رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان:
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: ملی شدن صنعت نفت تمامی امتیازات آن را از سیطره بیگانگان بیرون آورد و از اکتشاف تا فروش و مصرف نفت در اختیار ملت ایران قرار گرفت.
کد خبر: ۵۸۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ 20 March 2018

حسین امیری خامکانی ملی شدن صنعت نفت را نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران دانست و اظهار کرد: این رویداد شروع یک حرکت اقتصادی و پیروزی اقتصادی بود.

وی ادامه داد: درک به موقع ملت ایران و رهبر نهضت آن زمان از اینکه این طلای سیاه چه ارزشی دارد و ثروت ملی کشور است نقطه آغازین تحول اقتصادی کشور شد که می توانست رفاه اجتماعی را متحول کند.

امیری خامکانی عنوان کرد: درک ملت و رهبران نهضت از نحوه قراردادهای استعماری که استعمارگران می خواستند با ایران داشته باشند و امتیازخواهی کشورهای استعمارگر آن زمان، باعث شد که جلوی امتیاز دادن به آنها را بگیرند و همین امر منافع شرکت های نفتی انگلیسی را به خطر انداخت.

نماینده مردم کوهبنان و زرند گفت: وقتی که در سال ۱۳۲۹ طرح ملی شدن صنعت نفت در مجلس ایران تصویب شد انگلیس در سال ۱۳۳۰ نفت ایران را تحریم کرد و به خریداران نفت ایران هشدار داد که نفت ایران را خریداری نکنند.

وی ادامه داد: ایران در آن زمان چهارمین تولیدکننده بود و بعد از آمریکا، ونزوئلا و شوروی بیش از یک سوم نفت دنیا را تولید و تقریبا تمام نفت اروپا را تامین می کرد. در واقع تحریم نفتی ایران مسئله جدیدی نیست و در ۷۰ تا ۸۰ سال قبل هم این تنش ها در حوزه نفت وجود داشت.

امیری خامکانی تصریح کرد: ۳۰ تا ۴۰ سال انگلیسی ها نفت ما را غارت کردند اکتشاف، استخراج حتی فروش نفت دست آنها بود و این در حالی بود که فقر و محرومیت در سراسر ایران موج می زد.

وی بیان کرد: با این حرکت بزرگ که صنعت نفت از چنگال بیگانگان بیرون آوردیم و با ملی شدن این صنعت تمامی امتیازات آن از اکتشاف تا فروش و مصرف در اختیار ملت ایران قرار گرفت بنابراین این روز برای ملت ایران روزی تاریخی و فراموش نشدنی است و باید در تاریخ بماند.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار