سرکشی قیمت دلار در هفته گذشته، موجب صعود قیمت برخی کالاها شده است و این افزایش تغییر محسوس و نگران کننده ای بر قیمت کالاهای وارداتی و کالاهایی گذاشته که به گونه ای تأمین مواد اولیه آن ها به واردات وابسته است.
کد خبر: ۳۵۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳ 31 December 2016
سرکشی قیمت دلار در هفته گذشته، موجب صعود قیمت برخی کالاها شده است و این افزایش تغییر محسوس و نگران کننده ای بر قیمت کالاهای وارداتی و کالاهایی گذاشته که به گونه ای تأمین مواد اولیه آن ها به واردات وابسته است.  سبقت گرانی در هفته گذشته موجب متضرر شدن فروشندگان و مصرف کنندگان و ایجاد نگرانی هایی برای شهروندان شده است. به دلیل ناپایدار بودن قیمت ها و گمانه زنی ها در باره کاهش و یا افزایش قیمت ها در روزهای آینده، سوال هایی در مورد این که چه زمانی می توانیم خرید کنیم و آیا قیمت بیش از این افزایش پیدا می کند ایجاد شده  و مشتریان را سرگردان کرده  و بازار را در رکود بیشتری فرو برده است.
نرخ برخی کالاها از جمله گوشی های موبایل، کالاهای دیجیتال، کامپیوتر و لوازم خانگی و برخی پوشاک افزایش پیدا کرده است به نحوی که در بازار ها تا 20 درصد افزایش قیمت هم دیده می شود.
«ابراهیمی» یکی از شهروندان با بیان این که قیمت ها به درستی مشخص نیست و قیمت برخی کالاها افزایش داشته است،  به سفارش خود برای خرید لپ تاپ اشاره می کند و اظهارمی دارد: قیمت کالا هفته گذشته در زمان سفارش بسیار کمتر از زمان تحویل بود اما در حال حاضر قیمت افزایش یافته و فروشنده هم درخواست مبلغ اضافه شده را دارد.
وی با بیان این که به این دلیل بسیار متضرر شده است، می افزاید: بازار دچار نوسان است و تاوان این نوسان را مثل همیشه مردم می دهند.
یکی از فروشندگان کالاهای دیجیتال و سیستم های کامپیوتری هم با بیان این که در یک هفته گذشته شاهد افزایش قیمت بسیار در این بخش بوده ایم، می گوید: این افزایش قیمت به ضرر فروشندگان تمام شده است چون مشتریانی که کالایی را سفارش داده اند حاضر به پرداخت مابه التفاوت نیستند و این مبلغ از جیب فروشندگان هزینه می شود.
وی با بیان این که قیمت کالاهای دیجیتال به طور کل تا 200 هزار تومان افزایش یافته است، ادامه می دهد: قیمت لپ تاپ تا 800 هزار تومان هم افزایش داشته است.
وی از کاهش فروش خود در هفته گذشته خبر می دهد و می افزاید: احتمال گران تر شدن محصولات کامپیوتری و کالاهای دیجیتال وجود دارد.
بازار موبایل هم وضعیت مشابهی دارد، سخن از افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه به دلیل افزایش قیمت دلار است، برخی از فروشندگان به خیال گران تر شدن موبایل از فروش خودداری می کنند و برخی از فرصت پیش آمده استفاده کرده اند و کالاهای قدیمی خود را به نرخ روز می فروشند.
هر چه هست این بازار هم از نوسانات نرخ ارز در امان نمانده و قیمت ها در این بازار هم صعود کرده است، با این که هیچ یک از فروشندگان رقم مشخصی را برای این افزایش اعلام نمی کنند اما متفق القول از افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت گوشی های موبایل سخن می گویند.
یکی از فروشندگان بازار موبایل استان با بیان این که قیمت ها بسیار نوسان دارد می گوید: در روزهای گذشته با افزایش قیمت دلار، قیمت موبایل و گوشی های تلفن همراه هم افزایش یافته است.
وی با اشاره به افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت گوشی های تلفن همراه در بازار استان، ادامه می دهد: گرانی ناگهانی که به واسطه افزایش قیمت ارز شکل گرفته رکود این بازار را بیشتر و بسیاری را متضرر کرده است.
یکی از فروشندگان لوازم خانگی هم از افزایش کالاهای وارداتی سخن می گوید و چند فروشنده پوشاک خارجی هم از متضرر شدن در هفته گذشته اظهار نگرانی می کنند. این فروشندگان که به شکل معمول خریدهای سفارشی انجام داده اند با افزایش ناگهانی قیمت دلار متحمل هزینه های بیشتری برای خرید کالا شده اند.     
اخبار روزهای گذشته از سوی رئیس اتحادیه لوازم الکتریکی مرکز استان هم دلالت بر افزایش 20 درصدی قیمت گوشی های تلفن همراه به دلیل افزایش نرخ دلار دارد. «محسن فتح زاده» چند روز قبل در گفت و گو با روزنامه خراسان شمالی،  نوسان نرخ ارز و دلار را تأثیر گذار بر قیمت گوشی های تلفن همراه و خرید این محصول دانسته و اعلام کرده بود: با افزایش نرخ دلار و تأثیرگذاری آن در قیمت گوشی های تلفن، عمده فروشندگان ترجیح می دهند به جای تسویه حساب های چند روزه، معامله هایشان را به شکل نقدی انجام دهند تا به این طریق قیمت محصولاتشان را با توجه به شرایط و نرخ دلار تعیین کنند. وی که گوشی های سامسونگ را از پرمصرف ترین گوشی های بازار عنوان و بیشترین افزایش قیمت را نیز مربوط به این برند از گوشی ها ذکر کرده بود از گفتن این نکته غافل نماند که کافی نبودن گوشی های ایرانی متناسب با تقاضا ناگزیر موجب واردات گوشی های تلفن همراه شده که بسیاری متأثر از نرخ ارز هستند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی مرکز استان با بیان این که افزایش نرخ ارز موجب افزایش 5 درصدی لوازم خانگی شده است، وضعیت کنونی لوازم خانگی را نگران کننده می خواند و می گوید: این گرانی بر بازار لوازم خانگی سایه انداخته و رکود بازار را دو چندان کرده است.
وی با بیان این که امیدواریم قیمت ها کاهش پیدا کند، اظهارمی دارد: این افزایش قیمت موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است.
وی با اشاره به این که قیمت ها به روز رسانی شده و کالاها به قیمت روز به دست خریداران می رسد، شهروندان و خریداران را متحمل بار مالی صعود قیمت ها می داند.
در همین رابطه معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم با بیان این که در این شرایط نظارت ها بر بازار افزایش یافته است، می گوید: این افزایش قیمت سود جویی هایی را در پی دارد که سازمان برای جلوگیری از آن ها فاکتورهای خرید کالاها را بررسی می کند تا راه هرگونه فرصت طلبی بسته شود.
«صدر زاده» با بیان این که در راستای سیاست های دولت حرکت می کنیم، اظهارمی دارد: بیشتر کالاهایی که در استان به فروش می رسد وارداتی  و متأثر از شرایط پیش آمده است، بنابراین قیمت ها نوسان دارد و نرخ دقیقی برای کالاها وجود ندارد./روزنامه خراسان شمالی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار