کد خبر: ۳۳۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵ 05 December 2016

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: اکوسیستم‌های تالابی، شاهکار بی‌نظیر طبیعت است.

دکتر غلامرضا نوری افزود: تالاب ها از جمله پرتولیدترین محیط های جهان می باشند و ارزش اقتصادی آنها سالانه چندین میلیون دلار است.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه گفت: ارزش اکولوژیک هر هکتار از اکوسیستم های زراعی سالانه 100 دلار در هکتار، جنگل تا 2 هزار دلار در هکتار و مراتع تا یک هزار و 500 دلار در هکتار محاسبه شده است.

وی تصریح کرد: در حالی که ارزش اکولوژیک سالانه تالاب ها 10 برابر جنگل ها و 200 برابر زمین های زراعی برآورده شده است، تالاب ها با فراهم ساختن آب و قابلیت تولید اولیه، نقش مهمی در بقای گیاهان و جانوران وابسته به خود ایفا می کنند.

به گفته نوری از بین 20 هزار گونه مختلف ماهی در سطح جهان بیش از 40 درصد آنها در تالاب ها زندگی می کنند.

وی در ادامه بيان کرد: تالاب ها نه تنها از نظر تنوع زیستی بسیار با ارزش هستند بلکه به عنوان یک میراث منحصر به فرد فرهنگی نیز تلقی می شوند.

وی اظهار داشت: تالاب ناحیه ای از مظاهر طبیعی خدادادی است که در روند پیدایش، خاک آن به وسیله آبهای سطحی و زیرزمینی به صورت اشباع درآمده و طی یک دوره کافی و تحت شرایط عادی، محیطی طبیعی را تشکیل داده و دارای توالی زیستی می باشد.

نوری در ادامه گفت: این مجموعه اکوسیستم دارای جوامعی از گیاهان و جانوران ویژه است که امکان سازگاری در چنین شرایط اکولوژیکی را دارا می باشند.

وی بیان کرد: تالاب ها در شمال، مرکز و جنوب استان سیستان و بلوچستان گسترده شده اند که اکنون با مشکل خشکسالی و کم آبی مواجه اند و خود بنوعی خسارات زیست محیطی و اقتصادی زیادی به منطقه وارد کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: تالاب هامون هیرمند، صابری، تالاب لولكدان ،تالاب هامون جازموریان و تالاب هامون ماشکیل از جمله تالاب های استان سیستان و بلوچستان هستند که اکثر آنها با خشکسالی مواجه شده و از بین رفته اند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار