وزارت نیرو‌ آبخیزداری استان کرمان را دریابید؛
سئوال اینجاست که آیا مسئولین قبل از مطالعه و اجرا با شرکت سهامی آب منطقه‌ای و مالکین محلی هماهنگی و صورتجلسه تنظیم نموده‌اند؟ تمامی ارزیابی‌ها و پیشبینی‌های مرتبط با مسائل دره مطروحه قبل از شروع کار در مورخ 25/8/97 پس از اینکه مشخص شد که قطعاً قصد اجرای طرح را دارند تحت عنوان آبخیزداری یا جلوگیری از توسعه قنات بندر والی آباد گزارشی تنظیم و سایت تابناک کرمان آنرا منتشر نمود، چه دلیلی دارد که دست اندرکاران به چنین حساسیتهایی که ریشه کارشناسی دارند بهاء نمی‌دهند؟
کد خبر: ۷۵۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹ 07 June 2019

به گزارش تابناک کرمان، طرح آبخیزداری سنگ و سیمانی بندر والی آباد در فاصله یکصدوپنجاه متری بالا دست مادر چاه قنات بندر والی آباد طراحی و اجرا شده است. از محل مادر چاه قنات بندر والی اباد تا محل بند سنگ و سیمانی ، سنگی و قابلیت نفوذ برای تغذیه مصنوعی قنات را ندارد. این طرح در حالی که مراحل پایانی ساختمان آن انجام می‌شده با بارندگی های مورخ 98/2/31 و جاری شدن سیل شکسته و تخریب گردیده است. دره مشرف به طرح آبخیزداری کوهستانی و دو طرف آنرا ارتفاعات سنگی صخره‌ای احاطه نموده‌اند. بواسطه سنگی بودن یکپارچه ریزشهای جوی یا بارندگی‌ها عمدتاً به روان‌آب تبدیل شده و از طریق این دره و از مجاورت قنات بندر والی آباد به رودخانه فصلی سرآسیاب فرسنگی منتهی می‌گردند.

نداشتن بررسی کارشناسی درست از دره مطروحه منجر به ارائه طرحی گردیده که با ساختار دره مطروحه سازگاری نداشته و تخریب شده است.
ارزیابی‌های کارشناسی نشان می‌دهد در شرایطی که الزاماً می‌بایست خاکبرداری و حذف رسوبات و اریزه‌ای تکیه گاه‌ها و پی طرح آبخیزداری بطور کامل بصورتی انجام پذیرد که به سنگ بستر برسد.
اینکار با دقت انجام نشده پس از وقوع بارندگی و جمع شدن آب ناشی از سیلاب‌ها پشت بند سنگ و سیمانی آب جمع‌آوری شده به راحتی از پی بند و تکیه‌گاه سمت چپ نفوذ و پس از انتقال رسوبات واریزه‌ای پی بند و تکیه گاه حدوداً یک سوم بند به راحتی به طرف مخزن واژگون شده است.
شکستن بند سنگ و سیمان نشان می‌دهد که کیفیت کار اجرایی سنگ و سیمان در ساختار جسم سنگ سیمانی مناسب نبوده، اگر بر روی این پارامتر بخوبی دقت شده بود بند تحت هیچ شرایطی نمی‌شکست و تبدیل به پل می‌شد، در حالیکه عدم حذف رسوبات واریزی تکیه‌گاه سمت چپ ، پی و عدم کیفیت سنگ سیمان سه مؤلفه تخریب و شکسته شدن طرح آبخیزداری سنگ سیمانی شده‌اند.
از آنجایی که قبل از تصمیم‌گیری و شروع به کار مخالفت‌هایی هم صورت گرفته بود به سرعت نسبت به رفوگری نمودن بند اقدام نموده‌اند، بطوریکه نشان دهد که اصلاً اتفاقی نیفتاده است. در حالی که تمامی «پی» زیر بند سنگ و سیمانی و حتی تکیه‌گاه سمت راست هم مسئله‌دار و به سنگ بستر دوخته نشده‌اند. با توجه به چنین شرایطی اگر فرض کنیم «پی» قسمت تخریب شده را به سنگ بستر و تکیه‌گاه سمت چپ پیوند دهند تکیه‌گاه سمت راست و بخشی از «پی» فاقد زیرسازی مناسب هستند و قطعاً در آبگیری بعدی این بخش از جسم سنگ و سیمانی تخریب و شکسته خواهد شد.
شتابزدگی در امر بازسازی صحیح نبوده و تنها با صبوری و ترمیم صحیح تمامی «پی» و تکیه گاه‌ها می‌توانستند به بقاء طرح بند سنگ و سیمانی کمک نماید. مسئله مهمتر این که در این موقعیت از دره بندر والی آباد، مادر چاه قنوات بندر والی آباد، انجوجکی، بخشی از کوره و چاه‌های میله‌ای قنات عباس‌آباد واقع شده‌اند. سئوال اینجاست که آیا مسئولین قبل از مطالعه و اجرا با شرکت سهامی آب منطقه‌ای و مالکین محلی هماهنگی و صورتجلسه تنظیم نموده‌اند؟
تمامی ارزیابی‌ها و پیشبینی‌های مرتبط با مسائل دره مطروحه قبل از شروع کار در مورخ 25/8/97 پس از اینکه مشخص شد که قطعاً قصد اجرای طرح را دارند تحت عنوان آبخیزداری یا جلوگیری از توسعه قنات بندر والی اباد گزارشی تنظیم و سایت تابناک کرمان آنرا منتشر نمود، چه دلیلی دارد که دست اندرکاران به چنین حساسیت هایی که ریشه کارشناسی دارند بهاء نمی‌دهند؟

کارشناس: حسن اشرف گنجویی
خبرنگار: محمد حسنی سعدی
تصویربردار: حسن عباسی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار