کد خبر: ۷۳۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸ 14 April 2019

بعد از بارش‌های شدیدی که نیمی از کشور را درگیر کرده بود، زمزمه‌هایی درباره وضعیت مدارس و آموزشگاه‌های رسمی به گوش رسیدند. زمزمه‌هایی که با توجه به اظهار نظر مسئولین رنگ‌وبوی واقعیت نیز به خود می‌گرفتند. انتشار عکس‌های چند مدرسه در پلدختر و شهرهای محروم خوزستان نیز موید همین اظهار نظرهای مسئولین بود. اما کمتر کسی حواسش بود که چیزی به کنکور ارشد باقی نمانده است و در این بلبشوی سیلاب و به هم ریختگی شهر و روستا تکلیف این همه داوطلب ورود به دوره کارشناسی ارشد چیست؟ 

چهاردهم فروردین ماه بود که ناگهان نامه‌ای سراسر شبکه‌های اجتماعی و مخصوصاً تلگرام را در نوردید. مخاطب نامه منصور غلامی، وزیر علوم بود. نامه‌ای با عنوان «درخواست تعویق کنکور کارشناسی ارشد 98» که در سایتی به نام کارزار برای جمع‌آوری امضای الکترونیک منتشر شده بود. پوسترها و کامنت‌های مربوط به این نامه دانشجویان شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی ارشد همه جا بازنشر می‌شد و تعداد امضاها به سرعت افزایش می‌یافت.
این نامه در طول مدت خیلی کوتاهی توانست جمع زیادی از داوطلبان را جذب خود کند. نویسندگان نامه به خوبی هدف خود را از تلاش برای تعویق کنکور شرح داده بودند. در بخشی از این نامه آمده بود: «ما امضاء کنندگان این نامه بر آن شدیم تا در راستای حمایت از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سال 98 که ساکن این مناطق می‌باشند و همچنین جلوگیری از بی‌ثمر ماندن تلاش‌ها و رعایت عدالت آموزشی و کاهش آلام این عزیزان که امیدشان به ناامیدی تبدیل نشود؛ از شما وزیر محترم درخواست کنیم، بزرگواری نموده جهت تعویق تاریخ برگزاری این آزمون همان گونه که به مشمولان وظیفه مساعدت شد، عنایت ویژه‌ای به این مهم مبذول فرمایید و حتی الامکان در صورت صلاحدید تاریخ برگزاری آزمون را بین 1 تا 2 ماه به تعویق بیاندازید.». همین موضوع، یعنی تلاش برای گذاشتن مرهم کوچکی بر زخم‌های سیل‌زدگان باعث شد مردم عادی نیز متن این نامه و لینک آن در وبسایت کارزار را به هر نحوی که می‌توانند منتشر کنند. در همین روزها بود که ویدئویی نیز از یکی از کنکوری‌ها منتشر شد که صراحتا خواستار تغییر زمان کنکور شده بود.
تنها 48 ساعت از انتشار این نامه بیشتر نگذشته بود که تعداد امضاها 13 هزار را نیز رد کرد. تقریباً برای همه مسئولین وزارت علوم، سازمان سنجش و نمایندگان مجلس مشخص شده بود که این مطالبه به شکلی کاملاً جدی وجود دارد و امضاکنندگان این کمپین به دنبال به ثمر نشستن اهداف خود هستند. اولین واکنش را سازان سنجش نشان داد و اخبار سراسری با مصاحبه با سخنگوی سازمان سنجش، خبر از برگزاری جلسه برای تصمیم‌گیری درباره تعویق زمان برگزاری کنکور داد. در همین حین نیز یکی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون آموزش خبر از پیگیری مجلس نسبت به مطالبه دانشجویان داد.
اما برخلاف انتظار دانشجویان و حتی بسیاری از نمایندگان، سازمان سنجش اعلام کرد به دلیل در پیش بودن ماه مبارک رمضان و همچنین مشکلات دیگر امکان تغییر زمان آزمون وجود ندارد اما به دلیل مسائل پیش آمده به دلیل سیل، این سازمان تصمیم بر ارائه نوعی از سهمیه برای دانشجویان مناطق سیل‌زده دارد. این تصمیم موجی دیگر به راه انداخت و نشان داد متقاضیان کنکور از اهداف خود کوتاه نخواهند آمد. اعضای کمپین این بار تصمیم گرفتند مطالبه منطقی خود را از طریق نمایندگان همراه و همقدم مجلس پیش ببرند. در حالی که با به پایان رسیدن مهلت امضاها در وبسایت کارزار، تعداد مطالبه گران به بیش از 22500 نفر رسیده بود؛ اعضای کمیسیون آموزش مجلس از ارائه طرحی دو فوریتی به هیئت رئیسه مجلس خبر دادند. جبار کوچکی‌نژاد از اعضای این کمیسیون همچنین پیش‌بینی کرده بود این طرح با رأیی بسیار بالا به تصویب خواهد رسید. همه این‌ها مجدداً سازمان سنجش را به واکنش وا داشت. این سازمان اعلام کرد بار دیگر جلسه‌ای برای بررسی امکان تغییر تاریخ کنکور ارشد، برگزار خواهد شد.
در نهایت امروز، پس از این جلسه محمود صادقی عضو دیگر کمیسیون آموزش اعلام کرد مطابق نتیجه این جلسه‌ی به گفته صادقی "دشوار"، تصمیم بر آن شده که جهت حمایت از دانشجویانی که به دلیل سیل امکان آمادگی نداشته‌اند، زمان برگزاری کنکور به 23 و 24 خردادماه تغییر یابد.
این اولین بار نبود که تاریخ برگزاری کنکور ارشد تغییر میافت، اما اولین بار بود که دانشجویان توانستند با نگارش نامه‌ای منطقی و جمع‌آوری امضای آنلاین، مسئولین را راضی به این کار کنند. موفقیتی که احتمالاً کام بسیاری از سیل‌زدگان را شیرین خواهد کرد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار