به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای و معاون وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست شورای هماهنگی امور حقوقی و دستگاههای اجرایی که با حضور الهام امینزاده معاون حقوقی رئیس جمهور در دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه برگزار شده بوددر ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه برجام یک دستاورد بزرگ برای ملت و ثمره بیش از 12 سال مقاومت و پافشاری ملت ایران بر روی خواستههایش است، گفت: پافشاری ملت ایران بر روی این موضوع که دستیابی به انرژی صلحآمیز هستهای حق مسلم ایران است ما را به جایی رساند که طرف مقابل به این نتیجه رسید که راهی جز مذاکره ندارد و باید به پای میز مذاکره بیاید.
عراقچی با تأکید بر صحبتهای قبلی خود مبنی بر اینکه ما در این مذاکرات با رویکرد برد- برد به نتیجه رسیدیم، اظهار کرد: با این رویکرد ما میتوانیم این ادعا را بکنیم که به خواستههای خود رسیدیم و برنده شدیم و طرف مقابل نیز میتواند چنین ادعایی را مطرح کند. البته در این چارجوب باید به این نکته نیز توجه داشت که لزوماً خواستههای طرف مقابل در تناقض با خواستههای ما نبوده است.
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای به تشریح بخشی از خواستههای ایران در جریان مذاکرات پرداخت و گفت: یکی از خواستههای اصلی ما در این مذاکرات این بود که حق ما در داشتن انرژی صلحآمیز هستهای تثبیت شود و ما بتوانیم کار خود را در این زمینه ادامه دهیم و شما دیدید که حق ایران در داشتن انرژی صلحآمیز هستهای و همچنین موضوع غنیسازی به رسمیت شناخته شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه تحریمها علیه ایران نیز برداشته شد، گفت: برداشتن تحریمها نیز بخشی از خواسته کلان ما در جریان این مذاکرات بود که خوشبختانه این تحریمهای ظالمانه نیز برطرف شد.
عراقچی در همین راستا ادامه داد: خواسته طرف مقابل بعد از چندین مرحله جرح و تعدیل به نقطهای رسید که جلوی دستیابی ایران به بمب هستهای را بگیرد. موضوعی که ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود.
وی ادامه داد: درواقع آنها ادعا میکنند که ما بدون اینکه به سمت جنگ برویم جلوی دستیابی ایران به بمب هستهای را گرفتهایم و درواقع ایران این اعتماد را ایجاد کرده که به دنبال این موضوع نمیرود.
عراقچی افزود: البته از نظر ما این موضوع امتیازی نیست که به آنها داده باشیم. چرا که حرکت به سمت دستیابی به سلاح هستهای و در اختیار گرفتن آن در دکترین دفاعی و اصول دینی ما جایگاهی ندارد و ما به دنبال این موضوع نبوده و نیستیم.
وی ادامه داد: با ایجاد برخی از محدودیتهای موقت در برنامه هستهای ایران این اعتماد ایجاد شده ولی باید توجه کنیم که این محدودیتها هیچ نیازی از ایران را در این زمینه تعطیل نمیکند و از طرف دیگر طرف مقابل تمام سیاستهای گذشتهاش مبنی بر عدم به رسمیت شناختن غنیسازی در ایران، تعطیلی فردو و همچنین قطعنامههای شورای امنیت را کنار گذاشت و رضایت داد که ایران ترتیباتی را اتخاذ کند که در آنها این اطمینان ایجاد شود که ما به سراغ بمب نمیرویم.
عراقچی با بیان اینکه بر اساس دستاورد هستهای آنها، اگر ایران بخواهد به سراغ بمب هستهای برود آنها ترتیبی اتخاذ کردهاند که این موضوع از نظر فنی و تکنولوژی حدود یک سال طول بکشد، ادامه داد: ما هیچگاه به دنبال دستیابی به سلاح هستهای نبودهایم و آنها نیز خود میدانند که اگر ایران بخواهد به این سمت برود کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد ولی ما به این سمت حرکت نکرده و نمیکنیم.
وی با بیان اینکه ما در این مذاکرات توانستیم اراده خود را به طرف مقابل تحمیل کنیم؛ کشورهایی که سالهای زیادی به ما فشار میآوردند که غنیسازی را متوقف کنیم، تصریح کرد: این مسأله مهمی است که ما بدانیم رسیدن به این دستاوردها حاصل چه عواملی بوده است. آیا فقط مذاکره و مذاکره کنندگان در این مسیر تأثیرگذار بودهاند یا اینکه توانمندیهای ایران نیز آنها را مجبور کرد که به پای میز مذاکره بیایند و مذاکره کنند.
عراقچی با تأکید بر اینکه چهار دسته از توانمندیهای ایران باعث شد که مذاکرات شکل بگیرد و در آن نتیجه برد- برد حاصل شود، در تشریح این توانمندیها به توانمندیهای علمی کشور اشاره کرد و افزود: اگر ما از نظر توانمندی هستهای به نقطهای نرسیده بودیم که از نظر آنها این توانایی برگشتناپذیر است آنها به سمت مذاکره نمیآمدند. در واقع اگر این توانمندی ایجاد نشده بود آنها به پای میز مذاکره نمیآمدند.
معاون وزیر امور خارجه به توانمندیهای دفاعی کشور نیز اشاره کرد و گفت: اگر دشمنان ما میتوانستند که توانمندی هستهای کشور را از طریق نظامی از بین ببرند و از عواقب آن نگران نبودند شکی نکنید که این کار را میکردند.
وی ادامه داد: درواقع اگر توانمندیهای دفاعی کشور نبود قطعاً آنها سعی میکردند که از طریق نظامی این موضوع را حل کنند و ما در این زمینه مدیون توانمندی نیروهای مسلح و توانمندی موشکی خود هستیم که اکنون آنها حتی نمیتوانند به حمله نظامی به ایران فکر کنند. همانطور که در زمینه پیشرفتهای هستهای مدیون دانشمندان هستهای از جمله شهدای هستهای کشورمان هستیم.
سیدعباس عراقچی دسته سوم از توانمندیهای کشور را توانمندی اقتصادی کشور جهت ایستادگی و مقاومت در برابر تحریمها عنوان کرد و افزود: نمیگویم که تحریمها فشاری به ایران وارد نکرد و هزینهای نداشت ولی ما را به زانو درنیاورد. آنها میخواستند با فشارهای اقتصادی ایران را به زانو درآورند و فلح کنند ولی مقاومت مردم و تلاشهایی که صورت گرفت مانع این موضوع شد و طرف مقابل به این نتیجه رسید که تهدید راهحل مشکل نیست و اگر باز هم به همین مسیر ادامه دهد ملت ایران همچنان دست خود را به نشانه تسلیم بالا نمیبرد و ایستادگی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه اگر دشمنان از تهدیدهای نظامی و تحریمهای اقتصادی ناامید نشده بودند پای میز مذاکره نمیآمدند دسته چهارم از توانمندیهای کشور را توانمندیهای دیپلماتیک و حقوقی کشور عنوان کرد و گفت: در عرصه بینالمللی دیپلماتهایی موفق هستند که بتوانند به پشتوانه قدرت داخلی و ملت خود در عرصه دیپلماسی و مذاکره حضور پیدا کنند و هیچ مذاکرهای را نمیتوان با دست خالی به نتیجه رساند.
عراقچی با اشاره به اینکه ابزار یک دیپلمات کلام است و اگر این کلام دارای پشتوانه داخلی نباشد دیپلمات نمیتواند به اهداف خود دست پیدا کند و منافع کشور را تأمین کند، تصریح کرد: همانطور که قدرتهای داخلی نیز بدون دیپلماتهای غربی نمیتوانند به اهداف خود برسند.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه مذاکرات هستهای متبلور توانمندیهای دیپلماتیک و حقوقی ایران بود، ادامه داد: حقوقدانان ایرانی که در این مذاکرات حضور داشتند پا به پای حقوقدانهای آمریکایی و اروپایی مسائل را به ریز دنبال میکردند و به امور مسلط بودند. اگر یک زمانی خاطرات این مذاکرات نوشته شود باید عنوان شود که چطور حقوقدانان ما با دقت و وسواس خود بعضاً طرفهای آمریکایی را کلافه میکردند.
عراقچی با بیان اینکه در سیستمهای غربی، حقوقدانان از جایگاه ویژهای برخوردارند و تیم حقوقی طرف مقابل بسیار قوی و گسترده بودند و مدام با واشنگتن در ارتباط بودند، ادامه داد: آمریکاییها برای تهیه مصوبه شورای امنیت کارشناسان درجه یک حقوقی خود را از نیویورک آورده بودند و با مشورت آنها این متن را تهیه میکردند. یک جایی از این متن دچار مشکلی بود که طرف ایرانی و آقای دکتر ظریف متوجه ایراد آن شدند ولی آنها متوجه نشده بودند و بعد از بررسی متوجه شدند که حق با ما بوده است.
وی افزود: ما اعتقاد داریم تا وقتی توانمندیهای مورد اشاره را حفظ کنیم میتوانیم به اجرای برجام مطمئن باشیم و باید این توانمندیها را در اجرای برجام به کار بریم. اگر قدرت ایران و توانمندیهای مورد اشاره نباشد به هیچ تضمین دیگری نمیتوان برای اجرای برجام اتکا کرد. شورای امنیت اگر اراده کند میتواند قطعنامه خود را نقض کند ولی میداند که این کار برای آنها هزینهمند است. آنها نیز میدانند که اگر ما اراده کنیم میتوانیم این توافق را نقض کنیم و اگر منافع ما در برجام تأمین نشود دلیلی بر پایبندی به آن وجود ندارد و آنچه که باعث میشود ما به آن پایبند باشیم منافع ملی و تأمین امنیت ماست.