نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اعلام اینکه آب سد تالوار سال آینده نیز به همدان منتقل نمی‎شود، گفت: کمبود اعتبار مشکل اصلی پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان است.
کد خبر: ۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲ 04 February 2015
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اعلام اینکه آب سد تالوار سال آینده نیز به همدان منتقل نمی‎شود، گفت: کمبود اعتبار مشکل اصلی پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان است.

به گزارش تسنیم امیر خجسته در آیین افتتاح سیستم جامع GIS آب و فاضلاب شهری همدان اظهار داشت: به بهره‎برداری پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان در سال آینده امیدوار نیستیم چرا که نیاز به اعتبار این پروژه بالاست.وی با اشاره به اینکه این پروژه برای افتتاح به سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: در صورت تخصیص این میزان اعتبار نیز پروژه پس از سه سال به بهره‎برداری می‎رسد و این در حالی است که به طور میانگین در سال‌های گذشته ۳۰ میلیارد تومان به پروژه اعتبار تخصیص یافته است.

خجسته با بیان اینکه در حال حاضر نیز سد تالوار زنجان ۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد، تصریح کرد: سهم استان همدان از این سد ۶۳ میلیون مترمکعب است که با این حجم ذخیره باید تدبیری در تامین آب صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید به فکر راه‎های دیگر برای تامین آب شهر همدان در آینده باشیم، عنوان کرد: شهرستان نهاوند جز مناطق پرآب استان همدان محسوب می‎شود که می‎توان برای انتقال آب از این منطقه به همدان نیز برنامه‎ریزی کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس بیان کرد: همچنین باید از راه‌های دیگر همچون بند انحرافی خاکو برای تامین آب شهر همدان استفاده کرد چراکه این بند قابلیت تامین ۴۰۰ لیتر در ثانیه را داشته و ۲۰ حلقه چاه با این وضعیت از مدار استفاده خارج می‎شود.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان همدان نیز در این مراسم از نصب ۶۰ فشارشکن در شبکه توزیع آب همدان خبر داد و گفت: سیستم جامع GIS آب و فاضلاب شهری همدان به منظور مدیریت و ذخیره‎سازی اصلاعات توصیفی و مکانی در قالب رقومی‌کردن اطلاعات طراحی شده است.

حسین آذرتکین تصریح کرد: اطلاعات ۹۰۰ کیلومتر خط توزیع آب، ۴ هزار شیر خط و فشارشکن، ۱۲۰ حلقه چاه، ۱۴۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری مدرن فاضلاب و خطوط انتقال فاضلاب و ۶۰۰ کیلومتر از شبکه سنتی جمع‌آوری فاضلاب در این سیستم وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات مربوط به ۱۵۰ هزار مشترک آب در سیستم جامع GIS شهر همدان وارد شده است، تصریح کرد: این روند ادامه دارد و اطلاعات بیشتری به این سیستم وارد می‎شود.

آذرتکین برآورد مساحت کاربری‌های مختلف، مشخص کردن ارتفاع املاک به منظور برنامه‎ریزی برای بهینه کردن فشار شبکه، شناسایی انشعابات غیرمجاز و شناسایی املاک فاقد انشعاب آب و برنامه‌ریزی برای فروش انشعاب به آنها را از جمله کاربردهای این سیستم اطلاعاتی اعلام کرد.

وی عنوان کرد: از برنامه‎‏های توسعه سیستم علاوه بر برداشت و به روز کردن اطلاعات موجود، اضافه کردن اطلاعات انشعابات آب و فاضلاب و همچنین تحلیل‌های هیدرولیکی شبکه توزیع به منظور مدیریت توزیع آب در شبکه و اطلاع‎رسانی به مشترکین قبل از قطع آب و انجام مدیریت فشار شبکه توزیع آب با کمک سیستم GIS در دستور کار است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار