وجود بیش از ۱میلیون گردشگر در ظرف چندروز در روستاهای مازندران دلیل شکوفایی بوم گردی وتحول اقتصادی درآینده نزدیک است .
کد خبر: ۴۰۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶ 10 April 2017
بوم گردی وتحول اقتصادی  درآینده نزدیک

استان مازندران بدلیل برخورداری ازمواهب الهی ، پیشینه تاریخی، موقعیت جغرافیایی، اماکن متبرکه ، جاذبه های تاریخی، صنایع دستی، موزه ها ، دریا، دریاچه ، رود، چشمه، تالاب بین المللی ، به ویژه روستاهای چشم نواز و زیبایی های بکر آن ، درهرفصلی دیدنی است وروح هرنظاره گری را شاد می کند.طبیعتا سپری کردن در دل جنگل رنگارنگ و کناررود وچشمه ها ودریا که این ویژه گی های منحصر بفرد تندیس زیبایی ازکمال آفرینش را ،به منصه ظهور می رساند، هدیه بزرگ پروردگار به روستاییان برای کسب بیشتر روزی و ورزق حلال است این چنین مناطق بکر درجایگاههای مختلف مازندران به وفور  یافت میشود و نگین این سرسبزی را می توان در روستای تاریخی لفور با وجودطبیعت رویایی، ومردمانی متمدن و با فرهنگ و بهره هوشی بالا   و مدیران نخبه کشوری یافت ، مهربانی شان ، صداقتشان ، ورسم ووفاشان گردشگران را به گردشگران هدفمند تبدیل کرده است . 

جادبه های طبیعی خدادادای و فرهنگ مهرورزی اهالی  سوادکوه به ویژه روستای زیولا انچنان است ، که حتی بومی مناطق مازندران را هم بسوی ان روستا می کشاند؛ و در این راستا بومیان و غیربومیان برای اقامت چندروزه در دل طبیعت و کنار ابشارها و کوهپایه ها باهم در مسیر رقابت هستند.

آن عاملیت اساسی که جذابیت های این مناطق را دوچندان می کند، افزون بر قدمت تاریخی ، گویش محلی، و وجود مردان پاک و خوش غیرت و زنان هنرآفرین وسختکوش،و آیین مهماندوستی آنان است که گویا مشکلی داشته باشی تمام قد از خودش مایه می گذارند و همچون فرزند مادرو خواهر خود ، ازخویشتن خویش هزینه می کنند تا سفر دلپذیر ی برایتان به انجام برسد.

براستی این کهنه فرهنگ محلی بهشتی کوچکی را در سوادکوه ایجاده کرده که شاید،تا چندی پیش نام این شبه بهشت  در هاله ای از فراموشی بود اما اکنون مناطق سوادکوه به ویژه نگین گردشگری ان روستای  لفور به درجه ای از باور واعتماد گردشگران رسیده است ،که بدون هیچ تبلیغاتی ۱۵۰۰ توریسم هدفمتد ؛ قبل از تحویل سال نو ، ظرفیت روستا را به اشباع رساندند. به موضوعیت بوم گردی گفتگو کوتاهی را با چندین نفر از فعالین گردشگری انجام داده ایم و انها هم دراکثریت مواردهمگرا بودند. 

دکتردلاوربزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی وصنایع دستی وگردشگری استان مازندران ، بوم گردی را شاخه موفقی از اکوتوریسم توصیف می کند و تصریح می کند، توجه به بوم گردی ، نه تنها توسعه پایدار روستاییان را موجب میشود، بلکه از گسترش جامعه شهری وحاشیه نشینی و تبعات ان ، درجامعه جلوگیری می کند.

مدیرکل اسبق فرهنگی استان، عمیقا باوردارد؛ با اشاعه فرهنگ بوم گردی، خرده فرهنگها و صنایع دستی ، زنده وشکوفا  میشوندو  در مازندران ، فرهنگ گیلکی ، گویش های کهن، و همچنین دست بافته های رنگین، گلیمچه، متکازین. چوفا، نمد، لاک تراشی ، جان دوباره ای می گیرد.

این مدیر گردشگری؛ بوم گردی را شاخه موفق اکوتوریسم می داند و اضافه می کند؛ دنیا متحول شده امروز، شتابان بسوی  بوم گردی  حرکت کرده است و زودهنگام ثمرات التفاوت و سرمایه گذاری در این بخش را دریافت کرده و ماحصل ان توجهات رونق  اقتصادی و ابادانی روستاها درپی داشته است.

این استاددانشگاه می گوید ؛روستاهای مازندران  مملو از جاذبه های الهی و طبیعت بکر است وی همچنین از گردشگران دعوت می کند؛ به مازندران بیائید و درروستاهای سرسبزطراوت و شادابی را با بارانهای سیمین و افتاب های زرین روستاها عجین شوید‌ ودل به روستاها و نغمه های گنجشکها وصدای رود ودریا بسپارید و دیگران را هم ترغیب و تشویق به بوم گردی در خطه سرسبز  نمایید. چراکه زندگی چندروزه دردل طبیعت و گوش سپردن به نِغمه های بلبل  وهمنواشدن با ابشارورودخانه، خستگی دل وجسم را ازبین می برد و این استراحتگاه الهی، مفرح وشادابی بخش است و از دیگر حسن گردشگری بوم گردی  ؛ احیا و تکریم طبیعت و صیانت از محیط زیست است.

بهمن اقایی مدیرعامل و موسسه گروه گردشگری اسپرز باوردارد؛ صنعت گردشگری به ویژه بوم گردی، نیازمندزیرساخت اقتصادی، تقیننی، واموزشی برای شاخه بوم گردی است.
 
وی در خصوص لزوم نگاه نوین در مقوله اکوتوریسم می گوید؛  وظایف و سیاستهای حمایتی باید بازتعریف شوند، ونیاز به اصلاحات اساسی دارد.

وی تصریح می کند، تعاریف ، جنگل، پارک جنگلی،و ژئوپارک باید به سازمان میراث فرهنگی واگذارشود، و پی ان سازمان میراث فرهنگی مقوله اموزش مستمرودائمی را جدی  بگیرد و تمامی کادر دفاتر خدماتی گردشگری و تابعه و مرتبط بخش خصوصی  را بروز نگه دارد و همچنین تصدی گری را کاسته و بر نظارت دقیقتر  تمرکز کند.

این فعال گردشگری بابیان اینکه توریسم ۷ گرانبهاتراز چاه نفت است؛ تصریح کرد؛چاه نفت روزی تمام خواهدشد در حالیکه توریسم باخود ره اورد چون اشتعالزایی، افزایشGDP و توسعه پایدار را در پی دارد

وی همچنین  یکی ازراههای نجات جنگل را شکوفایی بوم گردی می داند و تصریح می کند؛ امروزه در دنیا طرح جنگلداری اجتماعی ؛ هم حافظ جنگل بوده و توسعه جامعه روستایی و نیز سوی دیگر ان توسعه جامعه شهری را بدون اثرات تخریبی و زیست محیطی دربردارد.وهمچنین  سبب افزایش GNP  کشور میشود ودراین زمینه ، نمونه موفق ان کشورهای افریقایی و جنوب شرق اسیا است.

وی اضافه کرد؛ و نمونه موفق دیگر آن روستای لفور سوادکوه است که بدلیل  طبیعت رنگارنگ بکر، اهالی گشاده دست ،  نمونه موفق بوم گردی است.

سیدفضه حسینی اصل، مدیرگردشگری ‌و طبیعت گردی نیکان نکا، در خصوص چکونگی مشارکت روستاییان و اقبال عمومی گردشگران می گوید؛ در کوتاه مدتی است که مجوز  طرح بوم گردی اخذ کرده ایم و در این ارتباط هیچ تبلیغاتی هم نداشته ایم ، اما خود اهالی شهرنشین  نکا و نیز در این چندروز گردشگران نوروزی ، برای بهره وری از دل طبیعت به روستای سکیله نکا مراجعه کردند و علت اصلی این تعداد گردشگران بومی و غیربومی را ضرورت نیاز افراد در جامعه صنعتی میدانم .

حسینی اصل با بیان اینکه قریب تمامی خدمات بوم گردی سنتی است ،تصریح کرد؛ با احداث ۲ غرفه  پذیرایی محلی و صنایع دستی بومی ان محل، در بدو ورودی روستا سکیله؛ گردشگر با نوشیدن چای آتشی ، آش محلی،ونان تنوری ، پذیرایی می شود و پس ان بسوی اقامتگاه که چشم انداز ان از یکطرف بسوی شالیزارها وکلزا و سوی دیگر ان ، نمای جنگلی است و وسایل در اقامتگاه از صنایع دستی و منطقه ای است.

وی تصریح کرد؛ از زمان ورود گردشگر  به  روستا ، توریسم زندگی سنتی را تجربه خواهندکرد تا آنجایی که همراه با میزبان در پخت نان، یا دوشیدن شیر برای صرف صبحانه، مشارکت دارند.

این کارافرین ، میزان و بازدهی سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این طرح را  مطلوب ارزیابی کردو تصریح کرد؛ به دلیل ماهیت  برخورداری این طرح از مواهب بکر الهی عمدتا مکان های مورد بازدید بهره وری گردشگران حضور در  دامنه ابشارها ، رودخانه ها و جنگل و مزرعه و نیز زیارت گاه متبرک امامزاده هاست ، و در ابتدحدودا بیش از ۱۵ نفر از ۳ نسل ،  اعم از مادر بزرگ وپدربزرگ ، مادروپدر ، وفرزندان جوان  ، طی زمان اقامت  گردشگر خدمات دهی می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار