مدیر قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ظرفیت بی نظیر ژئوپولیتیک سواحل جنوب شرق ایران در سیستان و بلوچستان مستعد تبدیل شدن به لوکوموتیو توسعه کشور است.
کد خبر: ۳۲۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶ 03 November 2016
پرفسور محمدرضا حافظ نیا در همایش ملی توسعه ناحیه ژئوپولیتیک جنوب شرق ایران در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان بلوچستان با بیان اینکه آینده ایران اسلامی با وضعیت جنوب شرقی کشور پیوند خورده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای داشتن اقتصاد پایدار گریزی ندارد جز اینکه ساختار فضایی و ملی خود را با سواحل عمان و اقیانوس هند پیوند زند زیرا این منطقه سطح تماس و شکل دهی سیستم بین قاره ای و یک کریدور بزرگ توسعه درون ملی است.
وی ادامه داد: قابلیت های فراوان جنوب شرق ایران در سیستان وبلوچستان متاسفانه تاکنون مغفول مانده زیرا به صورت کلان و ژئوپولیتیکی مورد توجه قرار نگرفته است درصورتی که این منطقه می تواند لوکوموتیو توسعه ملی باشد.
وی تصریح کرد: با وجود بحران آب در کشور تنهاترین و پایدارترین منابع آبی کشور آبهای دریای عمان است که با نصب ژنراتورهای اتمی می توان با شیرین سازی آب مورد نیاز را تامین کرد.
وی افزود: همچنین بزرگترین هاب هوایی ایران و برخی از کشورهای منطقه سواحل سیستان و بلوچستان است که مورد غفلت قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: سواحل مکران سیستان و بلوچستان با داشتن قابلیت های فراوان و قرار گرفتن درموقعیت جغرافیایی ویژه از اهمیت بالای استراتژیکی برای ایران برخوردار است به طوری که ظرفیت راه اندازی بزرگترین سایت صنعتی کشور و استقرار صنایع جایگزین صادرات نظیر فولاد سازی، کشتی سازی، ماشین سازی و غیره را دارد.
مدیر قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: به فعلیت در آوردن ظرفیت های بالقوه سواحل مکران در سیستان و بلوچستان مستلزم داشتن اقتصاد انسان پایه و مبتنی بر فناوری است.
وی افزود: این سواحل تنها فضاهایی است که می تواند نقش پیشران توسعه را برای ایران ایفا کند اما اهمیت این موضوع هنوز به درستی درک نشده است.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تنها شخصیت سیاسی کشور هستند که درک صحیح و دقیقی از اهمیت ژئوپولیتیک سواحل جنوب شرق دارند و بارها به مسئولان گوشزد کرده اند اما تاکنون شاهد تاثیر آن بر بینش و کنش دولتمردان نبوده ایم. 
وی تاکید کرد: سرنوشت ارتباط ایران با سیستم جهانی در آینده در ساحل جنوب شرق کشور تعیین می شود، از این رو کشور چاره ای جز آن ندارد که سیستم ارتباطی و اتصالی خود را از طریق این مسیر با دنیا برقرار کند. 
وی بیان کرد: سامانه های دریایی کنونی کشور در دریای خزر و خلیج فارس محدود هستند و از این رو تنها سواحل مکران به دلیل دسترسی به دریای آزاد می تواند برای کشور آورده ای تضمینی و قابل توجه به همراه داشته باشد. 
وی اظهارداشت: این سواحل با وجود قابلیت های فراوان اما جزو عقب مانده ترین مناطق فضاهای جغرافیای کشور محسوب می شوند اما در اذهان مقامات و عموم مردم مورد توجه قرار نگرفته است.
وی تاکید کرد: اگر نقش سیستان و بلوچستان در توسعه به درستی تعریف شود تضمین کننده توسعه استان و کشور است.
وی با تاکید بر برنامه ریزی و هدف بندی گفت: تزریق صرف منابع مالی به استان تضمین کننده توسعه نیست بلکه باید با برنامه ریزی و هدف زمینه تبدیل منابع به پیشرفت را باید فراهم کرد.
وی خاطر نشان کرد: سرنوشت دیروز ایران در گرو خوزستان بود، امروز هرمزگان و فردا سواحل مکران در جنوب سیستان و بلوچستان خواهد بود.
رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این همایش گفت: سیستان و بلوچستان با وجود قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک آن از منظر ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی و برخورداری از قابلیت های فراوان در بخش های مختلف اقتصادی و غیره اما در شاخص های ملی توسعه منطقه در پایین رده قرار دارد.
علیرضا بندانی افزود: بهره گیری از توانمندی ها و ظرفیت های استان، رشد و توسعه منطقه را به همراه دارد.
وی با اشاره به قابلیت های فراوان سیستان و بلوچستان در زمینه انرژی های تجدید پذیر گفت: این استان با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک خاص خود در تمامی زمینه های انرژی های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت های بسیار ایده آلی دارد که انرژی بادی در کریدورهای باد، انرژی خورشیدی و تشعشع تابش سولار، انرژی زمین گرمایی در دامنه آتشفشان نیمه خاموش تفتان و انرژی امواج و اقیانوس با موج های مناسب از آن جمله هستند.
به گزارش ایرنا همایش ملی توسعه ناحیه ژئوپولیتیک جنوب شرق ایران در قالب نهمین همایش انجمن ژئوپولیتیک ایران و نخستین همایش جغرافیا و مناطق مرزی ایران با حضور سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی رئیس انجمن ژئوپولیتیک ایران و دستیار ویژه رهبر معظم انقلاب در امور نظامی، پرفسور کردوانی پدر کویر شناسی ایران، پرفسور حافظ نیا مدیر قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس تهران، حسین نصیری مدیر عامل سابق مناطق آزاد کشور و مشاور ارشد وزارت امور خارجه و سایر اندیشمندان و صاحبنظران و از امروز به مدت 2 روز در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان درحال برگزاری است.
*** سواحل مکران گنج نهفته ایران
به گزارش ایرنا، جنوب خاور ایران یا استان پهناور و استراتژیک سیستان و بلوچستان در شمال دریای مکران و باختر کشورهای افغانستان و پاکستان قرار گرفته است.
سیستان و بلوچستان سرزمین اسطوره ها، حماسه ها، کانون گردهمایی شهرنشینی و پل پیوند آسیای باختری با هند و چین و گذرگاه کاروان های بزرگ بازرگانی از جمله راههای زمینی و دریایی جاده ابریشم بوده است.
در این راستا سواحل مکران سیستان و بلوچستان نیز از اهمیتی بالا و استراتژیک برخوردار است زیرا قرار گرفتن این منطقه در آغاز راه های زمینی از روزگاران کهن جایگاه سیاسی، نظامی و اقتصادی ویژه ای داشته است.
استان پهناور سیستان و بلوچستان در مسیر 2 کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد که این امر منطقه مکران را به عنوان جاده ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح می کند. 
سواحل مکران در جنوب خاور ایران، به دلیل موقعیت و ویژگی های استراتژیک آن از منظر ژئوپلیتیکی،ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است.
بندر چابهار یکی از چهار راه های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی محسوب می شود به طوری که این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آب های آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار