معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور:
معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه ۳۰ درصد مساحت استان قم بدون پوشش گیاهی و پهنه تولید گرد و غبار است، گفت: دریاچه نمک و حوض سلطان می‌تواند یک فرصت باشد.
کد خبر: ۳۵۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۵ 02 January 2017
به گزارش تابناک قم، رضا شهبازی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم با اشاره به اهمیت شناخت پدیده‌های طبیعی برای مقابله با بحران‌ها، اظهار کرد: شناخت عمیق پدیده‌های طبیعی بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم در زمان کوتاه و هزینه کم اثرگذارترین اعمال را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد مخاطرات و فجایع جهان مربوط به فجایع محیطی است، افزود: بلایای طبیعی برد رسانه‌ای و خبری بیشتری دارند اما مشاهدات نشان می‌دهد که تلفات فجایع محیطی در گذر زمان بسیار چشمگیر است.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به قرار گیری ایران بر روی کمبرند آلپ - هیمالیا، تصریح کرد: این موقعیت هم نعمات زیادی برای ما داشته است و هم خطرات زیادی را به همراه دارد و ایران جایگاه پرمخاطره‌ای در دنیا دارد.

شهبازی با اشاره به پیشرفت بحران‌ها و خطرات محیطی در ایران، تأکید کرد: شرایط ایران به سمت وضعیت ناماسب برای کشاورزی پیش می‌رود، دمای هوا یا زیاد یا خیلی کم است و این دمای نامناسب با خشکی هوا هم همراه شده است.

لزوم مطالعه تخصصی منشأ و جنس گرد و غبار

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به لزوم مطالعه تخصصی منشأ و جنس گرد و غبار موجود در کشور، افزود: ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار یکی از ستادهای سازمان صنعت، معدن و تحارت است که کار خاص آن مطالعه منشأ و جزئیات این گرد و غبار است تا بتوانیم بهترین راهکار رابرای مقابله با تشدید وضعیت در پیش بگیریم.

وی با اشاره به افزایش کانون‌های تولید ریزگرد در کشور، افزود: اویل دهه ۷۰ خوزستان و یک تنها بخشی از سیستان و بلوچستان گرد و غبار و ریزگرد داشتیم که به مرور افزایش پیدا کرد و در سال ۸۸ به بیشترین میزان خود رسید.

شهبازی با بیان اینکه مهاجرت چالش آینده ماست، تصریح کرد: مهاجرت در دنیا به دلیل تغییرات اقلیمی در حال وقوع است و در هر دهه دنیا ۶ متر به سمت شمال درحال حرکت است.

وی از شدت یافتن ورود جریان‌های گرم خارجی به کشور خبر داد و گفت: از مقایسه دو نمودار جریان ورود جریانات سرد و گرم می‌توان مشاهده کرد که جریان‌های سرد و بارانی به شدت کاهش یافته است و شاهد تغییر ناگهانی اقلیم هستیم در گذشته نیم درجه کاهش در ۳الی ۴ هزار سال داشته‌ایم اما حالا بیش از یک درجه افزایش دما در ۱۰۰ سال داشته‌ایم که طبیعیت فرصت سازگاری با این تغییردما را پیدا نمی‌کند.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به سطح کانون‌های مستعد تولید ریزگرد، اظهار کرد: ۳ هزار کیلومتر مربع اراضی بدون پوشش هستند که خطرناک‌ترین اراضی هستند که استان قم از این منظر بین استان‌های دیگر یعنی سهم پهنه‌های مستعد نسبت به کل استان رتبه اول را دارد.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد استان را پهنه‌های بدون پوشش گیاهی مستعد گرد و خاک تشکیل می‌دهد، افزود: بخشی ازاین پهنه‌ها مربوط به حوزه ابریز دریاچه نمک است، دریاچه نمک هنوز به اندازه کافی رطوبت دارد و در این منطقه شرایط طوفانی ایجاد نشده و شرایط گردبادی به واسطه تنوره‌هایی که در آن منطقه هستند ایجاد می‌شود.

دریاچه نمک و حوض سلطان می‌تواند یک فرصت باشد

شهبازی با اشاره به اینکه دریاچه نمک در شرق قم و حوض سلطان می‌تواند یک فرصت باشد، اظهار کرد: آمریکا با این دریاچه‌های نمک لیتیوم دنیا را تأمین می‌کند و صنعت باطری سازی دنیا را در انحصار خود درآورده است، بیابان با تمام مشکلاتی که دارد مزایای بسیار زیادی را برای ما دارد.

وی افزود: برای کنترل این مشکلات هم باید مسائل اقتصادی مد نظر قرار گیرد وکشاورزی با مسائل زیست محیطی هماهنگ شود، برای نمونه کشت یونجه که ۴ برابر گندم اب مصرف می‌کند در این منطقه هیچ توجیهی ندارند.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: در بحث محار هم پیشنهادهایی داریم، اولین چشم انداز ما در اولین چشم انداز ما گیاه است، اما بعضی مواقع خود این گیاه‌ همان میزان اب موجود را هم پمپاژ می‌کند و باید به راه‌های دیگر هم فکر کنیم.

وی با تأکید براینکه برای احیای دریاچه نمک باید مرحله به مرحله پیش رفت، تأکید کرد: در مورد دریاچه نمک اگر بتوانیم شرایط را به ۵ سال پیش برگردانیم عمل بزرگی انجام شده است و نباید توقع داشت که همه مشکلات یک شبه حل شود، زمان را باید مرحله بندی کنیم و در گام‌های زمانی مرحله‌ای به سال‌های گذشته برگردیم.

شهبازی با اشاره به سرعت رشد بحران‌های محیطی، تأکید کرد: تا سال گذشته جازموریان یک تهدید برای کشور نبود، اما امسال این منطقه تاجایی پیش رفت که فرودگاه بندرعباس براثر گرد و غبار این منطقه تعطیل شد.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تأکید بر لزوم جلوگیری از کشاورزی برخی محصولات، تصریح کرد: در مورد قم که مرکز دامپروی کشور است، برخی کشاورزی‌ها پذیرفته شده نیست و می‌تواند این وضعیت را سخت‌تر کند.

وی از در مورد شرایط آینده کشور هم گفت: بر اساس مشاهدات و پیش بینی‌ها درآینده جنوب شرق کشور مرطوب‌تر خواهد شد، جریانات اقیانوس هند به کشور بیشتر ورود پیدا خواهد کرد، نوار شمالی و شمال اذربایجان‌ها هم مرطوب‌تر خواهد شد، اما سایر مناطق کشور خشک‌تر خواهند شد و یا اینکه حداقل امکان ذخیره اب را نداریم، بارندگی که در چند ماه انتظارش را داریم در جند ساعت به وقوع می‌پیوند و مجبور می‌شویم که سدها را باز کنیم و همه اب بارندگی رااز دست خواهیم داد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار