نماینده ایرانشهر در مجلس گفت: برای احیای تالاب هامون و تالاب جازموریان و حل معضل ریزگردها نیاز به تدبیر دولت در جهت تامین حق آبه و عزم هئیت دولت برای حل این مشکل است.
کد خبر: ۳۱۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹ 24 October 2016

محمد نعیم امینی فرد اظهار داشت: بسیاری از مشکلات و موارد در استان محصول توسعه نیافتگی و یا توسعه نامتوازن استان است اما در این میان بسیاری از مشکلات بدلیل تداخل نابه جا بشر در اکو سیستم است.

وی افزود: به عنوان مثال در مورد مسئله ریزگردها در منطقه سیستان این موضوع همچون یک زخم کهنه است و مسئله امروز و دیروز نیست و قطعا مسئله فردا هم هست.

وی گفت: برای احیای تالاب هامون و همینطور تالاب جازموریان و حل معضل ریزگردها نیاز به تدبیر دولت در جهت تامین حق آبه است و قطعا حل این مشکل نیاز به عزم هئیت دولت دارد.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت و آشار در مجلس افزود: مشکل ریزگردها در استان سیستان و بلوچستان فقط مختص منطقه سیستان نیست و مردم استان در مناطق مرکزی استان و به خصوص ایرانشهر و پایین دست آن نیز با این مشکل مواجه هستند.

وی گفت: بر طبق آماری که خانم ابتکار ارائه کردند منشا بیش از ۲۰ درصد ریزگرد های کشور تالاب جازموریان است که باعث ایجاد این مشکل و معضل در مناطق مرکزی استان نیز شده است.

وی افزود: اما متاسفانه این مشکل خیلی رسانه ای نمی شود و گرنه تاثیر جدی ریزگردها بر سلامت مردم استان چه در منطقه سیستان و چه در مرکز استان بر کسی پوشیده نیست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درصد بالای بیماری های تنفسی و چشمی در سیستان و بلوچستان به سبب وجود معضل ریزگردها در استان است.

وی افزود: به عنوان مثال در رشته تخصصی من یعنی قرنیه آمار بالای بیماری «قوز قرنیه» در این استان که با توجه به ادله علمی ارتباط مستقیمی با مسائل آلرژیک دارد موید این موضوع است.

وی گفت: دولت محترم باید در ارتباط با تالاب جازموریان که یک مسئله داخلی در کشور است و دلیل آن هم احداث سدهایی که به هر حال مانع ورود حق آبه به این تالاب شده است چاره ای بیاندیشد.

امینی فرد تصریح کرد: همچنین باید از احداث سدهای جدید در حوزه تالاب جازموریان جلوگیری شود زیرا با ایجاد این سدها با مشکلاتی همچون تشدید حاشیه نشینی، ریزگردها و اثرات سوء زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار