تابناک: مسوول گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان از پایان یافتن عملیات مرمت رواق جنوبی امامزادگان درب امام در شهر اصفهان خبر داد.
کد خبر: ۲۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱ 15 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان منصور زیرک افزود: پاکسازی، تثبیت و موزون سازی رنگی و همچنین مرمت بدنه های گچی از جمله اقدامات انجام شده بر روی رواق جنوبی این امامزاده بود.

وی تصریح کرد: جهت اقدامات مرمتی این بنای تاریخی اعتباری بالغ بر یکصد میلیون ریال هزینه شد.

وی افزود: بنای تاریخی امامزاده درب امام مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است و در اصفهان، خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمد جعفر، کوی درب امام واقع شده است .

وی با اشاره به اینکه این اثر در تاریخ 22 آذر 1313 با شمار ه ثبت 217 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، افزود: مرمت رواق جنوبی این امامزادگان در مدت سه ماه توسط کارشناسان و استاد کاران گروه امانی میراث فرهنگی اصفهان به پایان رسید.

امام زادگان درب امام در اصفهان، آرامگاه دو امام زاده به نامهای ابراهیم بطحا و زین العابدین است که در کتاب میزان النساب، نسب زین العابدین با چهار واسطه به حضرت امام جعفر صادق (ع) منتهی شده است.

بنای تاریخی درب امام شامل دو گنبد بزرگ و کوچک و یک سردر بزرگ کاشی کاری شده از دوره جهانشاه قراقویونلو است و سه صحن در سه جانب شمالی، شرقی و غربی دارد.

بنای خارجی این بنا، روی به جانب هر سه صحن، دارای تزیینات کاشیکاری و گچبری است و هر دو گنبد آن، بویژه گنبد بزرگ تر از کاشیهای نفیس پوشیده شده است.

سردر اصلی درب امام که در ضلع شمالی و مشرف به صحن شمالی است از شاهکارهای تزیینات رنگین ایرانی می باشد که از لحاظ ظرافت صنعت کاشیکاری کم نظیر است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :