امروز"  سایت تحلیلی خبری دیدار  نیوز " درست به سبک همان شیوه ای در سطور بلا عرض شده به سراغ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفته واز آنان سوال کرده که " اگر رییس جمهور بودید چکار می کردید ؟!" صرفنظر از پاسخ های گوناگون نمایندگان به این پرسش ،اما باید این سوال را از نمایندگان پرسید "شما که نماینده مردم هستید چرا از رییس جمهور نخواستید"  ؟!شما که اختیار به سرانجام رسانیدن یک استیضاح یا تغییر قیمت یک حامل انرژی را ندارید پس چکاره اید ؟
کد خبر: ۸۰۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴ 21 December 2019

تابناک ایلام ::برای بسیاری از ما پیش آمده؛ وقتی که  با موضوع ،اتفاق یا مورد اجرایی یا سیاسی مواجهه می شویم وخروجی آن کار دلخواه ما نیست ،اینگونه موضع می گیریم و می گوییم " من حای او نبودم! " یعنی اگر در این شرایط ،من نوعی جای عامل یا فاعل بودم ،به مراتب تصمیم درست تر یا اقدام مطلوب تری انجام می دادم که قطعا نتیجه مطلوب تری عاید می شد.

البته از دوران تحصیل در انشاء ها وجمله نویس ها به این سوال به سبک کودکانه پاسخ داده ایم ،اگر رییس جمهور می شدید چکار می کردید " هر کدام به فراخور ترشحات ذهنی ودرک از شرایط پاسخ هایی را نوشته وگاها نیز در جمله نویسی یا انشای خود  به واقعیات ونارسایی ها ی جامعه اشاره کرده ایم ،اشاراتی از قبیل ؛" به مردم پول می دادم" " به فلان کشور حمله می کردم " " زندانها را می بستم" برای جوانان شغل ایجاد می کردم "هفته ای سه روز اعلام تعطیلی می کردم " میان تعطیلی را تعسیل می کردم "  ودهها مورد دیگر که امروز به واقعیتی به نام پاشنه آشیل مملکت تبدیل شده اند،در شعارهای مسئولین به کرات می شنویم ،اما راهکاری برای برون رفت از آنها مشهود نیست!

این راهم باید عرض نمایم که بسیاری از ادعای امروزی سیاسیون آن هم در شرایط جاری کشور حکایت همان ضرب المثل معروف " بیرون گود نشسته اند ومی گویند لنگش کن "است ،به این معنا که مدیریت کشور وبرون رفت از مشکلات جاری با شعار " اگر من بودم و من من های مکرر "  قابل حل نیست ،باید وسط میدان باشی تا درک کنی که به قول ما کردها " یک من آرد چند فتیر در میاره "!

همه می دانند که مشکلات  کشور ما دقیقا از کجا نشات می گیرد، اما با غرولند کردن های بیجا و ادعاهای پوشالی هر روز مانعی تراشیده و برای این بیمار نسخه ای می پیچند که اصلا دخلی به بیماری آن ندارد!مشکل کشور ما با شعار دادن ومن درست می کنم های بیخود قابل حل نیست ،باید مرد بود و صریح واقعیات را گفت و راهش را هم عرضه کرد ،وگرنه آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود .

امروز"  سایت تحلیلی خبری دیدار  نیوز " درست به سبک همان شیوه ای در سطور بلا عرض شده به سراغ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفته واز آنان سوال کرده که " اگر رییس جمهور بودید چکار می کردید ؟!" صرفنظر از پاسخ های گوناگون نمایندگان به این پرسش ،اما باید این سوال را از نمایندگان پرسید "شما که نماینده مردم هستید چرا از رییس جمهور نخواستید"  ؟!شما که اختیار به سرانجام رسانیدن یک استیضاح یا تغییر قیمت یک حامل انرژی را ندارید پس چکاره اید ؟

حالا بگذریم به اصل موضوع بر می گردیم ؛به باور مردم، بسیاری از ایرانی‌ها منتقدان خوبی هستند که راهکاری برای بهبود شرایط ندارند. بدون شک اوضاع و احوال این روز‌های کشور مخصوصاً در حوزه اقتصاد، مُهر تاییدی بر این باور است. اما در این میان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از آنان به عنوان عصاره فضائل ملت تعبیر شده است در جایگاه قانون گذاری و نظارت خود باید ایده های مناسب و راه حل های بکر برای بهبود اوضاع کشور داشته باشند و آن را به دولت ارائه دهند.

 
از این‌رو دیدارنیوز به سراغ تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفته و از آن‌ها پرسیده که اگر شما امروز رییس‌جمهور بودید چه می‌کردید که فضا به نفع مردم تغییر پیدا کند؟
 
سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر: جلوی فرار مالیاتی ثروتمندان را می‌گرفتم
 
براساس گزارشات ارائه‌شده می‌بینیم که فقط ۱۰ هزار نفر از ثروتمندانی که به رانت هم وصل هستند ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. اگر فقط بتوانیم در مقابل این سودجویان ایستادگی کنیم بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.
 
احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر: از اقتدار کشور در منطقه بیشتر بهره می‌بردم
 
در ابتدای امر، صادقانه نقاط ضعف و قوت و نیازمندی‌های کشور را به اطلاع مردم می‌رساندم. متاسفانه این خلأ هم در این دولت و هم در دولت‌های گذشته به وضوح دیده شده است. از طرفی باید از ظرفیت ملی که منجر به اشتغال‌زایی شود بیشترین استفاده را کرد. همچنین از اقتدار ایران در منطقه بیشترین بهره را می‌بردم تا بتوانم ارتباط خوبی را با کشور‌های همسایه برقرار کنم. متاسفانه در این سال‌ها زمان زیادی برای ارتباط با کدخدا خرج شد؛ در حالی که می‌دانیم صرف این زمان فقط درجا زدن است.
 
محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان: سیاست‌های وضع‌شده اقتصادی را مقتدرانه اجرا می‌کردم
 
اگر من رییس‌جمهور بودم همه موضوعاتی که در ذیل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آمده است و کاملاً هم قابلیت اجرایی دارد را در دستور کار قرار می‌دادم. به‌طور مثال در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علیرغم همه ظرفیت‌هایی که می‌تواند از این معضل جلوگیری کند، اما می‌بینیم که هنوز اراده جدی برای اجرای مقتدرانه قانون وجود ندارد و این یعنی ضربه به تولید داخل. از سوی دیگر در سیاست‌های ارزی مثل اجرایی شدن پیمان‌های پولی و یا استفاده از ارز دیجیتال، شاهد اتفاقات مثبتی نبودیم؛ در حالی که این تحرکات می‌باید این روز‌ها که در تحریم‌های اقتصادی قرار داریم با صلابت و اقتدار انجام شود.
 
فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین: اجناس را براساس منطق قیمت‌گذاری می‌کردم
 
ماه‌هاست که قیمت بسیاری از اجناس و مخصوصاً کالا‌های اساسی، منطقی نیست و اگر من در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار داشتم با یک برنامه زمان‌بندی‌شده به همراه تیم اقتصادی خود، نرخ اجناس را منطقی قیمت‌گذاری می‌کردم. ضمن این موضوع سعی می‌کردم همه مشکلات موجود در کشور را به اطلاع مردم برسانم تا بتوانم از ظرفیت آن‌ها برای اداره بهتر کشور استفاده کنم. همه ما باید همیشه تلاش کنیم تا شأن مردم به بهترین شکل حفظ شود.
 
جلال میرزایی، نماینده ایلام: بودجه‌ای را برای جوانان فاقد شغل درنظر می‌گرفتم
 
مسئولان باید تمرین کنند تا کمتر صحبت و بیشتر عمل کنند آن هم عمل به قانون و برنامه. اینکه فردی بیاید و بگوید من می‌توانم کار‌های بزرگی انجام دهم خیلی پذیرفتنی نیست، زیرا شرایط کشور بر همه روشن است و زمانی می‌توانیم موفق باشیم که با واقعیت‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم. بهبود فضای کسب و کار، نیازمند روابط بین‌المللی عادی و دوستانه است و این کار و هدف می‌باید به موازات تعامل و همکاری در داخل صورت گیرد.

یکی از روش‌هایی که به‌نظر من برای کشور مفید می‌آید تخصیص بودجه‌ای برای جوانان فاقد شغل است. یعنی به‌جای پول‌پاشی‌های غیرمنطقی، این مبلغ را در اختیار جوانانی می‌گذاشتیم که فعلاً درآمدزا نیستند، سپس با تعریف مکانیزمی، شرایطی را ایجاد می‌کردیم که آن‌ها سریع‌تر شاغل شوند و در ادامه مستمری‌شان را قطع می‌کردیم.

به اعتقاد من نیاز نیست دولت خیلی وارد اقتصاد شود و ضرورت دارد که بخش خصوصی را بیش از هر زمانی به‌کار بگیریم. ضمن اینکه همه افرادی که در این کشور فعالیت مثمرثمر دارند و درآمدزا هستند باید مالیات دهند و نباید عده‌ای را بدون منطق از پرداخت مالیات معاف کرد.
 
حسن نوروزی، نماینده بهارستان و رباط‌کریم: بودجه سالیانه کشور را بدون توجه به فروش نفت می‌بستم
 
یکی از معضلات همیشگی کشور، وابستگی بیش از اندازه به نفت بوده است و حال که با تحریم مواجه شدیم، کار در دست‌انداز افتاده است. پس باید یک بار برای همیشه تصمیم بگیریم که بودجه سالیانه کشور را بدون اتکا به فروش نفت نهایی کنیم. رییس‌جمهور دو وظیفه مهم دارد. اول اینکه اگر در مقطعی اشتباه کرد از ملت عذرخواهی کند و دوم اینکه تمام تلاش خود را به‌کار ببندد که وحدت به‌معنای واقعی در کشور ایجاد شود. من اگر رییس‌جمهور بودم حتماً سود بانکی را ممنوع و کار را براساس مضاربه تعریف می‌کردم.
 
کمال دهقانی‌فیروزآبادی، نماینده تفت و میبد: تنش‌زدایی با کشور‌های همسایه را در دستور کار قرار می‌دادم
 
رییس‌جمهور، رییس اجرایی کشور است و نباید خارج از برنامه و قانون کاری را انجام دهد. از آنجایی که کار اجرایی مخصوصاً در سطح کلان بسیار سخت است، چاره‌ای نیست جز اینکه بُعد نظارتی را افزایش داد. رییس‌جمهور باید سعی داشته باشد که قبل از اجرای کاری، توده‌های مردم را قانع کند که اگر این اتفاق به‌درستی عملیاتی شود مردم خود را همراه دولت راستگو خواهند کرد. تنش‌زدایی در همه سطوح بین‌المللی و مخصوصاً با کشور‌های همسایه یک امر ضروری است. اگر دوستی ایران با همسایگان خود واقعی باشد و تعامل خوبی بین ما و آن‌ها برقرار شود، اثرات مثبتی را هم در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.
 
بهمن طاهرخانی، نماینده تاکستان: گاهی باید از قوه قهریه برای اداره کشور استفاده کرد
 
کاش همه مسئولان بدانند که مردم صاحبان اصلی کشورند و نباید آن‌ها را نامحرم دانست. دانستن حق مردم است و مسئولان موظفند که پاسخ‌گوی مطالبات اقشار مختلف جامعه باشند. امروز باید با فرهنگ‌سازی، شرایطی را مهیا کرد که برخی متمولین زیاده‌خواه دست از انتظارات خود بردارند و بگذارند قشر ضعیف‌تر جامعه از رفاه بیشتری برخوردار شوند. از این‌رو اگر این اتفاق نیفتد حتماً باید برای اداره بهتر کشور از قوه قهریه در برخورد با این افراد استفاده کرد.
 
 
نمایندگان مجلس پاسخ می‌دهند؛ اگر من رئیس‌جمهور بودم...
 
 
 
حیدرعلی عابدی، نماینده اصفهان: هدفمندی یارانه‌ها را درست اجرا می‌کردم
 
قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۸ تصویب شده است و اگر دولتمردان در این ۱۰ سال به‌طور صادقانه و به‌تدریج آن را اجرا می‌کردند، دولت از بنیه قوی‌تری برخوردار بود. اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی کمک به تولید داخل، تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، حمایت از دهک‌های پایین جامعه و جلوگیری از هدررفت منابع. از طرف دیگر اگر من رییس‌جمهور بودم تمام توان خود را به‌کار می‌بستم که برجام حفظ شود نه اینکه در مقاطعی در زمین مخالفان این توافق بین‌المللی بازی کنم.
 
علی ابراهیمی، نماینده شازند: برای اداره کشور تعارف را کنار می‌گذاشتم
 
برای اداره هر سازمان یا نهادی باید اقتدار داشت. یکی از مشکلات بسیاری از ما ایرانی‌ها این است که در کار خود رودربایستی داریم، در حالی که اگر قرار به کمک و حمایت از مجموعه یا ملت باشد باید تعارف را کنار گذاشت و در مقابل تصمیمات بدون خروجی و صرف هزینه‌های زائد ایستادگی کرد.

رییس هر مجموعه‌ای اگر می‌خواهد در بین مردم اعتماد ایجاد کند می‌باید هم مسائل را به‌موقع به سمع و نظر مردم برساند و هم شهامت عذرخواهی به‌خاطر تصمیمات نادرست خود و زیرمجموعه‌اش را داشته باشد. یکی دیگر از کار‌هایی که در اداره مملکت باید لحاظ شود این است که دستگاه‌های درآمدزا بیشتر به پویایی اقتصاد کشور کمک کنند نه اینکه درآمد خود را مختص به اداره امور خود بدانند.
 
هادی قوامی، نماینده اسفراین: از کارآفرینان حمایت می‌کردم
 
اجرای بدون تنازل قانون اساسی یک اصل برای مدیریت است. هرکجا انحراف از قانون به‌وجود بیاید باید منتظر مشکلات پی‌درپی بود. اگر من رییس‌جمهور بودم حتماً به‌وطور ویژه از کارآفرینان حمایت می‌کردم. کارآفرینان واگن‌های لوکوموتیو توسعه اقتصادی هستند.

آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد کارآفرینان کشور تا سال ۱۳۸۴ یک میلیون و سیصد و بیست هزار نفر بوده که این رقم در سال ۹۵ به هشتصد و شانزده هزار نفر کاهش پیدا کرده است. یعنی پس از ۱۱ سال، یک چهارم لوکوموتیو‌های توسعه اقتصادی کشور تخریب شده است که حقیقتاً این موضوع نگران‌کننده است.
 
حمید گرمابی، نماینده نیشابور: کشور نیازمند ورود پررنگ بخش خصوصی است
 
زمانی می‌توانیم یک مسئول خوشنام لقب بگیریم که در تمام امور به مردم پاسخ‌گو باشیم و تا جایی که امکان دارد آن‌ها را در تصمیمات خود مشارکت دهیم. اگر ما حرف از رونق اقتصادی می‌زنیم پس باید بخش خصوصی را هم بیشتر وارد گود کنیم، موضوعی که همچنان به‌معنای واقعی به منصه ظهور نرسیده است. یکی از عواملی که شعار رونق اقتصادی و بهبود فضای و کسب و کار را محقق می‌کند، مدیریت هرچه بهتر روابط بین‌المللی است. یعنی گاهی باید روندی را در پیش گرفت که سیاست در خدمت اقتصاد باشد.
 
میرحمایت میرزاده، نماینده گرمی: روابط بین قوا را تقویت می‌کردم
 
اگر من رییس‌جمهور بودم به تقویت روابط بین قوا می‌پرداختم. پیشرفت در تعامل است و نباید به‌وسیله رسانه‌ها عمق اختلافات سه قوه را بیشتر از گذشته کرد. هرچند رییس‌جمهور، رییس اجرایی کشور است، ولی بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم در گرو کمک و همکاری قوه مقننه و قضاییه با قوه مجریه است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار