کد خبر: ۷۱۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹ 09 February 2019

به گزارش تابناک کرمان، استان کرمان که وسیع‌ترین استان کشور می‌باشد، آیا محلی برای احداث قنات جدید ندارد؟ به عبارت دیگر آیا بحث قنات و قنات داری در استان کرمان منحصر به قرن‌های قبل بوده که تأمین آب از طریق حفاری و پمپاز چاه‌های عمیق مطرح نبوده است؟ در آن زمان‌ها ظرفیت شناسایی، گمانه زنی، احداث قنات هم شروع شد و هم به پایان رسید؟ آیا قنات کاران مبتکر و برنامه‌ریز قدیمی که در مورد مادر چاه، مسیر کوره قنات، تعیین موقعیت چاه‌های میله‌ای، مظهر قنات اظهارنظر می‌کردند بایستی سر از خاک بردارند و برای تداوم کارشان متناسب با تحولات انجام شده اظهارنظر و راهنمایی فرمایید؟ و یا اینکه آنها با کلیه آثار اجرایی گرانقدر و ماندگاری که به جا گذاشته‌اند و در همه زمینه ها قابل بحث و توسعه می‌باشد، نظراتشان را با خودشان به گور بردند؟ شواهد و قرائن همه‌وهمه نشان می‌دهد که اینچنین افراد خودخواه و خودمحوری نبودند، با کردارشان راه را برای اندیشیدن، اجراء برای نسل امروز باز و هموار نمودند، چرا در این زمینه خط مشی فکری و اجرایی قنات و قنات داری کور و متوقف شده است.؟ جمع بندی تمامی مسائل و سئوالات مطروحه نشان می‌دهد که طبق قانون توزیع عادلانه آب وزارت نیرو همه افکار و اندیشه ها و راهکارهای قنات و قنات داری را کور وبی اثر نموده است. آیا ممکن است که حفاری‌های بی رویه چاه‌های مجاز و غیرمجاز بدون اطلاع و یا به دور از چشم کارگزاران وزارت نیرو در استان کرمان باشد؟ آیا وزارت نیرو نمی‌توانست قوانینی را تدوین و اجرا نماید که بر اساس آنها کار حفاری چاه‌ها را در محدوده قنوات ممنوع و به این ترتیب صنعت قنات و قنات داری را صد چندان رونق بخشد؟ تا اینکه تخریب وسیله‌ای برای بائر نمودن قنوات گردد. وزارت نیرو چه استدلال علمی و کارشناسی برای بهاء دادن به چاه در مقایسه با قنات دارد؟ آیا پروانه چاه به جای قنات عالی ترین مدرک نیست که وزارت نیرو برای تخریب و از مدار خارج نمودن قنوات راهکار تشویقی را تبلیغ و به مورد اجراء گذاشته است.؟

گزارشات، مقالات ارزیابی های کارشناسی، جمع‌بندی علمی و به دنبال آن پیشنهادات وزارت نیرو در ارتباط با قنوات استان کرمان کجا انجام و یا برای آگاهی بیشتر مهندسین آب منتشر شده است. وزارت نیرویی که اعتبارات مطالعاتی آن نجومی می‌باشد، با جمع بندی بازدیدهای کارشناسی مستمر و پیوسته از اکثریت قنوات استان که بزرگترین راه گشای تأمین آب می‌باشد، چه کرده است؟ وزارت نیرو نقش صددرصد منفی و تخریبی برای کلیه قنوات را داشته و دارد. کاسبی وزارت نیرو با چاه‌های مجاز و غیرمجاز, تعیین شرکت برای هر کدام از موارد مطروحه و راهکار کاسبی درست کردن برای عوامل وزارت نیرو در استان کرمان به شکلی نهادینه و بنیادی شده است که شکستن آن غیرممکن می‌باشد. جالب اینجاست که مانورهای انتقال آب از دریاها, اقیانوسها، استان های مجاور, بارورکردن ابرها، راهکارهای دسترسی به آب‌های ژرف همه و همه برای سرپوش گذاشتن بر خرابکاری‌ها، و مشکلاتی است که به دست وزارت نیرو و کارگزاران ان در استان کرمان ریشه دار و جهت پیدا کرده است. کاری که کلیه صاحب نظران برای تأمین آب استان با یاس و ناامیدی مواجه نموده و منتظر تحولات زمین شناسی میلیون سالی هستند تا شاید بدین ترتیب نقشه‌های شوم وزارت نیرو در آب منطقه ای و دستیاران آن در استان را رو و رسوا کنند.

پیشنهادات:

1-تشکیل کمیته کارشناسی برای ارزیابی طرح‌های بند انحرافی، پخش سیلاب و کلا طراح‌هایی که وسیله وزارت نیرو در استان کویری و مسئله دار کرمان اجرا شده اند و اثبات عدم کارایی آنها.

2-مطالعه وتحقیق در خصوص نقش منفی وبی تفاوت وزارت نیرو در ارتباط با امور آبخیزداری و سدهای خاکی و بندهای انحرافی و پخش سیلاب‌ها که هر ساله خطرات تخریبی داشته و تخریب شدن اغلب آنها زندگی را برای اهالی پایین دست آنها با مخاطره مواجه نموده است.

3-مطالعه و تحقیق در خصوص نقش منفی و تشویق نامحسوس مالکان چاه‌های عمیق به جابجایی های پیوسته چاه‌ها.

4-مطالعه و تحقیق در خصوص طرح مسئله کوچ کرمان بواسطه آب که از طریق مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای کرمان مطرح و اعلام شده است.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار