قابل توجه نمایندگان مجلس مخصوصاً حسین امیری خامکانی نایب رئیس اول کمیسیون انرژی؛
چطور ممکن است در کشور ایران در شرایطی که مراکز قانونگذاری، اجرایی از قدرت و توان کافی برخوردار هستند، نتوانند برنامه حفر چاه غیرمجاز را رسیدگی نمایند؟ چگونه است که مسئولین تراز بالای وزارت نیرو کلمه غیرمجاز در ارتباط با برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را بکار می‌برند؟
کد خبر: ۷۳۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲ 07 April 2019

به گزارش تابناک کرمان، دستگاه‌هایی همانند وزارت جهاد کشاورزی که بیرون گود نشسته‌اند و می‌گویند وزارت نیرو باید چاه‌های غیر مجاز را پر کنند، اما از برخی چاه‌ها به نوعی حمایت می‌کنند، بایستی به این رفتار دوگانه خود خاتمه دهند. زمانیکه مردم اقدام می‌کنند برای زدن یک چاه اکتشافی در دشت، به جرم تغییرکاربری اموراراضی وزارت‌جهادکشاورزی مانع می‌شود، اما از سویی دیگر چاه‌های غیرمجازی که در زمین‌های زراعی ساخته می‌شوند، بعضاً مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرند!!!

نقش وزارت جهاد کشاورزی در حفر چاه‌های غیر مجاز

کسانی که سالها با آب سر و کار داشته‌اند برایشان جالب است، فرایند چگونگی برنامه‌ریزی برای حفر چاه غیرمجاز در استان کرمان که با روند رو به رشد روزانه و معتقدند مردم این عوامل راه‌اندازی و حفرچاه‌های غیر مجاز را بایستی در وزارت نیرو جستجو نمود، در عین حال نیز برای جلوگیری از این وضعیت خلاف قانون عوامل عدیده‌ای بایستی در کنار هم قرار گیرند، تا بتوانند این حرکت را به سرانجام برسانند، سوالی که در افکار عمومی مطرح می شود، چطور ممکن است در کشور ایران در شرایطی که مراکز قانونگذاری، اجرایی از قدرت و توان کافی برخوردار هستند، نتوانند برنامه حفر چاه غیرمجاز را رسیدگی نمایند؟ چگونه است که مسئولین تراز بالای وزارت نیرو کلمه غیرمجاز در ارتباط با برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را بکار می‌برند؟ اگر در کشوری زندگی می‌کردیم که مراکز قانونگذاری و اجرایی وجود نداشتند، می‌توانستیم فکر کنیم که با ضعف‌های بنیادی موجود کار حفر چاه‌های غیرمجاز معنی پیدا کرده است، ولی حالا که حضور آنها حتی با پشتیبانی‌های مکرر وجود دارد، حفاری و بهره‌برداری از آب سفره‌های زیرزمینی یعنی سرمایه‌های ملی بصورت غیرمجاز تمامی نهادهای قانونگذاری و اجرایی را زیر سوال می‌برد؟ مگر ممکن است طلا فروشی به زرو سیمش دستبرد بزنند و باخبر نشود؟ یا سرمایه‌داری از سرمایه‌اش برداشت نمایند و متوجه موضوع نشود، طلافروش و یا سرمایه‌دار پس از احساس پدیده غارت به زبان می‌آیند، داد می‌زنند و دنبال دزد می‌گردند تا در وهله اول نام و نشانش، را پیدا کنند و سپس برای انجام امور قضایی دست به کار می‌شوند. در حالیکه در کشور ما وزارت نیرو، غارت، دستبرد، دزدی، سوء‌استفاده به یغما رفتن سرمایه‌های ملی را بخوبی در طی سالیان متمادی حس نموده، پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی را به ساعت، روز، هفته، ماه، سال، در یک پروسه پنجاه ساله وبیشتر، استنباط نموده، ولی بیان و مطرح نکرده است.
مالکان و حق آبه‌بران کلیه چاه‌های غیر مجاز سراسر کشور را اعلام نمی‌نماید؟ وزارت نیرو از چه واهمه دارد، اینکه مردم آشوب نمایند، اصلاً اینچنین نیست آنها که آشوب می‌نمایند از حق آبه و سهام بسیار تا بسیار محدودی برخوردارند، آنهم بکار گرفته شده‌اند، برای روزهای مبادا که سپر غارتگران اصلی شوند. اینکه همه‌اش برخلاف قوانین چنین پدیده‌ای را پرورانده‌اید و مخصوصاً استانهای کویری مثل استان کرمان را به روز سیاه نشانده‌اید، حداقل مختصات هر چاه، مالکان آنرا علی‌رغم اینکه خیلی، خیلی دیرهم شده اعلام فرمائید. تمامی خرده مالکینی که زیر یک دانگ از شش دانگ سهام آب را دارند, مجاز نموده و ساماندهی فرماید. مالکان عمده‌ای که چندین و چند موتورپمپ، چاه عمیق دارند و یا سهام حداکثری داشته، کسب و کارشان با کشت و کار و یا کشاورزی نمی‌خورد، و فقط راهی برای چپاول و غارت منابع آبی کشور در دست گرفته و مالکیت ایجاد نموده‌اند، با آنها طبق موازین قضایی و یا دستورالعملهای قانون توزیع عادلانه آب اقدام نمایید. همزمان چرا در پرده ، وزارت جهاد کشاورزی را آنهم با ابهام مطرح می‌نمایید، دقیقاً شفاف‌سازی نموده و عملکرد منفی و سوءاستفاده‌های آن و یا هر وزارتخانه دیگری را اعلام نمایید تا بشود حداقل بحران آب در استان کرمان را مهار نمود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار