معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد:
کد خبر: ۴۵۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 07 July 2017
قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:مناطقی در جازموریان و هامون در استان سیستان و بلوچستان و 300 هزار هکتار از کانوهای گرد و غبار خوزستان شناسایی شده و در دست عملیات مهار بیابان زدایی است.

به گزارش ایرنا، کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه‌ حل‌ها دوازدهم تیرماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران، نمایندگان 43کشور که بیشترین تاثیر را از این پدیده گرفته‌اند، در سطح وزرا و کارشناسان در تهران گشایش یافت.

در این کنفرانس سه روزه، وزیران و نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و آمریکا حضور داشتند.

ناصر مقدسی روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، برگزاری کنفرانس بین المللی گرد و غبار در تهران با حضور نمایندگانی از دیگر کشورها را اقدام موثر جمهوری اسلامی ایران در افزایش جامعه جهانی نسبت به انتشار ریزگردها و مشکلات آن عنوان کرد و گفت:پیگیری مصوبات و بیانیه پایانی این کنفرانس، همکاری موثر کشورهای منطقه را می طلبد.

غبار را افزایش دهد و این قدم بزرگی است که سندی مربوط به ارزیابی جهانی گرد و غبار را پیگیری کنیم.

قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد:با دولت عراق، چندیدن بار در بالاترین سطح در خصوص ریزگردها مذاکره داشته ایم و از سوی دیگر نیز، امیدواریم سازمان های بین المللی نقش بیشتری در بیابان زدایی مناطقی که در سوریه و عراق از دست تروریست ها آزاد می شود ایفا کنند.

قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود:مناطق و کانون های گرد و غبار شناسایی شده است و از دو سال پیش عملیات بیابان زدایی و مهار ریزگردها در این اراضی آغاز شده و امیدواریم با افزوده شدن تجهیزات، سطح کار را افزایش دهیم.

وی ادامه داد:در بیابان زدایی در استان خوزستان عملکرد موفقی داشته ایم به عناون مثال، در اطراف اهواز، غرب کرخه و تمامی تپه های ماسه ای که ریزگردها در آن مناطق مهار شده، این مهم با همت سازمان جنگل ها و همکاری دیگر دستگاه ها محقق شده است.

ریزگردها اظهار داشت:در قانون و برنامه جامع مبارزه با پدیده گرد و غبار، مقرر شد که 'مالچ پاشی' اراضی و کانون های گرد و غبار انجام شود، هر چند سال هاست برای جایگزینی مالچ نفتی اقداماتی صورت گرفته است و در این راه مالچ های معدنی و ارگانیک در حد پایلوت استفاده شده است.

وی با اشاره به وجود 7.5 میلیون هکتار کانون گرد و غبار در کشور افزود:دنبال ارزیابی مجدد هستم و نقشه ها در حال به روز رسانی است و ممکن است مقدار منشا گرد و غبار افزایش یابد ولی آنچه مسلم است در حال حاضر یک سوم این مقدار بسیار بحرانی است.

مقدسی گفت:در استان های ایلام، خوزستان، خراسان جنوبی، کرمان و برخی مناطق سمنان شرایط بحرانی داریم.

*** لزوم حفظ اراضی موجود
قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم حفظ پوشش گیاهی موجود و اقدام جدی در راستای بیابانی شدن اراضی کشور، گفت:در وهله نخست باید پوشش گیاهی موجود را حفظ کرده و از تبدیل این مناطق بیابان جلوگیری کرد، زیرا بازگشت دوباره آنها بسیار پرهزینه است.

*** طرح ملی 'ترسیب کربن'
به گزارش ایرنا به منظور نجات کره خاکی و جلوگیری از تخریب زمین در سال 1972 نخستین کنفرانس زیست محیطی در استکهلم سوئد با عنوان انسان و محیط زیست برگزار شد که ماحصل آن اجرای پروژه ای به نام ترسیب کربن بود.

هدف نهایی اجرای طرح ترسیب کربن، کاهش آثار سوء پدیده گرم شدن زمین است.

مرحله نخست طرح ترسیب کربن از حدود سال های 2004- 2003 میلادی با مشارکت دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و تسهیلات جهانی زیست محیطی (GEF)، در دشت حسین آباد غیناب سربیشه واقع در استان خراسان جنوبی آغاز شد و با به پایان رسیدن این مرحله در سال 2009 میلادی، فاز دوم آن از ابتدای سال 2010 میلادی به مدت پنج سال با مشارکت جمهوری اسلامی ایران و UNDP در 40 روستای کشور در مساحت بالغ بر 200 هزار هکتار به تصویب رسید.

مقدسی معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از سخنانش در خصوص میزان موفقیت طرح موسوم به 'ترسیب کربن' در کشور، نیز گفت:بر اساس گزارش دفتر نماینده سازمان ملل در ایران، پروژه ترسیب کربن ها که اکنون در 20 استان تعمیم یافته است، از پروژه های موفق بوده و جزو 10 طرح مشارکت مردمی جهان به شمار می رود.

قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:فلسفه این پروژه این است که ما به صورت کلاسیک در عرصه بیابان زدایی و احیای جنگل ها ورود می کنیم.

مقدسی وسعت این پروژه را بیش از یک میلیون هکتار عنوان کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار