امام‌جمعه شیراز با اشاره به ماهیت عرفانی و معنوی شهر شیراز گفت: در ساخت‌وسازها به حیثیت هویتی شهر شیراز بی‌توجهی شده است.
کد خبر: ۶۴۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰ 27 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: آیت‌الله لطف‌الله دژکام بعدازظهر امروز در نشست علنی شورای شهر اظهار داشت: همه ما امروز در سطح کشور به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر می‌خواهیم حرکت انقلابی خود را ادامه دهیم گروه‌های مختلف سیاسی کشور باید به‌نوعی تعامل با یکدیگر را آغاز کنند.

وی افزود: تقابل مسلماً یک سری از امکانات و توانایی‌ها را مشغول خود خواهد کرد و در این عرصه نبرد تمدن‌ها، بخواهیم یا نخواهیم طرف مقابل می‌خواهد نفس ما را بگیرد، بنابراین باید در پی تقویت توان داخلی بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تأکید کرد: باید ثابت کنیم که تمدن اسلامی و ایرانی ما می‌تواند برای بشر اثرگذار باشد.

*شورا توانایی خود را نشان دهد

امام‌جمعه شیراز با اشاره به نقش شوراها در ساختن کشور نیز گفت: شورا نهادی اسلامی در جامعه ما بوده که نشانه همفکری و همگرایی است که یک نفر در آن تک‌روی نمی‌کند و با مشورت، صلاح خود و مردم را دنبال می‌کند.

دژکام تصریح کرد: اگر امروز نیاز به همدلی احساس می‌شود، شورا باید توانایی خود را برای رفع این نیاز نشان دهد.

وی با بیان اینکه نمایش دادن یک توانایی غیر از پرداختن به واقعیت است، خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که شورا می‌تواند مشکلاتی از جامعه را برطرف کند چراکه راهکاری قرآنی است و در آغاز سال دوم شورای شهر شیراز باید این‌گونه هدف‌گذاری شود که بگوییم شورا می‌تواند مشکلات شهر را برطرف کند.

 

 

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به سمت تمدن نوین اسلامی برویم، باید در این راستا نهادهای کشور را کارآمد جلوه دهیم، تصریح کرد: برخی مواقع کارآمدی شورا را با کارآمدی یک فرد مقایسه کرده‌ایم که مثلاً مکانی را آسفالت کرده است، درحالی‌که گره‌گشایی کار شورا بسیار فراتر از این می‌باشد.

*یک سال فرجه، 3 سال فرصت خدمت

امام‌جمعه شیراز با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که می‌فرمایند «جهان بازاری است و کسی در آن نمی‌ماند...» ادامه داد: ما در زندگی دنیا به سمت آخرت یا با دست پر می‌رویم یا با دست‌خالی و فرصتی که خدا برای شما در شورای شهر قرار داده فرصتی است که می‌توانید دست خود را پُر کنید، خوشا به حال کسی که این فرصت‌ها را غنیمت می‌شمارد.

دژکام تأکید کرد: فرصت عضویت در شورای شهر فرصت نفع رساندن است، اگر می‌توانیم کاری بکنیم، فرصت سوزی نکنیم.

وی همچنین گفت: یک سال فرجه داشته‌اید و 3 سال فرصت نفع رسانی دارید، اگر این‌گونه باشد هم برای اعضا و مردم و هم برای دنیا و آخرتتان مفید است.

*سیاسی‌کاری نکنید

امام‌جمعه شیراز که خطاب به اعضای شورای شهر سخن می‌گفت، اظهار داشت: سیاسی‌کاری نکنید، خدمت بکنید، گاهی ظاهر کارمان خدمت است اما خودمان هم می‌دانیم که هدف دیگری داشتیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: فایده سیاسی را خدا می‌دهد اما نگاه ما زمانی روشن می‌شود که گرهی از کار خلق باز شده باشد.

*شیراز از هویت خود دور شده است

دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های شهر شیراز و لزوم توجه به هویت این شهر در ساخت‌وسازها نیز گفت: شیراز از گذشته به‌عنوان شهری که نماد هویت ایرانی و اسلامی است مطرح بوده، چه ما بگوییم چه نگوییم و این اثبات شده است و نیازی به اثبات مجدد نیست.

وی با اشاره به اهمیت شهر شیراز در هویت ایرانی و اسلامی تصریح کرد: در شهری که در هویت بخشی به کشور ما این‌قدر نقش دارد، قطعاً کار شورای شهر سنگین و ممکن است 4 تا برنامه اشتباه انجام دهیم که این نقش را کاملاً تنزل دهیم به‌طوری‌که به آخر صف برسیم.

 

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه تصمیم‌گیرنده شورا است و شهردار نیز هر کاری می‌خواهد دنبال کند باید در شورا تصویب شود، افزود: در روند توسعه شهر به نظر می‌رسد به حیثیت هویت بخشی شیراز به‌نوعی کم‌توجهی شده و تا دیر نشده باید این نقیصه جبران شود.

دژکام تأکید کرد: آنچه باید ماهیت قدیمی شهر شیراز را با وضعیت جدید پیوند دهد، مقداری جایش خالی است.

*فقدان حس معنوی در سازه‌های شیراز

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه شیراز شهری است که یک حس عرفانی و معنوی در آن موج می‌زند و نفسی روحانی در آن وجود داشته است، خاطرنشان کرد: اگر بنا است شیراز شهری باشد که حس معنوی القا کند امروز برخی سازه‌هایی که در آن دیده می‌شود، چنین حسی را القا نمی‌کند.

وی افزود: ساخت‌وسازها و نوع طراحی‌های امروز شهر، با آنچه ماهیت شهر شیراز می‌دانیم، فاصله گرفته است.

*شهرکی که مسجد نداشت!

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه شیراز از قدیم به شهر گنبدهای فیروزه‌ای مشهور بوده است، اما امروز نشانی از آن کمتر دیده می شود، به بازدید خود از یکی از شهرک‌های شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: در شهرک میانرود برای بازدید رفته بودیم که هنگام نماز به یکدیگر می‌گفتیم حالا کجا نماز بخوانیم؟! یعنی در سطح این شهرک حتی یک مسجد برای نمازخواندن نبود.

وی خطاب به دستغیب رئیس شورای شهر و اسکندپور شهردار شیراز گفت: آقای دستغیب که جد بر جد شما عالم بوده، آقای شهردار! بدانید که این شهر با آن چیزی که بوده و باید باشد، فاصله گرفته است خُب وقتی مسجد را در محله‌ای نمی‌بینیم طبیعتاً آثار اجتماعی آن نیز حذف می‌شود و همین موجب آسیب‌های اجتماعی است، بعد نشست می‌گذاریم و می‌گوییم مشکلات مفاسد و آسیب‌های اجتماعی زیاد شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تأکید کرد: بدون مسجد، محله، محله نمی‌شود زیرا در مسجد مردم گرد هم جمع می‌شوند نه در آپارتمان‌ها که هیچ‌کس همدیگر را ندیده و نمی‌شناسند.

*ضرورت توجه به حرم شاهچراغ (ع)

دژکام همچنین خواستار توجه اعضای شورا به حرم مطهر احمدبن موسی (ع) شد و افزود: به‌عنوان مکان اصلی باید به این حرم توجه کنیم تا طراحی شهر با هویت خودمان تناسب داشته باشد.

*جوان‌ها از خدا نبریده‌اند

وی در پایان نیز با بیان اینکه نمی‌خواهیم یک نگاه تنگ نظرانه و خشک ارائه دهیم، خاطرنشان کرد: شب احیا را ببینید چه خبر است؟ جوان‌ها شاید از دست من خسته شده باشند اما از خدا که نبریده‌اند؟ چرا ما فکر می‌کنیم همه چیز تمام شده است؟ ما نباید کاری کنیم که پیوند جوان‌ها با هویت اصلی خود زیاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار