معاون سابق سازمان برنامه با بیان اینکه سرپرست آموزش‌وپرورش باید تمرکز خود را بر نرخ پایین پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان قرار دهد، گفت: بیش از ۹ درصد خانواده‌های ایرانی برای تحصیل فرزندانشان باید وسایل زندگی را بفروشند!
کد خبر: ۷۵۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳ 15 June 2019

به گزارش تابناک کرمان؛ محمدرضا واعظ مهدوی در یک برنامه تلویزیونی درباره چالش‌های پیش روی وزیر جدید آموزش و‌پرورش اظهار کرد: طبق قانون اساسی امر آموزش و پرورش بر عهده دولت است اما به معنای بی‌تفاوتی مردم نیست و خیرین مدرسه‌ساز گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌اند.

وی با اشاره به متوسط سال‌های تحصیل در ایران گفت: این شاخص در سال1990، 4.2 سال بود که در سال 2017 به 9.8 سال رسیده است؛ سال‌های مورد انتظار برای تحصیل نیز دیگر شاخص است که از 9.2 سال در سال 1990 به 14.9 سال رسیده است یعنی از فردی که وارد مدرسه می‌شود انتظار می‌رود تا 15 سال در سیستم آموزشی بماند.
معاون سابق سازمان برنامه و بودجه افزود: وزن آموزش در شاخص توسعه انسانی وزن مهمی است و طبق گزارشات بین‌المللی، در ردیف کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالا قرار گرفته‌ایم و جزو کشورهای خوب هستیم.

چالش اصلی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان است

وی با بیان اینکه بیش از 15 میلیون دانش‌آموز در بیش از 100 هزار مدرسه داریم، گفت: چالش اساسی در شرایط فعلی پوشش آموزش و پرورش است بیش از 98.6 درصد جمعیت واجب‌التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش قرار دارند این نرخ در دوره دبیرستان 80 درصد است. 

بیشترین عدم پوشش تحصیلی در سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان

واعظ مهدوی افزود: آیا توزیع این 1.4 درصد عدم پوشش در همه کشور یکسان است؟ در استان سیستان و بلوچستان بیش از 6 درصد عدم پوشش داریم؛ در جنوب کرمان و شرق هرمزگان نیز عدم پوشش بیشتر است و اکنون زمان آن است که سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش تمرکز مدیریت را روی این موضوع قرار دهد.
معاون سابق سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: علاوه بر این اتباع کشورهای بیگانه  یا کودکانی دارای مادر ایرانی و پدر خارجی هستند که شناسنامه ندارند و شاید ده‌ها هزار کودک و جوان ایرانی داریم که نمی‌توانند به مدرسه بروند.

بیش از 9 درصد خانواده‌های ایرانی برای تحصیل فرزندشان وسایل زندگی را می‌فروشند

وی افزود: شاخص هزینه‌های کمرشکن آموزش عبارت از خانواده‌هایی است که 10 درصد کل هزینه زندگی را بابت آموزش می‌پردازند بیش از 9 درصد خانواده‌های ایرانی برای تحصیل فرزندانشان باید وسایل زندگی را بفروشند و از محل درآمدهای عادی خود نمی توانند خرج تحصیل را بدهند باید دولت به این شاخص توجه کند.
واعظ مهدوی درباره راه حل مشکلات معوقات عقب مانده فرهنگیان گفت: مسائل آموزش و پرورش از مسائل کل کشور جدا نیست، اقتصاد آموزش و پرورش از مسائل کل کشور جدا نیست نگاه دولت باید اصلاح شود، دولت‌های امروز کاری جز امنیت، غذا، بهداشت و آموزش ندارند، ژاپن بخش عمده هزینه‌اش را برای آموزش صرف می‌کند اگر نگاه این باشد که در آموزش و پرورش پول حرام می‌شود این روند اصلاح نخواهد شد.

تفاوت هزینه‌ها و درآمدهای دولت 130 هزار میلیارد تومان

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری جوان و باسواد است، اظهار کرد: تفاوت بین هزینه‌ها و درآمدهای دولت 130 هزار میلیارد تومان است 95 هزار میلیارد تومان فقط حقوق و دستمزد و 120 هزار میلیارد تومان هزینه رفاه اجتماعی است که تقریبا معادل کل درآمدهای دولت است صرفه‌جویی که می‌توان انجام داد جوابگوی این مابه‌التفاوت نیست دولت باید روی درآمدها کار کند، بیش از 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.
معاون سابق سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش آینده باید در حیطه فرابخشی تلاش کند، گفت: تاثیر سیاست‌های درون‌بخشی کمتر از 20 درصد است و 80 درصد در کلان اقتصاد رخ می‌دهد تلاش وزرا باید ممانعت از رشد تورم و حفظ قدرت خرید دستمزدبگیران و اخذ مالیات از فعالیت‌های مولد باشد.
وی با طرح این پرسش که آیا آموزش و پرورش باید کاسه گدایی دست بگیرد؟ گفت: خیر، نباید اینگونه باشد؛ کلان اقتصاد باید جوابگو باشد وقتی دولت‌ کسری دارد از کجا باید پول مطالبات و معوقات معلمان را بدهد؟ توجه کنیم که مسائل کلان در درون آموزش و پرورش قابل حل نیست و باید به صورت فرابخشی حل شود.
وی تاکید کرد: اگر بنیه مالی دولت تقویت شود، وزرا می‌توانند تاکید کنند که باید بودجه کافی اختصاص یابد، در غیر این صورت دولت نمی‌تواند با این وضعیت مطالبات را بپردازد؛ وزرا باید به مسائل فرابخشی توجه کنند و مراقب شاخص‌های نرخ ارز و... باشند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار