مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: 10 تالاب مهم و معروف استان اردبیل از وضعیت و حال و روز خوبی برخوردار نیست و باید در احیا و توانمندی آنها یک تلاش همگانی انجام شود.
کد خبر: ۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶ 21 February 2015

سیدرضا موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل 10 تالاب مهم نظیر سبلان در مشگین‌شهر، دریاچه کشت و صنعت مغان در پارس‌آباد، تالاب سد میل مغان در پارس‌آباد، دو تالاب پته‌خور و سقز‌چی در نمین، تالاب گیلار‌لو در گرمی، شورابیل و نئور در اردبیل، تالاب سد یامچی و ملا احمد در نیر و تالاب رودخانه ارس در پارس‌آباد واقع شده که این تالاب‌ها از وضعیت مساعدی برخوردار نیستند.

وی افزود: بر اساس تعریفی که کنوانسیون بین‌المللی رامسر در مورد تالاب شامل مناطق مردابی و آب‌مانده به همراه برکه‌های مصنوعی و طبیعی دارد تالاب‌های استان اردبیل از یک شرایط و وضعیت اقلیمی متفاوت برخوردار است که بر اساس مفاد این کنوانسیون باید مورد حمایت و بهره‌برداری درست قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یادآور شد: بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست تالاب‌ها نیز مانند مناطق چهارگانه شامل اثر طبیعی ملی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده به استثنای تالاب انزلی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است که بهره‌برداری از آنها باید به شکل منطقی و درست انجام شود.

موسوی عنوان کرد: استان اردبیل به دلیل واقع شدن در دو محدوده حوزه آبخیز ارس و قزل‌اوزن دارای حجم بارش به طور متوسط 316 ملی‌متر است که ضروری است با توجه به این شرایط برخی برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها در این حوزه به شکل درست و منطقی انجام شود.

این مسئول عمده‌ترین جریان‌های رودخانه‌ای را در این شهرستان شامل ارس‌چایی، قره‌سو، بالیقلوچای، قزل‌اوزن چای، بلغار چای و اهر چای اعلام کرد و گفت: در این استان 64 عرصه آبی سطحی حاکم و جاری شناسایی شده که از نظر وضعیت اکولوژیکی حائز اهمیت و بررسی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: در این بین عرصه‌های آبی حدود هشت محیط آبی دارای منشا طبیعی است که از جمله می‌توان تالاب شکار ممنوع شورابیل، پته‌خور، ملا احمد و منطقه حفاظت شده نئور را نام برد.

موسوی بیان کرد: در برخی از این تالاب‌ها شاهد حضور گونه‌های مختلف پرندگان هستیم که هفت گونه آسیب‌پذیر در معرض خطر انقراض در محدوده این تالاب‌ها شناسایی شده‌اند.

وی در پایان سخنان خود سرشماری بیش از 20 هزار پرنده آبزی و کنار‌آبزی را به عنوان یک شرایط زیستی در این مناطق یادآور شد و به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: تلاش بر این است تا جلوی برخی از اقدامات و فعالیت‌های تهدید‌کننده در این حوزه گرفته شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار