رئیس حوزه هنری همدان گفت: از ۱۱۰ جلد دانشنامه همدان ۱۵ جلد آماده چاپ است.
کد خبر: ۵۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳ 25 June 2015
 رئیس حوزه هنری همدان گفت: ۱۵ جلد از دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان همدان آماده چاپ است که به محض اختصاص بودجه چاپ می‌شود.
به گزارش تسنیم ، دانشنامه یا دایرةالمعارف، مجموعه یا گردایهٔ نوشتاری جامع و فشرده‌ای است که شامل اطلاعاتی دربارهٔ همهٔ شاخه‌های دانش یا شاخهٔ مشخصی از دانش می‌شود.
از آنجایی که دانشنامه‌ها به خصوص دانشنامه‌های تخصصی دربرگیرنده بخشی از فرهنگ و تاریخ یک مجموعه، یک استان و یا یک کشور است از این‌رو بسیار حائز اهمیت هستند.
تاکنون دانشنامه‌های زیادی در سطح کشور با موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و دینی توسط پژوهشگران نوشته شده است که نام دانشنامه اینترنتی نیز در این میان دیده می‌شود.
علاوه بر وجود دانشنامه‌ها در سطح کشور برخی از استان‌ها نیز به منظور زنده نگه داشتن نام مشاهیر شهر و استان خود همچنین تولید اثری فاخر برای نگهداری و معرفی برخی از یادگاران هر استان اقدام به چاپ و نشر دانشنامه می‌کنند.
از آذرماه سال گذشته به درخواست استاندار همدان کار گردآوری و تدوین دانشنامه فرهنگ تمدن و مشاهیر استان همدان برعهده حوزه هنری همدان قرار داده شده است که تاکنون باوجود تخصیص نیافتن بودجه پیشرفت‌های خوبی داشته است.
رئیس حوزه هنری همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان مجموعه‌ای جامع برای شناخت و معرفی پیشینه فرهنگی و تاریخی استان همدان است.
سید محمدباقر حسینی‌سیر درباره جزئیات دانشنامه گفت: دانشنامه دربردارنده سه دوره  قبل از اسلام، آغاز دوره اسلامی تا مشروطیت و دوران معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
وی افزود: کار جمع‌آوری آثار و مطالب مربوط به دانشنامه پس از تصویب در شورای اداری استان و تاکیدات مسئولین امر آغار شده است.
حسینی‌سیر اظهار داشت: نگارش چندین جلد از دانشنامه در چندبخش و به موازات همدیگر در حال انجام است.
وی تاکید کرد: در جلسات مشاوره و هم‌اندیشی از نظرات اساتید تاریخ و ادبیات، مولفان، پیشکسوتان و اندیشمندان مشهور و نامدار استانی و کشوری بهره گرفته شده است.
رئیس حوزه هنری همدان گفت: از آذرماه سال 93 با تکمیل طرح اولیه و تقسیم به شش مرحله و سه دوران تاریخی کار نگارش آغاز شده است.
وی با بیان اینکه چندمحور نگارش به صورت جدی‌تر آغاز شده است، گفت: در مرحله اول تعداد 110 جلد کتاب به صورت موضوعی همزمان با هم در حال نگارش است که به محض اختصاص بودجه 15 جلد آن چاپ می‌شود.
حسینی‌سیر عنوان کرد: شورای علمی برای مرحله دوم که به صورت الفبایی نگارش می‌شود تشکیل شد که میراث فرهنگی، بنیاد حفظ آثار در این باره به جدیت وارد شدند و 120 نفر را معرفی و از این تعداد 50 نفر برای کمیته شورای علمی انتخاب شدند.
وی درباره مراحل سوم و چهارم گفت: کار مرحله سوم به دلایلی هنوز آغاز نشده ولی مرحله چهارم دربردارنده پیوست‌های دانشنامه است که آثار تصویری و خاص طراحی و نقاشی هنرمندان همدانی، همزمان با مرحله یک و دو در حال انجام است.
رئیس حوزه هنری همدان بیان کرد: مرحله چهارم دربردارنده زندگینامه مشاهیر معاصر همدانی از صدسال گذشته تاکنون است.
وی به ویژگی‌های دانشنامه اشاره و تصریح کرد: دانشنامه همدان از نظر تفکیک موضوعات و جامعیتی که دارد به نوبه خود در کشور بی نظیر است.
حسینی‌سیر به عناوین کتاب‌های آماده چاپ اشاره و عنوان کرد: جلد اول و دوم فرهنگ اصطلاحات عامیانه نوشته محمدعلی نوریان، کتاب بدیع‌الزمان همدانی نوشته علیرضا ذکاوتی و واژه‌های همدانی و تاریخ اجتماعی همدان نوشته هادی گروسین بخشی از کتاب‌های آماده چاپ هستند.
وی تاکید کرد: نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ایی بارویکرد حسین همدانی اثر کریم زارعی، مساجد همدان اثر زهرا پورشعبانی، امامزاده‌های همدان اثر رضا نظری ارشد، سفرنامه‌های همدان از منظر مشرقین از دیگر کتب دانشنامه است.
رئیس حوزه هنری همدان گفت: شیرسنگی همدان اثر خلیل بیگ‌محمدی، پرواز سخن با موضوع پست و تلگراف اثر علی جهان‌پور، جلد دوم کتابشناسی همدان نوشته ولی قیطرانی و فاطمه امینی با نظارت استاد اذکایی، محله جولان همدان اثر محمد ابراهیم زارعی و جلد اول کتاب شناسی همدان اثر پرویز اذکایی که 12 سال پیش چاپ شده و اکنون نیاز به بازبینی دارد 15 کتاب آماده چاپ دانشنامه را تشکیل می‌دهد.
پژوهشگران استان در تکاپو برای جمع آوری آثار
معاون امور پژوهشی حوزه هنری نیز گفت: پژوهشگران استان دغدغه فرهنگ همدان را دارند از این رو منتظر رسیدن بودجه نمانده و کار دانشنامه را آغاز کردند.
خلیل بیگ محمدی افزود: عناوینی که قرار است در دانشنامه چاپ شود به دو بخش موضوعی و مدخلی تقسیم می شود.
وی عنوان کرد: در بخش موضوعی کار آغاز شده که به محض دریافت بودجه 15 کتاب آماده شده چاپ می شود ولی در بخش مدخلی موضوعات به صورت دائرةالمعارفی چاپ می‌شوند.
معاون امور پژوهشی حوزه هنری تاکید کرد: آثار خوشنویسان همدان، اقلیت‌های دینی اثر ویدا نداف، به خیال با موضوع پزشکی مردم همدان، تاریخ مطبوعات همدان، قالیبافی در همدان، تحولات همدان از دوارن قاجار تا پایان پهلوی کتاب دو جلدی اثر هادی گروسین، همدان در سفرنامه‌ها اثر استاد محقق، همدان از منظر جغرافیدانان اثر بابک رضاپور و دانشنامه عمومی بابک رضاپور در 16 جلد و 25 سال تجربه در واحد پژوهش صدا و سیما جزء طرح‌های خام و پروپزالی است که برای جلدهای دیگر دانشنامه استفاده می‌شود.
وی افزود: زمان پایان تدوین دانشنامه پنج سال در نظر گرفته شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار