مانورهای مختلف به منظور آمادگی هرچه بیشتر نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در حال انجام است.
کد خبر: ۳۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳ 09 May 2015
همزمان با هفته هلال احمر مانور لحظه صفر عملیاتی اسکان اضطراری و لجستیک در بحران در استان همدان برگزار و توان امدادرسانی سرخ پوشان هلال احمر به بوته آزمایش گذاشته شد.

به گزارش مهر، جعیت هلال احمر به عنوان یک سازمان مردم نهاد نقش مهمی در عملیات امداد و نجات برعهده دارد و در واقع به نوعی در حوادث طبیعی و غیر طبیعی نقش کلیدی را در امداد و نجات حادثه دیدگان، اسکان اضطراری آنها و خدمت رسانی به بازماندگان حادثه ایفا میکند از این رو نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر باید همواره آماده برخورد با سوانح و حوادث باشند. 

برگزاری مانورهای مختلف به منظور آمادگی هرچه بیشتر نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر یکی از برنامه های جمعیت هلال احمر استان همدان است که در همین راستا مانوری با عنوان «مانور لحظه صفر عملیاتی اسکان اضطراری و لجستیک در بحران» در منطقه بوستان ارم شهر همدان با هدف سنجش آمادگی نیروهای امدادی استان در اسکان اضطراری و لجستیک این نیرو ها به طور ناگهانی آغاز شد که تا ۴۸ ساعت ادامه دارد.  

مانور اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر 

مانور لحظه صفر عملیاتی اسکان اضطراری و لجستیک در بحران به طور عملیاتی پیش بینی شده است معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان در این زمینه ، اظهار داشت: مانور لحظه صفر عملیاتی اسکان اضطراری و لجستیک در بحران به طور عملیاتی پیش بینی شده که روز اول فراخوان به صورت صفر بدان معنی که هیچ شعبه ای خبر از ساعت فراخوان ندارد به شعب شهرستان ها اعلام شد.

 حسین اشرفی ادامه داد: از آنجایی که کسی از زمان وقوع حادثه خبر ندارد و زمان آن قابل پیش بینی نیست، مانور لحظه صفر نیز به طور ناگهانی به شعب اطلاع داده شد که همه شعبه ها باید راس ساعت مشخصی در محل بوستان ارم همدان «محل حادثه فرضی» حضور یابند. 

وی با بیان اینکه کارشناس ها زمان ورود هر نیرو و تجهیزات همراه آنها را ارزیابی می کنند، افزود: در این مقوله ضمن محاسبه زمان و تعداد نیروها و تجهیز اعلام می شود.

 معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به اینکه فعالسازی نیروها برای همه شعب جمعیت هلال احمر استان همدان اهمیت بالایی دارد، اظهار داشت: تیم های واکنش سریع در نظر گرفته شده که واکنش چالاک و سریع دارند که خود را سریعتر به محل حادثه برسانند ومی توانیم زمانی را که صرف فعالسازی می شود کاهش دهیم. 

اشرفی در ادامه سخنانش بیان کرد: تکرار این مرحله از مانور ها می تواند زمان رسیدن به حادثه را کاهش داده و زمانی را که برای این عملیات در نظر گرفتیم دو ساعت و ۳۰ دقیقه است.

 وی با اشاره به اینکه مانور به معنای آموزش است، ابراز داشت: اگر در تمام مانورها نواقص مورد بررسی قرار گیرد و تجهیزات و منابع آماده باشند در آمادگی امداد گران در وقوع حادثه بسیار مهم است. 

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان با تاکید بر اینکه مانور لحظه صفر عملیاتی اسکان اضطراری و لجستیک در بحران برای بدست آوردن و ارزیابی و تمرین مولفه هایی چون واکنش نیروها، زمان رسیدن به محل حادثه، تجهیز نیروها و اعزام نیرو ها و استقرار نیروها و و چادر ها و منابع و تدارکات و ارتباطات بوده است، عنوان داشت: تمام این مولفه ها زمانبر بوده و طولانی شدن این زمان ها به نفع آسیب دیدگان و نجاتگران نیست.

 مانور اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر 

اشرفی با بیان اینکه زمان برای انجام واکنش بسیار محدود است، گفت: میزان سنجش بحران ها بر اساس کشته ها و تعداد افرادیکه تحت تاثیر قرار گرفتند و خسارت به شریان های اقتصادی و حیاتی جامعه انجام می شود که جمعیت هلال احمر باید در تمام این مراحل آمادگی داشته باشد. وی در این خصوص ادامه داد: جمعیت هلال احمر تمام این مراحل را آزمایش کرده و برای آن باید برنامه ریزی دقیق داشته باشد. 

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به اینکه انجام مانور های مختلف موجب آمادگی هر چه بیشتر نیرو های جمعیت هلال احمر می شود، ابراز داشت: مانور ها باعث افزایش آمادگی نیروهای امدادی و کاهش بحران و خسارت آنها و غیره می شود. 

اشرفی در مورد مانور لحظه صفر عملیاتی اسکان اضطراری و لجستیک در بحران افزود: این مانور با فاصله متفاوت شهرستان های استان همدان به آنها اعلام شد و تیم شهرستان ها با توجه به مسافت زمانی هر کدام در ساعات متفاوت به محل رسیدند.

 وی با بیان اینکه زمان رسیدن نیرو ها به محل برای تیم ها برآورد شد، افزود: باید در تقویت نیروهای خودی تسهیلاتی را به وجود می آوردیم بی این معنا که غذای نیروها و مکان اسقرار آنها و لوازم زیست اولیه نیروهای خودی و تجهیزات انفرادی و غیره تهیه می شد. متناسب با تغییرات جوی و برودت و گرمای هوا وسایل و تجهیزات مناسب همراه نیرو ها به محل حادثه انتقال داده می شود 

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان با بیان اینکه در زمان اسقرار متوجه شدیم که ممکن است از لحاظ هواشناسی تغییرات جوی داشته باشیم، گفت: متناسب با تغییرات جوی و برودت و گرمای هوا وسایل و تجهیزات مناسب همراه نیرو ها به محل حادثه انتقال داده می شود.

 اشرفی با بیان اینکه هر شعبه ای موظف است تجهیزات و امکانات غذایی و غیره را برای نیرو های خود آماده کند، ابراز داشت: یکی از تمرین های این مانور لجستیک و پشتیبانی بود که به معنای این است که نیروها باید تمام تجهیزات و امکانات مورد نیاز گروه را همراه خود داشته باشند.

 وی در مورد انتخاب بوستان ارم همدان برای انجام مانور لحظه صفر عملیاتی اسکان اضطراری و لجستیک در بحران گفت: چندین مانور از قبل در نهاوند برگزار شد که به دلیل تنوع و آشنایی تیم ها با اقلیم های مختلف و آب و هوایی و جغرافیایی منطقه و ارزیابی نیاز ها طبق آن اقلیم این منطقه انتخاب شد.

 پایگاه هلال احمر 

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان با بیان اینکه با انجام مانور در منطقه ای در شهر همدان مردم نیز با فعالیت های هلال احمر آشنا می شوند، عنوان کرد: تعداد ۲۰ نفر نیروی امدادی از هر شهرستانی در این مانور شرکت دارند که به نام تیم ضربت از عناصر مختلف تشکیل شده و تحت یک فرماندهی هستند.

 اشرفی با بیان اینکه تیم ها شامل امداد و نجات کوهستان، سیلاب، اسکان، آوار برداری و اسکان اضطراری و حمایت های روانی است، بیان کرد: همه این تیم ها ارتباط مشترک و هدف مشترک دارند و برنامه هایی که در اینجا تنظیم شده به افراد تحت امر خود این موارد را گوشزد می کند.

 وی با بیان اینکه در مانور لحظه صفر عملیاتی اسکان اضطراری و لجستیک در بحران  ۲۰۰ نیروی امدادی شرکت دارند، افزود: حدود ۲۰ نفر نیز تیم های روابط عمومی و لجستیک و انبار و غیره را شامل می شود. معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان با بیان اینکه تعداد چادر ها نیز ۲۰۰ چادر است، ابراز داشت: همه این چادر ها توسط شعب تجهیز شده است. 

اشرفی در مورد آمادگی نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان همدان در مانور گفت: تیم های امدادی باید تمرین مداوم و آموزش مستمر داشته باشند و اگر برنامه مستمر و همیشگی کم باشد تاثیر ملموسی بر نیروها دارد و بنابراین نیروهای امدادی با انجام مانورهای مختلف افزایش خواهد یافت و در واقع مانور آمادگی نیروهای امدادی را به اوج می رساند. 

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر یک سازمان شبه نظامی است، عنوان کرد: ماموریت هلال احمر متفاوت است و ماموریت آن آمادگی و اوج ورزیدگی برای نجات است.

 معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: ماموریت مشخص هلال احمر طبق قوانین جمهوری اسلامی و مدیریت بحران، امداد و نجات کشور در همه مخاطرات در داخل و خارج از کشور است.

 اشرفی ابراز داشت: محوری ترین و اصلی ترین ماموریت هلال احمر امداد و نجات است که سایر فعالیت ها در رتبه های بعدی قرار می گیرد و اولویت اول هلال احمر تربیت، آموزش، سازماندهی و تجهیز و تمرین برای ماموریت اصلی است.

 وی بیان داشت: ماموریت اصلی جمعیت هلال احمر در امداد و نجات و اسکان اضطراری و حمایت روانی به حادثه دیدگان است.

 مانور اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر

 رئیس شعبه شهرستان تویسرکان جمعیت هلال احمر استان همدان نیز گفت: پس از اعلام مانور لحظه صفر نیرو های امدادی شهرستان به همراه منابع نیروی انسانی و تجهیزات به محل اعزام شدند.

 رحمت الله الوندی با بیان اینکه با برررسی منابع در اسرع وقت به محل اعزام شدیم، افزود: ۲۰ نفر از نیرو های امدادی و واکنش سریع و ضربتی شهرستان تویسرکان از زمان اعلام شده مانور لحظه صفر تا محل حادثه فرضی در دو ساعت و ۱۰ دقیقه در محل حاضر شدند. 

رئیس شعبه شهرستان همدان جمعیت هلال احمر استان همدان نیز به خبرنگار مهر افزود: استان همدان یک استان حادثه خیز بوده و برگزاری مانور برای آمادگی نیرو های امدادی است.

 آمادگی نیرو های امدادی شهرستان همدان ۱۰۰ درصد بود

جلال نانکری با بیان اینکه از زمان اعلام شده مانور لحظه صفر تیم شهرستان همدان ظرف ۲۰ دقیقه به محل حادثه رسید، گفت: آمادگی نیرو های امدادی شهرستان همدان ۱۰۰ درصد بود و در حال حاضر ۲۷۰ امدادگر درجه دار و فعال در جمعیت هلال احمر شهرستان همدان فعالیت می کنند.

 رئیس شعبه شهرستان ملایر جمعیت هلال احمر استان همدان نیز با بیان اینکه مانور لحظه صفر باعث شد که نقاط ضعف و قدرت نیرو ها سنجیده شد، ابراز داشت: توان امدادگران شهرستان ملایر بالاست و با توجه به اینکه هیچ گونه آمادگی اعلام مانور وجود نداشت نیروها به طور سریع به محل اعزام شدند. علی مرتضی میرزایی ابراز داشت: در حال حاضر ۱۵۰ نیروی امدادی فعال و سه پایگاه امداد و جاده ای در شهرستان ملایر فعالیت می کنند. 

رئیس شعبه شهرستان اسد آباد جمعیت هلال احمر استان همدان به خبرنگار مهر، گفت: مانور لحظه صفر به مرکز شهرستان اعلام و نیروها فراخوان شده و با تجهیز افراد آماده اعزام شدیم.

 مانور اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر

 احسان کاویانی با بیان اینکه با تمام امکانات به محل اعزام شدیم، ابراز داشت: یک بحث در این مانور خود کفایی است که خوشبختانه ۸۰ درصد موارد برای تیم شهرستان اسد آباد محقق شده است و در کنار مانور برنامه هایی چون مسابقات امداد و نجات و احیا قلبی و ریوی و غیره انجام می شود.

 رئیس شعبه شهرستان نهاوند جمعیت هلال احمر استان همدان نیز، ابراز داشت: ۲۰ نفر از نیرو های امدادی به همراه ۲۰ چادر و سایر تجهیزات در محل مانور حاضر شدند. تقی شهبازی بیان داشت: یک پایگاه امداد و نجات جاده ای در شهرستان نهاوند فعال بوده و ۶۰ نفر نیروی ثابت و پشتیبان در مرکز هلال احمر شهرستان نهاوند فعالیت می کنند. 

رئیس شعبه شهرستان بهار جمعیت هلال احمر استان همدان نیز بیان داشت: ۲۰ نفر از نیرو های امدادی شهرستان بهار از زمان اعلام مانور لحظه صفر یک ساعت در محل مانور حاضر شدند. 

مهدی حمزه عنوان داشت: نیرو های امدادی شهرستان بهار نیز به همراه امکانات و تجهیزات و چادر های انفرادی و گروهی و ۲۰ چادر در محل استقرار یافتند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار