طرح ابتکاری و نو استاندار کرمان در جلب و جذب کارکنان استانداری در ساعت اولیه روز پنجشنبه هر هفته با رویکرد توسعه گرایانه ای که محور و مبنایش به قول استاندار بر مبنای مطالعه و کتابخوانی می چرخد را باید گامی ارزشمند در راستای ترویج کتابخوانی ، نهادینه سازی و گسترش فرهنگ مطالعه برشمرد که استمرارش نوید بخش افقی روشن در دیار کریمان خواهد بود .
کد خبر: ۷۵۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱ 14 June 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از ایرنا، تجربه های تاریخی بیانگر این امر مهم هست که ضعف بنیه های علمی و کارشناسانه در اغلب برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های مقطعی همواره موجب اتلاف زمان و از دست رفتن فرصت ها و هدر رفت سرمایه ها گردیده و نتیجه بدست آمده از این سطحی نگری ها اثر گذاری لازم را در رسیدن به قله های موفقیت و معرفت انچنان که باید نداشته است.

برخلاف این رویکرد هر گاه که تصمیم گیریها بر مبنای استدلال عقلی و پشتوانه قوی علمی و کارشناسی اتخاذ گردیده ضمن بیشترین ارزش افزوده و سودآوری، قرار گرفتن پیشرفت و مسیر و محور کارها را با رضایتمندی لازم همراه ساخته و متولیان امور را از فرصت سوزی‌ها و هدر رفت و استهلاک سرمایه ها بدور ساخته است.
دیدگاه و اقدام ارزشمند استاندار فرهیخته و برخاسته از حوزه دانشگاهی استان کرمان را که متانت توام با قاطعیت بموقع در پیشبرد کارها از ایشان شخصیتی دو وجهی و خاص ساخته را باید مقدمه و زمینه کارهای بزرگ و با برنامه‌ای دانست که قرار است در آینده این استان غنی از حیث هر گونه منابع و مشحون از دغدغه‌های روزانه مردمانش، رخ دهد.
باید این نگاه فکورانه و با برنامه محمد جواد فدائی استاندار کرمان پیرامون اهمیت دادن مطالعه را در ادامه اقدامات قبلی ایشان در خصوص نحوه اداره جلسات اداری از جمله نشست ماهانه شورای اداری استان ارزیابی کرد که این نشست را از حالت یکطرفه گفتن مسئولان و خطابه گذاران خارج کرد و به یک محفل دو طرفه گفت و گو و سئوال و جواب تغییر داد، هر چند که حداقلی است اما در نوع خود کم سابقه و امیدوار کننده دانست.

نگاه کاربردی به شورای اداری

بدون شک همزمان با تحولات شگرف و ثانیه ای که در برهه حساس کنونی از تاریخ معاصر در فضای ارتباطی پدید آمده، ضرورت متناسب سازی کار در شرایط جدید و دور شدن از شیوه های سنتی بیش از هر زمان دیگر احساس می شود چرا که این روزها چرخش اطلاعات در منظومه شبکه های اجتماعی بروز، نیازمند نگاه کاربردی به آنچه که پیرامون ما می گذرد هست تا با رفتن به پیشواز مساله و کنکاش نسبت به نکات مجهول مانده، از دوران نشست و برخاست های تکراری و بی نتیجه و شعارگونه نیز فاصله گرفته شود.
نگاه متفاوتی که طی چند ماهه گذشته در حوزه اجرایی استان کرمان حاکم شده، توجه به ظرفیت های کاربردی عرصه های مختلف است که این را بخوبی در نحوه اداره شورای اداری این استان به عنوان الگو و در واقع خمیرمایه شوراهای دیگر می توان مشاهده کرد.
شورای اداری استان کرمان چند ماهی است که جنبه کاربردی و کارگاهی به خود گرفته و در واقع از آن حالت کسل کننده قبل که به تعدد سخنرانی های یک جانبه ختم می شد فاصله گرفته و قطعاً این تغییر رویکرد را باید به فال نیک گرفت و به عنوان نسخه ای شفا بخش برای دیگر شوراهای مشابه و سیل کارگروههای موجود در بدنه دستگاههای اجرایی تجویز کرد.

گام دوم حرکت به سمت نهادینه سازی فرهنگ مطالعه

اما در گام دوم و خلاقیت جدید استاندار کرمان در اختصاص دادن ساعتی از آخرین روز هفته برای مطالعه شاید ظاهر این واداشتن کارکنان یک مجموعه به مطالعه در ساعتی از ساعات اداری آخرین روز هفته کاری نگاه‌ها را به غفلت‌های تاریخی صوت گرفته از مطالعه و کتابخوانی در جامعه ایرانی و کرمان امروز معطوف سازد که به نوبه خود هم اینگونه هست اما واقعیت امر را باید در نگاه عالمانه تری به این موضوع جستجو کرد که جهل و کم آگاهی ریشه تمام نداری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و در یک کلام ضعف مطالبه گری و فقر توسعه‌ای منطقه است که این مطالعه اداری و تعمیم آن به سایر بخشها و عرصه ها می‌تواند تلنگری به رفع خلاء قدیمی فاصله گرفتن از نگاه‌های علمی به رویدادها و احساسی عمل کردن و در نهایت کلام تقویت مسیر پیشرفت و توسعه باشد.

گسترش فرهنگ مطالعه، بهره وری در ادارات را افزایش می دهد

استاندار کرمان به عنوان مبتکر طرح که خود در کنار کارکنان استانداری به مطالعه پرداخت، پس از اجرای اولین روز طرح ساعت مطالعه گفت: مطالعه و ترویج کتابخوانی در ادارات، بهره وری را افزایش و محیط اداری را پویا می کند.
محمد جواد فدائی افزود: اولین ساعت کاری پنجشنبه ها در استانداری کرمان با هدف تقویت عادت به مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی با مشارکت کارکنان استانداری اجرایی شده و استمرار خواهد داشت.
استاندارکرمان با انتقاد از پایین بودن سرانه مطالعه در استان و کشور خواستار برنامه ریزی و تلاش همگانی در گسترش فرهنگ کتابخوانی شد.
وی همچنین نقش خانواده و مدارس را در پرورش نسل کتابخوان مهم ارزیابی کرد و گفت: تعطیلات تابستانی فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر والدین و فرزندان با کتابخانه های عمومی و مطالعه کتاب های مفید است.
استاندارکرمان در خاتمه با اشاره به رابطه بین مطالعه با توسعه یافتگی اعلام داشت: از پیشنهادات کاربردی و موثر هم استانی ها برای گسترش فرهنگ مطالعه در استان حمایت می کنیم.
البته از آنجا که شروع هر کاری در ابتدا از نقیصه مصون نخواهد ماند و با توزیع یک برگه ارزیابی چند پرسشی کوتاه می توان به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آن کمک کرد، باید گفت که ضمن دقت در مدیریت زمانی، برای گرفتن نتیجه مطلوبتر از این اقدام ها و رویکرد ها تا شرکت کنندگان با آمادگی بیشتر در این برنامه های کلیدی و موثر حضور یابند.
به امید روزی که بتوانیم در سایه اقدامات برنامه ای و کاربردی از خاکریز آزمون و خطا در حوزه کاری فاصله بگیریم و با آگاهی رسانی و آگاه شدن هر چه بیشتر زمینه ممانعت از هدررفت سرمایه های انسانی و مالی به تعالی و توسعه جامعه و رفاه هر چه مردم کمک کرد.

نهادینه سازی مطالعه ابتکار جدید استاندار کرمان
 


انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار