دادستان کل کشور در تبریز:
حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: دستگاه های اجرایی باید راه های ورود فساد را مسدود کنند.
کد خبر: ۷۸۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ 26 September 2019

به گزارش تابناک تبریز، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در آیین تکریم و معارفه دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی و رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب تبریز با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، منشأ تحول در دستگاه قضایی را مطالبه جدّی مقام معظم رهبری عنوان کرد و با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم در جهت تحول دستگاه قضایی گام برداریم گفت: تحول اختصاص به قوه قضاییه ندارد و همه دستگاه‌ها باید تحول خواه باشند. خاستگاه این عنوان و این واژه را شاید بتوان این کلام معصوم (ع) دانست که فرمودند کسی که دو روزش با هم مساوی باشد ضرر کرده است و اگر بخواهیم اینگونه نباشیم باید در جهت تحول گام برداریم.

وی با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی هم باید در جهت تحول گام بردارند، اظهار داشت: نظام ما یک نظام جمهوری اسلامی است؛ یعنی آنچه را که خداوند متعال و دین اسلام مطالبه کرده است را باید بشناسیم و در جهت آن حرکت کنیم؛ کارگزاران نظام در حوزه‌های مختلف تقنینی، اجرایی و قضایی و خدمات عمومی باید در این چارچوب حرکت کنند و اگر غیر از این باشد باید روزی پاسخگوی خداوند بزرگ و شهداء باشیم.

دادستان کل کشور افزود: اسلامی که امروز به دست ما رسیده است آن قدر پرهزینه بوده و هست که ما هرچه در توان داریم به طبق اخلاص بگذاریم، نمی توانیم اندکی از این هزینه را پاسخگو باشیم. هزینه ای که اسلام تا به امروز برده، خون فرق شکافته امرالمؤمنین و خون سیدالشهداء امام حسین (ع) است. امروز میلیون ها نفر از سراسر عالم حتی غیرمسلمان در اربعین حسینی شرکت می کنند و این همان اثر خون شهید است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: از حوادث تاریخی باید درس گرفت؛ آن کسی که در مسیر امام حسین (ع) گام بر می‌دارد همچون حسین (ع) جاودانه خواهد بود و آن کسی که در مسیر مخالف حرکت می‌کند بداند در نهایت به همان جایگاه یزید و یزیدیان خواهد رسید، کسانی که تلاش می‌کنند معارف عالیه مکتب تشیع و ارزش های اخلاقی و اجتماعی ما را زیر سئوال ببرند بدانند که ره به گورستان می برند.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه های اجرایی باید راه های ورود فساد به بدنه مجموعه های خود را شناسایی و آسیب شناسی و سپس آنها را مسدود کنند، اظهار داشت: البته دستگاه قضایی به هیچ عنوان راضی نیست چهره تعدادی از مدیران اجرایی به عنوان مجرمان اقتصادی از رسانه ها پخش شود، چون معتقدیم نظام برای تربیت این مدیران سرمایه گذاری های زیادی انجام داده است و نباید اجازه دهیم این سرمایه ها به راحتی از دست برود.

منتظری ادامه داد: نباید چنین تصور شود که اغلب مدیران نظام مشکل دار بوده و پرونده های فساد دارند، بلکه بسیاری از مدیران خدوم، صادق و پاکدست در نظام داریم که شبانه روز برای رفاه و خدمات رسانی بهتر به آحاد مردم تلاش می کنند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی از برنامه های دشمنان برای ضربه زدن به نظام، بدبین کردن مردم به مدیران است، متذکر شد: دشمنان تلاش دارند در اذهان مردم چنان القا کنند که نظام دچار فساد شده و هیچ اراده ای برای مقابله با آن وجود ندارد و مبارزه ها نیز فایده ای در پی نخواهد داشت، اما توده مردم باید بدانند که غالب مدیران ایران اسلامی در بخش های اجرایی و قضایی خدمات بسیار ارزنده ای می کنند.

منتظری، لازمه مبارزه با فساد را حضور مردم در صحنه و اطلاع رسانی آنها به دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی دانست و با بیان اینکه مردم ضلع سوم در کنار قوه قضائیه و دستگاه اجرایی در این راه هستند، گفت: مردم در این راستا باید هم مطالبه گر باشند و هم اطلاعات هر چند به نظرشان کم اهمیت را اطلاع دهند چون این نوع اطلاعات سرمنشاء خنثی سازی بسیاری از فسادهای بزرگ بوده است.

وی اضافه کرد: همه ما موظفیم در صیانت از دستگاه قضائی و پاکسازی آن تلاش کنیم تا مردم اعتماد کنند و به این مجموعه امیدوار باشند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه دادستان ها مدعی العموم هستند و باید برای احقاق حقوق عامه تلاش کنند، گفت: دادستانی های سراسر کشور باید اهتمام و حساسیت جدی برای صیانت از حقوق عامه داشته باشند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه توده مردم از توان و قدرت مالی لازم و کافی برخوردار نبوده و و آشنایی به ضوابط و مقررات حقوقی و قانونی ندارند و به همین جهت حقوقشان ضایع می شود، اضافه کرد: وظیفه رؤسای دادگستری ها و دادستان ها است که باید برای حمایت از کسانی که توان مالی و جسمانی برای دفاع از حقوق خود را ندارند، وارد عرصه شده و از این افراد حمایت کنند.

وی به دادستان جدید مرکز استان توصیه کرد مردم داری و تکریم ارباب رجوع، نظارت دقیق و مستمر بر دادسراهای استان، صیانت لازم از حقوق عامّه، نظارت بر زندان و زندانیان، پرهیز از قرارهای بازداشت غیرضروری، تلاش برای صلح و سازش بین طرفین دعوا، تعامل با دستگاه های اجرایی، اهتمام لازم برای تأمین امنیت، تلاش برای بازاجتماعی کردن زندانیان و صیانت نفس کارکنان دستگاه قضایی را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهد.

در این مراسم بابک محبوب علیلو به عنوان دادستان مرکز استان معرفی شد؛ وی ریاست شوراهای حل اختلاف آذربایجان شرقی و سرپرستی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی را بر عهده داشت. همچنین محمدنقی پورشادلو از قضات دادگاه تجدیدنظر استان به عنوان رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تبریز منصوب و رضا محمودیان که مسئولیت ریاست دادگاه های عمومی و انقلاب تبریز را عهده دار بود به عنوان معاون قضایی و سرپرست معاونت مالی، عمرانی و پشتیبانی دادگستری استان معرفی شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :