معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: افزایش مهارت‌های کلامی و نقد کردن فعالیت‌های فعلی از جمله انتظارات ما از کانون‌های دانشجویی همیاران است و تعامل دانشجویان با نهاد‌ها باعث ایجاد پویش اجتماعی و کاهش آسیب‌ها می‌شود.
کد خبر: ۵۵۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴ 30 January 2018

تابناک فارس به نقل از دانشجو: دومین همایش کشوری کانون‌های دانشجویی همیاران با رویکرد اجتماعی شدن امر پیشگیری و با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، حمید نادگران، سرپرست دانشگاه شیراز نمایندگانی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و جمعی از مسئولان استانی در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.

به گفته چنگیز رحیمی، رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز و دبیر اجرایی همایش، در مدت سه روز برگزاری این برنامه در دانشگاه شیراز، کارگاه‌های آموزشی با محور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با عناوین خود مراقبتی، شکست عاطفی، مداخله در بحران، بازتولید سرمایه اجتماعی، نقش همیاران در پیشگیری از خودکشی، تیم سازی و تسهیل گری، نشاط اجتماعی، نشانه شناسی اختلالات روانی، کارآفرینی و تفکر نقاد اجرا می‌شود.

رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز، از مؤثر بودن فعالیت کانون‌های دانشجویی همیاران خبر داد و گفت: از حدود ۲ سال پیش تا کنون بیش از ۱۶۰ دانشجوی دانشگاه شیراز در کانون همیاران عضو شده اند و در بهبود فضای دانشجویی نقش مؤثری را ایفا کرده اند.

حمید نادگران، سرپرست دانشگاه شیراز هم در آئین گشایش دومین همایش کشوری کانون‌های دانشجویی همیاران، این کانون‌ها را بسیار مؤثر توصیف کرد و گفت: ضروری است ساز و کار مناسبی برای جلوگیری و کاهش آسیب‌ها در نظر گرفته شود و بهترین کسانی که می‌توانند این وظیفه خطیر را در دانشگاه اجرا کنند خود دانشجویان هستند.

وی با تأکید بر مشارکت پویا و همه جانبه‌ کانون‌های دانشجویی همیاران خاطرنشان کرد: فعالیت این کانون‌ها در دانشگاه شیراز بسیار جدی است و این دانشگاه جزو دانشگاه‌های پیشرو در این زمینه به شمار می‌رود.

سرپرست دانشگاه شیراز، با تقدیر از رئیس و کارکنان مرکز مشاوره و روان درمانی این دانشگاه خاطرنشان کرد: ارتباط پیوسته و مؤثر کانون‌های همیاران با مراکز مشاوره می‌تواند زمینه بهبود و ارتقای فعالیت‌ها را فراهم نماید.

ریاضی، معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس همایش نیز در این مراسم اظهار داشت: حضور افزون بر ۴۰۰ دانشجو به نمایندگی از ۱۰۱ دانشگاه در همایش، نشانگر گسترش فعالیت کانون‌های دانشجویی همیاران در سراسر کشور است.

وی اظهار داشت: هم اکنون با آسیب‌های جدی درگیر هستیم که اگر چه در ظاهر در سطح فردی ظهور و بروز دارد، اما ریشه‌های عمیق آن به اجتماع برمی گردد.

ریاضی با اشاره به برخی از این آسیب‌ها از جمله احساس عدم اجرای عدالت در جامعه، فرصت‌های شغلی برابر، تناسب استعداد و پاداش، رابطه‌ی پست و مقام با شایستگی، اعتماد به سازمان‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: مطالعات و آمار نشان می‌دهد که وضعیت این موارد در جامعه قابل تأمل است و ضروری است که در خصوص این مسائل مهم اجتماعی راهکار‌های مناسب اندیشیده شود.

رئیس دومین همایش کشوری کانون‌های دانشجویی همیاران، نخستین هدف این کانون‌ها را افزایش مشارکت و انگیزه‌های دانشجویی برای مقابله و پیشگیری آسیب‌ها بیان کرد و گفت: افزایش امید و مداخله در برخی از این آسیب‌ها برای جلوگیری و کاهش آثار آن‌ها از دیگر اهداف کانون‌های همیاران به شمار می‌رود.

معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به انتظارات از کانون‌های همیاران پرداخت و گفت: آموزش کارگروهی، فعالیت تیمی برای پیش بردن هدف‌های بزرگ، افزایش مهارت‌های کلامی و نقد کردن فعالیت‌های فعلی از جمله انتظارات از این کانون‌هاست و امید است که با ارتباط دانشجویان با سایر دستگاه ها، یک پویش اجتماعی برای کاهش آسیب‌ها ایجاد شود.

صادقی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر علمی همایش هم در دومین همایش کشوری کانون‌های دانشجویی همیاران در دانشگاه شیراز بیان داشت: برای مقابله با آسیب‌ها و کمک به آسیب دیدگان اجتماعی به ابزار‌هایی نیاز داریم و برای دستیابی به این مهم لازم است به مقوله آموزش توجه ویژه شود.

وی، خود آگاهی، شناخت در زمینه بیماری‌هایی مانند ایدز، مواد مخدر، مدیریت ارتباط با جنس متفاوت، شکست عاطفی، آموزش‌های پیش از ازدواج، خودکنترلی و معنا در زندگی را از جمله سرفصل‌هایی برشمرد که دانشجویان فعال در کانون‌های همیاران باید در آن‌ها آموزش‌های لازم را فرا بگیرند تا بتوانند به سایر جامعه دانشگاهی خدمات مشاوره‌ای ارائه کنند.

دبیر علمی همایش خاطرنشان کرد: براساس همین ضرورت‌ها، سلسله کارگاه‌های آموزشی با رویکرد اجتماعی شدن امر پیشگیری برای دومین همایش کشوری همیاران طراحی شده است.

افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مباره با مواد مخدر کشور دیگر سخنران این همایش بود و گفت: براساس مطالعات صورت گرفته، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با سوء مصرف مواد مخدر در ارتباط است.

وی افزود: تجربه موفق تشکیل کانون‌های دانشجویی همیاران در وزارت علوم، می‌تواند در وزارت آموزش و پرورش هم اجراء شود، چرا که بسیاری از این آسیب‌ها از سال‌های قبل از ورود به دانشگاه ایجاد می‌شود.

افشار در ادامه به بیان مهمترین عوامل گرایش اولیه نوجوانان و جوانان به مواد مخدر پرداخت و گفت: تجربه جدید، نیاز به هیجان، لذت، شادابی، تفریح، بهبود راندمان کاری و پاره‌ای از اختلالات جنسی، از جمله دلایلی بوده که به گفته افراد باعث گرفتار شدن آن‌ها در دام مواد مخدر شده است.

معاون ستاد مواد مخدر کشور خاطرنشان کرد: ارزان‌تر بودن، موثر‌تر بودن و دغدغه‌مند بودن، از جمله شاخص‌های فعالیت گروه‌های دانشجویی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود و امید آن است که این فعالیت‌ها هر چه بیشتر ادامه یابد.

ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، سخنران پایانی مراسم افتتاحیه دومین همایش کشوری کانون‌های دانشجویی همیاران در دانشگاه شیراز بود.

وی، با تشویق دانشجویان برای مشارکت هر چه بیشتر در فعالیت‌های اجتماعی اظهار داشت: بخش مهمی از دوران دانشجویی، دوران خود شکوفایی است و فعالیت داوطلبانه دانشجویان در کانون‌هایی مانند کانون همیاران در پیشرفت زندگی شخصی آن‌ها نیز مؤثر است.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: هم اکنون بسیاری از کشور‌ها با گرفتاری‌ها و بحران‌های اجتماعی مواجه هستند و در کشور ما با تکیه بر فرهنگ و هویت و تقویت بخش خانواده می‌شود با این چالش‌ها مقابله کرد.

وی، فضای مجازی را از جمله مواردی برشمرد که باعث بروز برخی آسیب‌ها در خانواده شده و بیان داشت: براساس مطالعات صورت گرفته، مدت زمان گفتگوی اعضای خانواده در کشورمان حدود ۲۰ دقیقه می‌باشد, فضای مجازی در کنار این آسیب ها، می‌تواند به عنوان یک فرصت و ابزاری مناسب برای جریان آزاد اطلاعات و آموزش عمل کند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: موضوع امید و نشاط در برنامه‌های کلان دولت یازدهم و دوازدهم مورد تأکید قرار گرفته و از جنبه‌های مختلف از جمله محور اشتغال، توجه به فرهنگ و هنر و ایجاد زمینه لازم برای بروز خلاقیت‌ها اقدامات مؤثری انجام شده است.

وی، حقوق شهروندی، آموزش حقوق برای کودکان، کاهش آسیب‌ها برای مقابله با خشونت، لایحه امنیت اجتماعی زنان و لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را از دیگر مواردی برشمرد که دولت برای آن‌ها برنامه ریزی‌های مناسبی انجام داده است.

ابتکار تأکید کرد: قانون خوب هم جنبه فرهنگ سازی دارد و هم جنبه بازدارندگی و می‌تواند فضای کشور را به سمت یک محیط امن و آزاد پیش ببرد. افزایش اعتماد به نفس در جوانان باعث افزایش تاب آوری و تشخیص درست می‌شود و کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

معاون رئیس جمهور گفتگوی ملی خانواده و بین نسلی را یکی از مؤثر‌ترین رویکرد‌های دولت دوازدهم توصیف کرد و گفت: با توجه به افزایش جمعیت شهرنشین، اجرای این طرح می‌تواند زمینه بهبود وضعیت خانواده را فراهم نماید و از کانون‌های دانشجویی می‌خواهیم که در این زمینه فعالیت و مطالعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار