فاتحه آب را کارخانه ذوب مس با کلیه شرکت‌های اقمار پیش خوانده، مجدداً اشاره می‌گردد که رقم 25 میلیون متر مکعب بدون شاخص ثانیه، شبانه روز ماه و یا سال فاقد معنی است. و از طرف دیگر، با هر آنچه که اشاره گردید باید روند محاسباتی داشته باشد.
کد خبر: ۷۱۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 09 February 2019

به گزارش تابناک کرمان، نماینده مردم شهر بابک مطرح کرد 256 میلیون متر مکعب آب شرب به کارخانه‌های مس سرچشمه منتقل می شود (روزنامه یک صفحه شماره 85) هفته پنجم 29/5/1397 اینکه منظور نماینده محترم از 256 میلیون متر مکعب در ثانیه، دقیقه، ساعت، شبانه روز، ماه و یا سال باشد نامشخص است و از همین جا معلوم است که رقم اعلام شده هم فاقد پایگاه آماری درست می‌باشد. به نظرم رسید که چون نماینده محترم شهر بابک به اساسی‌ترین عامل بحران ساز در خصوص تأمین آب شرب بخش قابل توجهی از استان کرمان ورود نموده، از وی بخواهم که با توجه به جایگاه ویژه‌ای که دارند، آمار چاه‌هایی که بصورت مجاز همراه با عمق حفاری، آبدهی، اولین پروانه همراه با شرایط فعلی، آمار چاه‌های غیرمجازی که به سرعت شرکت ذوب مس همراه با شرکت‌های اقماری حفاری، بطوریکه در بن یکه شهر بابک فواصل چاه‌های غیر مجاز به یکصدمتر رسیده، معین فرمایید. وسعت حوزه آبریز سد خاکی احداث شده در مجتمع ذوب مس، حجم آورد سالیانه مثلاً امثال به دریاچه، حجم آبی که درحال حاضر در دریاچه سد وجود دارد، لیتراژ آبی‌که در هر واحد کارخانه ذوب مس و شرکت‌های اقماری در ثانیه مصرف می‌شود پارامترهایی هستند که با محاسبه دقیق آنها می‌توان حجم آب مصرفی در ثانیه، شبانه روز، ماه و یا سال را دقیقاً مشخص و اعلام نمود، نیز سطح آب‌های زیرزمینی کلیه مناطقی که چاه‌های حفر شده و افت آنها در حدی که در حال حاضر واقع شده‌اند، می‌توانند اثبات نمایند که در آینده بسیار نزدیکی تمامی موجودی آب سفره‌های زیرزمینی تخلیه و نماینده محترم شهر بابک در چه فاصله بسیار دوری نسبت به وقایع تأمین‌ آب شرب قرار داشته است.

مسئله سوال از وزیر نیرو از عملی نشدن شعارهای مقابله با بحران بی‌آبی بالاخص در استان کرمان و خواستار اطلاع از اقدامات آن وزارتخانه در حوزه حفظ منابع آبی، تاریخ مصرف آن ده‌ها سال گذشته است، جنابعالی بعنوان نماینده محترم منطقه احتمالاً تاکنون در خصوص وضعیت منابع آبی فکر نکرده‌اید؟ و یکدفعه سؤال برای جنابعالی مطرح گردیده، ولی اگر با معمولی ترین آحاد شهر بابک در خصوص آب ارتباط برقرار فرمایید. به شما با جرأت خواهند گفت که فاتحه آب را کارخانه ذوب مس با کلیه شرکت‌های اقمار پیش خوانده، مجدداً اشاره می‌گردد که رقم 25 میلیون متر مکعب بدون شاخص ثانیه، شبانه روز ماه و یا سال فاقد معنی است. و از طرف دیگر، با هر آنچه که اشاره گردید باید روند محاسباتی داشته باشد. جنابعالی که مطلع هستید وزارت نیرو از شرکت ذوب مس پول دریافت می‌نماید، بهتر است که با تشکیل کارگروه مطالعاتی قبل از هر چیز احجام آب سفره‌های زیرزمینی را که در هر ثانیه ذوب مس مصرف می نماید محاسبه نمائید.

در پایان نظر نماینده فهیم شهر بابک را به موارد ذیل جلب می‌نمایم:

1- تحقیق و معین نمودن حجم آبی که در هر ثانیه از تمامی چاه‌های مجاز و غیرمجاز به ذوب مس و کلیه شرکت‌های اقماری آن ورود پیدا می‌کند.

2- تحقیق در خصوص حجم آب مصرفی واقعی تمام موسسات وابسته به ذوب مس.
3- تحقیق در خصوص اهداف کلیه تأسیسات آبی که ذوب مس در قالب سد خاکی، بند انحرافی، انتقال آب و.... راه‌اندازی نموده است.

4- تحقیق در خصوص چگونگی صدور مجوز چنین سد خاکی در ذوب مس بدون داشتن پشتوانه وسعت حوزه آبریز، آورد سالانه و تأمین آب چنین سدی با آب سفره‌های زیرزمینی چاه‌های حفاری شده در روستا و شهرهایی که مشکلات تأمین آب شرب سکنه آنها را وادار به ترک محل می‌نماید؟

ارتباط بحران آب شهر بابک با کارخانه ذوب مس و موضع‌گیری‌هایش ضعیف نماینده مجلس
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار