یونس جاوید گفت: در بعد بی سوادی آشکار، آمارها به خوبی می توانند پاسخگو باشند اما بی سوادی پنهان نیازمند بررسی عمیق تر است، حتی در بین کسانی که مدارج عالیه تحصیلی دارند ممکن است بی سوادی تحصیلی دیده شود.
کد خبر: ۸۰۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳ 28 December 2019
به گزارش «تابناک البرز»؛ سرپرست معاونت سواد آموزی استان البرز همزمان با هفتم دی ماه، سالروز تشکیل این سازمان به فرمان امام (ره) گفت: هفته سوادآموزی فرصتی است تا به بررسی اهداف و چشم اندازهای حوزه سوادآموزی به عنوان یک امر حکومتی در کشور بپردازیم.
 یونس جاوید افزود: هفته سوادآموزی فرصتی برای تلنگر زدن به خودمان است تا ببینیم در کدام حوزه توانسته ایم به اهداف دسترسی پیدا کنیم و چالش ها و ظرفیت های آن را مورد توجه و واکاوی قرار دهیم، تاریخچه پرداختن به سواد آموزی در کشور به 40 سال انقلاب اسلامی و 4 دهه پیش از ان باز می گردد. 
وی اظهار داشت: آنچه امروز شاهد آن هستیم افزایش بسیار بالای نرخ سواد آموزی در کشور است و از 48 درصد در سال 57 به به بالای 95درصد در سال 1395 رسیده است، اگر چه بر اساس آخرین سرشماری سوادآموزی در سال 95، 2 میلیون 800 هزار نفر از افراد بین 10 الی 49 سال همچنان از نعمت سواد محروم هستند.  
جاوید با اشاره به اینکه آنچه از سواد مد نظر داریم، صرفا سواد بر مبنای آمار و کمیت یا همان سواد آشکار و بی سوادی آشکار است، تصریح کرد: در بعد بی سوادی آشکار، آمارها به خوبی می توانند پاسخگو باشند اما بی سوادی پنهان نیازمند بررسی عمیق تر است، حتی در بین کسانی که مدارج عالیه تحصیلی دارند ممکن است بی سوادی تحصیلی دیده شود. 
وی گفت: بی سوادی پنهان یکی از مباحثی است که باید به آن بپردازیم و صرفا خواندن و نوشتن را به عنوان سواد محاسبه نکنیم، در استان البرز قریب به 58 هزار نفر در بازه سنی 10 الی 49 سال همچنان سواد خواندن و نوشتن را ندارند و جمعیت استان البرز 200 هزار نفر کسانی هستند که از بازه سنی 6 سال به بالا سواد خواندن و نوشتن را ندارند. 
جاوید افزود: مسئله مذکور برای استانی که در جوار پایتخت قرار دارد امار خوبی نیست، علی رغم اینکه تلاش های فراوانی برای رسیدن به چشم اندازهای مورد نظر انجام شده است اما همچنان عوامل متعددی هستند که اجازه نداده اند تا بتوانیم در حوزه سواد آموزی به اهداف عالیه دسترسی پیدا کنیم. 
وی اظهار داشت: به دلیل برخی از مباحثی که در حوزه هوشی وجود دارد و سطح هوش افراد، امکان صفر کردن بی سوادی وجود ندارد اما مسائل دیگری در استان البرز مانعی جدی برای سوادآموزی محسوب می شوند که از جمله می توان به مهاجرت های چند سال اخیر و تغییر نرخ جمعیت به دلیل اشتغال و آلودگی هوا اشاره کرد، در نتیجه شناسایی افرادی که فاقد سواد خواندن و نوشتن هستند به دشواری کار سوادآموزی در استان البرز افزوده است. 
جاوید در خاتمه تصریح کرد: آموزش ورورش تنها متولی سوادآموزی نبوده این مسئله حاکمیتی است در نتیجه نیازمند همراهی دیگر دستگاه ها برای کاهش بی سوادی خواهیم بود، رسانه ها به عنوان کسانی که می توانند حساسیت را در جامعه ایجادکنند فرصت بسیار خوبی است تا بسیاری از خانواده ها به این باور برسند که سواد چقدر می تواند به آنها کمک کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار