مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی اعتیاد مرکز بهداشت استان آذربایجان‌شرقی:
مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی اعتیاد مرکز بهداشت استان آذربایجان‌شرقی گفت: بخش قابل توجهی از جوانان در حال پشت سر گذاردن سن ازدواج و باروری هستند و حدود 30 درصد جوانان 20 تا 35 ساله در کشور و استان ازدواج نکرده‌اند.
کد خبر: ۳۴۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ 13 December 2016

وهاب اصل‌رحیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با هشدار نسبت به این موضوع که سالانه 40درصد مبتلایان به ایدز در جهان جوانان هستند، اظهار داشت: در حال حاضر و بر اساس شاخص‌های برآورد شده 27 هزار نفر در کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند و بر اساس مقیاس مورد نظر سازمان بهداشت جهانی 90 هزار نفر نیز آلوده به ویروس ایدز به صورت پنهان در کشور زندگی می‌کنند.

وی با اظهار تاسف از این که طی دو سال اخیر مبتلایان به بیماری ایدز از طریق رفتارهای پر خطر جنسی افزایش یافته است، گفت: پیش از این افزایش بیماری ایدز از طریق سرنگ‌های آلوده در رتبه اول قرار داشت ولی طی دو سال اخیر رفتارهای پر خطر جنسی رشد صعودی داشته است.

اصل‌رحیمی ادامه داد: طی دو سال اخیر  میزان ابتلا به بیماری ایدز از طریق رفتارهای پر خطر جنسی از مرز 30 درصد گذشته است به طوری که در پنج سال قبل از آن در مرز 10 درصد بود.

این مقام مسؤول با اشاره به جمعیت جوان کشور گفت: جمعیت جوان کشور (18 تا 30 ) ساله در حدود 19 میلیون و 349 هزار نفر است که بر اساس اطلاعات منابع متفاوت بیش از 11 میلیون دختر و پسر در  آستانه ازدواج در کشور وجود دارد.

بنا به گفته رحیمی، بخش قابل توجهی از جوانان در حال پشت سر گذاردن سن ازدواج و باروری هستند  که حدود 30 درصد جوانان 20 تا 35 ساله در استان و کشور ازدواج نکرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به ضریب استفاده از اینترنت در بین جوانان گفت: طی تحقیقات انجام یافته آمارها نشان می‌دهد ضریب استفاده جوانان از اینترنت 30 درصد است که با هدف‌های مختلف اقدام  به استفاده از اینترنت  می‌کنند.

رحیمی افزود: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد 6.7 درصد با هدف پیدا کردن دوستان قدیمی، 29.6 درصد با هدف تبادل نظر با دیگران، 0.4 با هدف دسترسی به اخبار و 49 درصد نیز با هدف کسب هویت جدید و دلخواه صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به آمارهای مربوط به فوت جوانان استان طی سال گذشته تصریح کرد: نگاهی به آمارهای موجود نشان می‌دهد مرگ و میر جوانان طی سال‌های گذشته عوامل مختلفی داشته است که از بین آنان می‌توان گفت 38 درصد مربوط به سوانح و حواث بوده، 17 درصد مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی، 11.6 درصد مربوط به پدیده خودکشی و 6.7 درصد نیز در اثر ابتلا به سرطان سینه بوده است و 25 درصد جوانان دچار ایست قلبی شده و 14 درصد نیز دچار فشار خون بالا بوده‌اند.

این مقام مسؤول سپس رفتارهای غلط تغذیه‌ای، مصرف بیش از اندازه نمک، روغن، قند و شکر، تحرک ناکافی و فقر حرکتی را از جمله مهم‌ترین رفتارها و عوامل خطر رفتاری عنوان کرد.

بنا به گفته وی عواملی مثل چاقی، فشار خون، کلسترول را جزو عوامل خطر بیولوژیک محسوب می‌شوند.

رحیمی، بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های روانی، افسردگی، استرس، اضطراب، را از مهم‌ترین چالش‌‌های حوزه سلامت جوانان عنوان کرد.

وی نداشتن وحدت نظر و یک اجماع کلی در امور جوانان، عدم هماهنگی و انسجام دستگاه‌ها، زیاد بودن فاصله بین بلوغ جنسی، فکری و اجتماعی، تغییر سبک زندگی جوانان به دلیل صنعتی و مدرنیته شدن جوامع، افزایش رفتارهای پر خطر جنسی، کاهش سن مصرف مواد مخدر، تهاجم فرهنگی و شکاف نسلی، آسیب‌پذیر شدن خانواده‌ها و سست شدن تحکیم خانواده را از مهم‌ترین چالش‌های مربوط به  نظام سلامت در حوزه امور خانواده‌ها و جوانان اعلام کرد.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی اعتیاد مرکز بهداشت استان با اشاره به سند سلامت جوانان که به عنوان استراتژی راهبردی استان مطرح است، خاطرنشان کرد: سند سلامت جوانان دو سال است که ابلاغ شده  و در جلسه کمیته ساماندهی امور جوانان مطرح و اشاره شده است.

وی گفت: بسیج همگانی، سبک زندگی، سلامت اجتماعی، تشکیل خانواده، نظام ارائه خدمات، حمل و نقل جاده‌ای و بهداشت باروری از حیطه‌های  فعالیت همگانی در سند سلامت جوانان است که باید در این زمینه برای جوانان برنامه‌های‌ریزی مهم و ضروری پایه‌ریزی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :