کد خبر: ۷۵۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴ 05 June 2019

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی گفت: «عرضه‌ی خرما در بورس کالا موجب حذف دلالان در چرخه‌ی توزیع این محصول می‌شود، برای ورود به بورس کالا باید سردخانه‌ها استاندارد شوند و باید برندسازی صورت بگیرد».

به گزارش تابناک کرمان به نقل از خبرگزاری خانه ملت، حبیب‌الله نیکزادی‌پناه در خصوص افزایش قیمت خرما طی ماه‌های اخیر و کشف مقادیری خرمای احتکار شده، اظهار کرد: «خرما محصولی فسادپذیر است و خریدار آن باید در بازه‌ی زمانی مشخصی محصول خریداری شده را به بازار عرضه کند».
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در حال حاضر در سردخانه‌های کشور خرمای زیادی وجود دارد و در شرایط نیاز خرما به بازار تزریق می‌شود بنابراین نمی‌توان این اقدام را احتکار تلقی کرد، افزود: «مصرف خرما علیرغم خاصیت غذایی که دارد تنها محدود به مراسمات عزاداری و ماه مبارک رمضان شده، بنابراین هر فروشنده و عرضه‌کننده‌ی عمده‌ی خرما باید در بازه‌ی زمانی خاص و حداکثر تا پایان ماه رمضان محصول خریداری شده خود را به بازار عرضه کند».
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در تمامی سردخانه‌ها خرما وجود دارد زیرا نمی‌توانند با توجه به خاصیت فسادپذیری و شرایط سخت نگهداری آن تمامی محصول را یک‌باره به بازار عرضه کنند، ادامه داد: «قیمت خرما در بازار واقعی نیست و مسئولین نمی‌توانند قیمت آن در بازار را کنترل کنند، خرما در سردخانه‌ها حداکثر به قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان به فروش رسیده اما در فروشگاه‌ها این محصول در بسته‌بندی‌های ۶۰۰ گرمی به قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود».
وی با تاکید بر این‌که کنترلی بر عرضه‌ی خرما وجود ندارد، بیان کرد: «خرما تا زمانی‌که به بازار عرضه می‌شود در چندین مرحله بین دلالان دست به دست می‌شود و به همین دلیل قیمت آن افزایش پیدا می‌کند، باید دولت کمک کند تا بتوانیم خرما به صورت مستقیم به بازار تزیرق شود».
نیکزادی‌پناه با بیان این‌که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های تعاونی روستایی و میادین میوه و تره‌بار می‌توان خرما را به صورت مستقیم به بازار عرضه کرد، گفت: «با عرضه‌ی مستقیم خرما به بازار تولیدکننده و مصرف‌کننده زیان نمی‌بیند، تغییر در شیوه‌ی توزیع خرما بر عهده‌ی معاونت تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده است».
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که در حال حاضر خرما به معنای واقعی در بورس کالا عرضه نمی‌شود، افزود: «باید خرما در بورس کالا عرضه شود، عرضه‌ی خرما در بورس کالا موجب حذف دلالان در چرخه‌ی توزیع این محصول می‌شود، برای ورود بورس کالا باید سردخانه‌ها استاندارد شوند و باید برندسازی صورت بگیرد».
نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: «با اقدام به برندسازی به راحتی می‌توان خرما را در بورس کالا عرضه کرد و در این صورت مصرف‌کنندگان مجبور به خرید محصول با قیمت بالا و احتساب سود دلالان نیستند». 
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار