کد خبر: ۷۱۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ 09 February 2019

به گزارش تابناک کرمان، رودخانه دهنه غار هستم که با شما صحبت می‌کنم، درست در همسایگی شما با فاصله چهل کیلومتری از شهر هستم، زه آب‌های ناشی از ذوب برف و یخ کوهستان‌های اطرافم، جریانات سطحی پس از هر بارندگی وسیله من به کویر هدایت می‌شوند، محدوده مرتبط با من بیش از دویست کیلومترمربع وسعت دارد. از آنجایی که منطقه‌ای کوهستانی با آب و هوای مناسب هستم هر ساله حتی در سال‌های خشکسالی خشک نشده و بیشتر از یکصد و پنجاه الی دویست لیتر در ثانیه در سراسر سال آب دائمی از خود عبور داده‌ام. از جایی که قطرات آب آزاد شده تراوش و به من ملحق می‌شوند تا جایی که به کویر می‌پیوندم، هیچگاه ازم بهره‌برداری کشاورزی تا امروز نشده، صدای کم آبی، خشکسالی، کویری بودن و انتقال آب از این استان، آن استان، این دریا، آن اقیانوس، باروکردن ابرها را بطور مستمر و پیوسته و مخصوصاً در چند سال اخیر بیشتر از پیش شنیده و می‌شنوم و همیشه از اینکه چرا از من بهره‌برداری کشاورزی نمی‌شود متاسف بوده و هستم. ولی سیلاب‌هایی که در فصل‌های بارندگی از من عبور می‌کند گاها به یکصد متر مکعب در ثانیه میرسد، می‌بینیم که در منطقه‌ای هستیم که اطرافم علی الخصوص در هر دره جاهای مناسب برای ذخیره‌سازی آب است، با ذخیره نمودن آب دائمی و یا سیلاب‌های فصلی‌ام بخوبی می‌توانند باغکاری، زراعت، زنبورداری، گاوداری، دامداری، پرورش بوقلمون، شترمرغ را راه‌اندازی نمایند، معادن اطرافم نعمت‌های نهادینه شده‌ای هستند که خیلی ها خبرندارند، بهترین منطقه گردشگری که میتواند، نقش کرج برای تهران را برای مردم کرمان داشته باشد.

آب دائمی که در من جاری هست از کنار امامزاده‌ای به نام امامزاده ابراهیم معروف به مزارشاه می‌گذرد. پیشرفت فن و تکنولوژی را بخوبی شنیده‌ام ولی اینقدر از من استفاده نکردند و نکردند تا اینکه کارم به خود خودی افتاد و کف و بسترم را خوردم و حمل نمودم، تاجایی‌که امروزه دوطرفم تراس‌های رودخانه‌ای مرتفع که گاها به بیش از پانزده متر میرسد بوجود آمد. این تراس‌ها به تناسب شدت گرفتن خودخوریم ریزش و لغزش آنها شدت پیدا کرد. بطوریکه امروزه رودخانه‌ای شده‌ام بسیار بی‌ریخت، درست در شرایطی که میتوانستم منشاء بهترین تولیدات کشاورزی در زمین‌های اطرافم باشم، شاهد تخریب و ریزش‌های مستمر و حمل آنها به طرف جاده شهداد نی بندان هستم.

اینها که میگویم درست و بررسی شده است که قادرم تا هشتصد فرصت شغلی ایجاد کنم و آنچنان رونق پیدا کنم که یکی از کانون‌های بزرگ گردشگری استان و یا کشور شوم، ولی چرا به من تا امروز بهاء نداده و نمی‌دهند همواره برایم معمایی شده است. گاها به من تهمت اشرار میزنند، مگر همین حرف‌ها را در مورد محل سدکریم آباد ماهان نمی‌زدند، ولی مرحبا به آن همت والا و پیگیری که در میان حرف‌های ضد و نقیض سد را احداث نمود, و الگویی را برای همه دره‌های استان تعریف نمود. خبردارم که از برکت آن سد خاکی با ارتفاع سی متر در بخش پایین دشت آن مجتمعی تشکیل شد که دامداری، باغداری، زراعت، آبیاری تحت فشار, پرورش ماهی، گردشگری , مصون نمودن شهر ماهان از خطر سیلاب‌های مستمر را تعریف نمود. مگر من رودخانه دهنه غار کمتر از کریم آباد ماهان هستم. تازه صد برابر آن پربارتر و بهتر می‌توانم بدرخشم. خلاصه خود خوری‌هایم به جایی رسید که همین سه هفته گذشته در قسمت پایین دست امامزاده ابراهیم ادهم در اثر ریزش‌های جانبی و لغزش برای خودم سدی خاکی طبیعی ساختم، که الان قریب شش الی هفت متر آب را در مخزن خود ذخیره نموده‌ام، خواستم با اینکار به همه کسانی‌که بعلت کم آبی در فکر کوچ شهر کرمان هستند، بفهمانم که آماده خدمتگزاری هستم، به من توجه فرمایید.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار