه ها و تشکل های سیاسی مطرح کشور برای به صحنه آوردن و جذب رای مردم است.

به گزارش تابناک ایلام؛احزاب،گروه ها و تشکل های سیاسی کشور همواره نقش بسزا و اساسی در توسعه مشارکت سیاسی و حضور مردم در انتخابات ایفا کرده و در واقع بازیگران اصلی این رویداد به شمار می روند.
اصلاح طلبان و اصولگرایان به عنوان دو تشکل عمده و اصلی در سپهر سیاسی کشور بیشترین تاثیر را در ترکیب و ساخت قدرت سیاسی نظام داشته اند و همواره در فصل انتخابات با تحرک و شدت بخشیدن به فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود سعی در پیروزی و کسب حداکثری آرای مردم را دارند.
اصلاح طلبان و حامیان دولت با وجود نارضایتی از روند بررسی صلاحیت ها برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری، بر حضور حداکثری در انتخابات تاکید دارند و امیدوارند به مدد مشارکت گسترده مردم در پای صندوق های رای سهم بیشتری از کرسی های این دو مجلس را کسب کنند.
در آن سوی میدان اصولگرایان که در مقایسه با اعتدالیون و اصلاح طلبان نامزدهای بیشتری برای رقابت در دو انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دارند با فراغ بال لیست و آرایش نیروهای همفکر و همسوی خود را در بیشتر استان های کشور مشخص و معرفی کرده اند به این امید که بتوانند همچنان اکثریت صندلی های مجلس شورای اسلامی را در اختیار داشته باشند.
مهمانان میزگرد خبری با محوریت نقش احزاب و گروه های سیاسی در آگاهی بخشی به رای دهندگان برای انتخاب اصلح و افزایش مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفندماه، نمایندگان دو تشکل عمده سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب فعال در استان ایلام بودند.
جواد شرفخانی دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان استان ایلام و رحمان نبوی نژاد دبیر حزب وحدت و همکاری ملی استان ایلام از احزاب اصلاح طلب و از سوی دیگر خدابخش داوودی نصر معاون شورای همگرایی اصولگرایان استان و سید خلیل سجادی دبیر جامعه اسلامی کارمندان ایلام از گروه های اصولگرا حاضران این نشست بودند.
دیدگاه این افراد در خصوص مباحث مختلف انتخابات به شرح زیر است:

**رحمان نبوی نژاد: زمینه حضور و رقابت همه سلایق و گروه های سیاسی باید در انتخابات فراهم باشد
دبیر حزب وحدت و همکاری ملی در استان ایلام که یکی از احزاب اصلاح طلب است، در این نشست گفت: برای خلق مشارکت حداکثری باید زمینه حضور و رقابت همه جریان ها، گروه ها و سلیقه های سیاسی در انتخابات فراهم شود.
رحمان نبوی نژاد اظهار کرد: همه معتقدیم انسان ها باید بر سرنوشت خود حاکم باشند تا نوع ارزش ها، قوانین و مقررات را خود تعیین کنند که تحقق این امر تنها در سایه انتخاباتی آزاد و قانونمند است چون انتخابات یک قرارداد اجتماعی است که در اصول مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز ذکر شده و در کنار اصل اسلامیت اصل جمهوریت نیز بیان شده است.
وی حضور حداکثری را خاستگاه تمامی احزاب و جریان های سیاسی دانست و تاکید کرد: حتی فعالان اقتصادی نیز خواهان حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای هستند چرا که در این صورت فعالیت های تجاری نیز رونق می گیرد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب یکی از مشکلات فعالیت های سیاسی در ایران را ساختارمند نبودن فعالیت های حزبی عنوان کرد و یادآور شد: احزاب تصمیم سازی می کنند که مبتنی بر خرد جمعی است و هر کاری که بر اساس رای و نظر جمع باشد، از نقص و مشکل کمتری برخوردار خواهد بود.
نبوی نژاد ادامه داد: احزاب مردم را جامعه پذیر می کنند تا به برنامه رای دهند نه به شکل و شمایل افراد، احزاب به این صورت در برابر مردم پاسخ گو خواهند بود و مردم نیز به درستی از برنامه های آنان آگاهی می یابند.
وی ادامه داد: افراد ذی نفوذ در انتخابات در غیاب احزاب اعتماد مردم را جلب می کنند ولی در اکثر اوقات به وعده های خود پشت پا می زنند که این نقیصه در ایلام بیش از دیگر استان ها مشاهده می شود.
این فعال سیاسی افزود: با وجود گله مندی و برخی نگرانی ها و موانع مهم که در تایید صلاحیت اصلاح طلبان به ویژه در استان ایلام ایجاد شد، گروه های اصلاح طلب خود را ملزم به شرکت در این عرصه می دانند و حضور فعالانه ای در رقابت ها خواهند داشت.
دبیر حزب وحدت و همکاری ملی در استان ایلام گفت: انتخاباتی مفهوم دارد که اصل رقابتی بودن در آن رعایت شده باشد، این رقابت شور، نشاط و حضور حداکثری مردم را به دنبال خواهد داشت.
نبوی نژاد گفت: برای تحقق این مهم باید زمینه حضور تمامی افکار و جریان های سیاسی فراهم شود، وقتی در جریان یک رقابت و انتخابات امکان حضور افکار متفاوت وجود نداشته باشد، به تک صدایی منجر می شود، اگر به مشارکت حداکثری در شعار اعتقاد داریم، باید آن را در عمل و رفتار نیز نشان دهیم.
همچنین ضرورت شکل گیری مجلسی که بتواند همسو با دولت از دستاوردهای برجام برای مقابله با مهمترین مشکلات اقتصادی کشور از جمله بیکاری، رکود، مسایل معیشتی مردم و نیز مهار فساد اداری تلاش کند از محورهای مهم سخنان دبیر حزب وحدت و همکاری ملی در استان ایلام (حزب همبستگی) بود که از آن به عنوان راهبرد جریان اصلاحات یاد کرد.
نبوی نژاد اعتقاد دارد: در صورت حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای این امید وجود دارد که مجلسی متکثر، توانمند و فعال برای رسیدگی و حل مشکلات مختلف کشور تشکیل شود.

** داوودی نصر: قومی گرایی در انتخابات باید در مسیر درست هدایت شود
دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان ایلام گفت: تفکر حزبی در استان ایلام نوپا و جوان است و نیاز به تقویت و ساز و کار و رفع موانع دارد و در نهایت هدف همه احزاب در انتخابات باید حضور حداکثری در این رویداد باشد.
خدابخش داوودی نصر افزود: یکی از مهمترین موانع در استان ایلام برای برگزاری انتخابات درست و منطقی قوم گرایی و انتخابات قومی و قبیله ای است در حالی که باید نقش این قومیت ها در انتخابات با بهره گیری از موازین دینی و اسلامی به سمت مسیر درست هدایت شود.
وی یادآور شد: با وجود آن که استان ایلام دارای مردمی با بصیرت، آگاه و هوشیار است اما در پاره ای از موارد بیان مطالب غیر واقعی همراه با سیاه یا بزرگ نمایی و در نتیجه عملکرد غیر خوب احزاب بر روی آحاد مردم و انگیزه آنها برای حضور در انتخابات و انتخاب فرد شایسته تاثیر منفی گذاشته است.
معاون ارتباطات و پیگیری شورای همگرایی اصولگرایان استان ایلام ادامه داد: البته مردم نیز با انتخاب بد خود که از روی نا آگاهی و فراغ از مطالعه و بررسی برنامه ها، اهداف و عملکرد نامزدها و نمایندگان بوده در این امر دخیل بوده اند و بنابراین مردم استان باید نوع نگاه خود به انتخابات و روش انتخاب خود را تغییر دهند.
داوودی نصر با بیان این که هدف غایی و اصلی و مطالبه به حق همه مردم توسعه همه جانبه استان است، افزود: هدف توسعه و اصلاح امور است و بحث توسعه استان نباید در سایه جناح بندی های گروهی، حزبی، قومی، فردی قرار گیرد و احزاب و نمایندگان استان با حفظ رعایت اصول اخلاقی تنها باید به دنبال منافع ملی و استانی باشند.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: حضور گسترده مردم در انتخابات دغدغه نظام و همه احزاب است و راه اندازی مجدد خانه احزاب و استفاده از ظرفیت رسانه ها تاثیر شگرفی در مشارکت اقشار مختلف مردم در انتخابات دارد.
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان ایلام تاکید کرد: باید مسئولان ارشد استان با بهره گیری از نخبگان استان در حوزه های مختلف با دیدگاه های گوناگون و اعتماد به احزاب و نخبگان و پذیرش نقدهای مشفقانه به سمت توسعه استان گام بردارند.

** شرف خانی: وجود و فعالیت احزاب در کشور به توسعه سیاسی و نقش پذیری مردم بیشتر کمک خواهد کرد
دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان استان ایلام نیز در ادامه گفت: وجود احزاب و فعالیت آزادانه تشکل های مختلف در کشور منجر به توسعه سیاسی و نقش پذیری بیشتر مردم در ارکان حاکمیت می شود.
جواد شرف خانی افزود: یکی از مباحث مهم در ادبیات دموکراتیک نقش احزاب در انتخابات است، فعالیت حزبی از زمانی آغاز شد که انسان ها متوجه شدند به تنهایی نمی توانند مشکلات خود را برطرف کنند.
وی تاکید کرد: احزاب باید برنامه و برای شعارهای خود پشتوانه داشته باشند تا مردم بر اساس دیدگاه ها و مواضع آنان بهترین ها را انتخاب کنند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: متاسفانه اکثریت قریب به اتفاق نیروها و چهره های اصلاح طلب که از قضا شانس بالایی برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان استان ایلام رد صلاحیت شدند و حتی رده های چهارم و پنجم نیز تایید صلاحیت نشدند.
شرفخانی تاکید کرد: با وجود این رد صلاحیت ، نیروهای این جریان ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد نهادهای نظارتی با صندوق های رای قهر نخواهند کرد و مردم استان را به حضور گسترده در انتخابات دعوت می کنند.
دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان استان ایلام ادامه داد: نیروی های اصلاح طلب به علت موانع و مشکلات مختلف از جمله رد صلاحیت نامزدهای همفکر و همسوی این جریان برای هر دو حوزه انتخابیه استان ممکن است با نیروهای معتدل جریان اصولگرا همکاری کنند، ولی با تندروهای این جریان ائتلاف نخواهند کرد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اصلاح طلبان با وجود بی مهری ها مردم را به مشارکت حداکثری در انتخابات برای گزینش افراد اصلح و کسانی که به گفتمان اصیل امام و انقلاب اعتقاد دارند دعوت کرده اند.
شرفخانی همچنین میزان موفقیت این جریان چه در استان و چه در عرصه کشوری را وابسته به میزان مشارکت و حضور مردم در پای صندوق های رای دانست و گفت: در صورت بالا بودن مشارکت مردم در انتخابات احتمال و شانس موفقیت نامزدهای این جریان سیاسی بسیار افزایش می یابد.
دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان استان ایلام یادآور شد: تجربه نشان داده هر زمان احزاب به حاشیه رانده شده اند، زمینه برای عوام فریبان فراهم و چالش برای دموکراسی ایجاد می شود.
شرفخانی تاکید کرد: صرف حضور حداکثری شرط لازم برای انتخابات است ولی کافی نیست و باید زمینه مشارکت و حضور تمامی سلیقه ها و جریان های سیاسی از اصولگرا گرفته تا اصلاح طلب و حامیان دولت در عرصه فراهم باشد.

** سجادی: هدف دشمنان به حاشیه کشاندن سیاست ها و برنامه های نظام است
دبیر جامعه اسلامی کارمندان استان ایلام گفت: هدف غایی و اصلی دشمنان ایران اسلامی به طرق مختلف از همان ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون به حاشیه کشاندن اهداف، سیاست ها و برنامه های نظام بوده و هست و همواره مسائل حساس کشور را به دقت رصد و بررسی می کنند.
سید خلیل سجادی افزود: امسال نیز با توجه به انتخابات هفتم اسفند ماه به خصوص در ماه های منتهی به برگزاری انتخابات، دشمنان و حامیان آنها با حساسیت خاص موضوع انتخابات و عملکرد شورای نگهبان را دنبال می کنند و حتی قبل از اعلام نهایی افراد تایید صلاحیت شده رسانه های معاند و صاحب نظران و سیاستمداران غربی پیشگویی های متنوعی در باره تایید صلاحیت نامزدها مطرح کردند که بیشتر این اظهارنظرها با اعلام فهرست نهایی افراد تایید شده از سوی شورای نگهبان باطل شد.
وی ادامه داد: این رسانه ها با جنجال آفرینی های سیاسی سعی در ایجاد تشویش، اغتشاش و دل نگرانی در سطح کشور و اقشار و احزاب مختلف داشتند و در داخل نیز بروز هجمه هایی علیه شورای نگهبان باعث شد این شورا را به جناحی بودن متهم کنند.
سجادی با اعلام اینکه در همه کشورهای جهان از جمله ایران اسلامی شوراها و دستگاه های حاکمیتی معتبر و مورد قبول بر فرایند صلاحیت نامزدهای انتخابات نظارت دارند، تاکید کرد: شورای نگهبان به دور از هر گونه جانبداری از گروه ها، اشخاص و یا احزاب مختلف با رعایت اصل بی طرفی و در چارچوب قانون نامزدها را تایید و یا رد صلاحیت می کند.
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری ایلام با اشاره به نقش احزاب در انتخابات یادآور شد: اکنون در این برهه زمانی یکی از مهمترین وظایف اصلی و مهم احزاب در طیف های مختلف تنویر و آگاهی بخشی به افکار عمومی و آحاد مردم است.
وی با بیان این مطلب که احزاب نباید وقت، زمان، هزینه خود را صرف مسائل حاشیه ای کنند، تاکید کرد: احزاب با فاصله نگرفتن از نقش و وظیفه اصلی خود به سمت هدایت افکار عمومی گام بردارند و در محل دفاتر حزبی موضوع های مختلف انتخاباتی را ساماندهی و رصد کنند.
دبیر جامعه اسلامی کارمندان ایلام یادآور شد: این احزاب هستند که با فعالیت ها و بسترسازی های منطقی خود باید سازکارهای متناسب با انتخابات را در سطح جامعه نهادینه و ایجاد کنند.
وی با تاکید بر این نکته که در زمان انتخابات مردم نامزد اصلح را انتخاب کنند، اضافه کرد: هر چند در استانی مانند ایلام انتخابات بر محور قومی قبیله ای شکل گرفته است، اما این نگاه قوم گرایی به انتخابات در صورت هدایت نشدن در مسیر درست و یک انتخابات منطقی و بی طرفانه سم است و باید قبایل مختلف به دور از هرگونه تعصب قومی بهترین و شایسته ترین نماینده را با شناخت دقیق از برنامه های وی انتخاب کنند.
معاون تبلیغاتی شورای همگرایی اصولگرایان استان ایلام اظهار کرد: در آستانه انتخابات دلسوزان نظام از همه طیف ها و احزاب با به کارگیری همه امکانات و ظرفیت های خود اقشار مختلف مردم را برای حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات ترغیب کنند چرا که حضور گسترده مردم وجه انتخابات را در سطح جهانی بالا می برد.

 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار