مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: شرایط برای معرفی و ثبت کرمان به عنوان شهر جهانی پته فراهم است.
کد خبر: ۴۳۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸ 30 May 2017
محمود وفایی پیش از ظهر دوشنبه در نشست مشترک مدیران و معاونان اداره کل میراث فرهنگی استان با منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان، اظهار کرد: استان کرمان دارای ظرفیت های متعدد گردشگری است به گونه ای که داری آثار ثبت جهانی و بناهای تاریخی زیادی است.

وی ادامه  داد: استان کرمان در واقع به عنوان یک ایران کوچک به یکی از مقاصد اصلی گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شده است.

وفایی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته استان کرمان بیش از ۹۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی داشته است، ابراز داشت: با وجود اجرایی شدن پروژه های متعدد در حوزه مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توان انتظار داشت استان کرمان تا پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ هزار گردشگر خارجی داشته باشد.

وی از رفع مشکلات در حوزه زیر ساختهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا سه سال آینده خبر داد و گفت: نیاز اصلی ما در صنعت گردشگری آموزش است از این رو فعالیت پنج مرکز آموزشی در این زمینه توانسته است نیاز آموزشی استان را برطرف کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: با وجود اینکه در سال ۱۳۹۵ درآمد هنگفتی از ورود گردشگران خارجی به استان کرمان داشته ایم اما هنوز نیاز به تبلیغ و بازاریابی در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: در راستای معرفی جاذبه های گردشگری استان کرمان در سطح ملی، نیاز به همکاری دستگاه ها و نهادهایی از جمله استانداری، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، شهرداری و شورای شهر کرمان داریم.

فعالیت ۵۰۰ واحد تاسیسات گردشگری در کرمان

وفایی اخذ مجوز در خصوص تاسیس مراکز گردشگری را آسان دانست و گفت: در حال حاضر ۵۰۰ واحد تاسیسات گردشگری در کل استان فعالیت دارند و افراد متقاضی تاسیس این مراکز می توانند از تسهیلان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان استفاده کنند.

وی عنوان کرد: استان کرمان توانست در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعتبارات بخش دولتی حدود ۴۰ پروژه مرمت را فعال سازد و این در حالی است که کاروانسرای گنجعلیخان به ۴۸ غرفه فروشگاه صنایع دستی با حدود ۹۰ نفر اشتغال تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه موزه خصوصی در شهر کرمان و سه موزه در شهرستان های استان کرمان در حال فعالیتند، افزود: از آنجا که موزه های خصوصی باعث رونق گردشگری، اشتغال زایی و حفظ آثار فرهنگی و تاریخی می شوند، سازمان میراث فرهنگی برای تاسیس موزه های خصوصی به افراد حقیقی و حقوقی تجهیزات و تسهیلات مناسب اعطا می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان عنوان کرد: پایگاه بافت تاریخی شهر کرمان در راستای سرعت بخشی به روند مرمت و بهسازی بناهای تاریخی راه اندازی شد.

حضور ۵۰۰۰ صنعتگر بیمه شده در کرمان

وفایی با تاکید به اینکه پنج هزار صنعتگر بیمه شده در استان کرمان که بیشتر در زمینه پته و گلیم بافی است، تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند، گفت: در استان کرمان ۶۰ هزار نفر صنعتگر در ۶۰ رشته صنایع دستی فعالیت می کنند.

وی بیان داشت: در راستای معرفی و ثبت کرمان به عنوان شهر جهانی پته می توان از زیر ساخت های فرهنگی از جمله نامگذاری یکی از خیابانها و بوستانهای کرمان به نام پته، نصب المان پته در یک از میادین، تهیه مستند پته و استفاده مبلمان های شهری با الهام از صنایع دستی به ویژه پته استفاده کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از اعضای جدید شورای شهر خواستار نگاه گردشگری به مسائل شهری شد و عنوان کرد: در جهت افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی، رونق تاسیسات گردشگری و افزایش درآمدهای شهری نیاز به همکاری اعضای شورای شهر و نگاه ویژه آنها  به گردشگری داریم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار