تخت‌روانچی عنوان کرد:
شایعاتی مبنی بر گشایش مک‌دونالد و دیگر شرکت‌های خاص آمریکایی و غربی در ایران جنجال های رسانه ای است. ما هیچ تحولی در این زمینه نداریم، بعد از برجام در فضای بین المللی سر و صداهایی ایجاد شده و چیزهایی مطرح می شود ولی برنامه اقتصادی و همکاری دولت با کشورهایی است که با آنها رابطه دوستی داریم و سفارت دارند و چیزی غیر از اینها نیست.
کد خبر: ۸۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰ 26 August 2015
به گزارش تابناک قم، مجید تخت‌روانچی که با هدف دیدار با مراجع تقلید و علما به قم سفر کرده بود در پایان این دیدارها در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سئوالات آنها پاسخ گفت.

معاون وزیر امور خارجه ابتدا به دیدارهای خود با مراجع تقلید اشاره و اظهار کرد: امروز بعد از زیارت حرم کریمه اهل بیت (ع) با تعدادی از علما و مراجع تقلید دیدار و گزارشی از مذاکرات هسته ای و اینکه کارها چگونه پیش می رود را ارائه دادم و این بزرگان نیز مانند همیشه ابراز لطف و محبت داشتند. 

وی خاطرنشان کرد: مراجع تقلید از فعالیت های تیم هسته ای و اقداماتی که تاکنون انجام شده حمایت کردند و ما واقعا قدردان حمایت های رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و علما و مراجع عظام تقلید هستیم. 

تخت‌روانچی با اشاره به جلسه‌ای که با ریاست جامعة المصطفی العالمیه داشت، بیان کرد: در این دیدار مباحثی در مورد همکاری‌های دانشگاهی میان المصطفی و دانشگاه‌هایی که در دیگر کشورها از جمله حوزه اروپا و آمریکا هستند مطرح شد.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون تاکنون مشغول انجام کاری های داخلی خود، انتخاب هیات رییسه و نحوه بررسی بود و ما تا امروز جلسه ای با آنها نداشتیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ادامه داد: ما بعد از بازگشت از وین، جلسات متعدی در کمیسیون ها با نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی داشتیم و تلاش می کنیم به هر نحوی که نمایندگان سئوال دارند ما در حد امکان پاسخ دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: هر زمان هم کمیسیون ویژه بررسی برجام تشخیص دهد ما نیز حضور پیدا می کنیم و به سئوالات آنها نیز پاسخ خواهیم داد. 

تخت‌روانچی عنوان کرد: فکر می‌کنیم نیازی به تصویب برجام توسط مجلس نیست؛ یعنی فکر نمی‌کنیم که لازم باشد مجلس برجام را تصویب کند، چراکه اگر این کار صورت بگیرد مانند قوانین داخلی خودمان خواهد شد؛ برجام ماهیتی مانند یک پروتکل و یک معاهده بین‌المللی ندارد و طرف‌های دیگر ما یعنی 6 کشور دیگر هم برجام را تصویب نمی‌کنند.

وی افزود: براساس مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی داشته، شورای عالی امنیت ملی نیز بر همان اساس کار خود را پیش می‌برد و فکر می‌کنیم اگر همین مسیر پیموده شده و شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب کند و به تأیید رهبر معظم انقلاب برسد، سیر قانونی در کشور ما طی خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه توضیح داد: نمی‌توان به مجموعه برجام چیزی افزود یا از آن کم کرد، کل آن یا باید پذیرفته شود یا نشود و چیزی که در کشورهای دیگر هم رخ می‌دهد همین است؛ در آمریکا نیز برجام برای تأیید به کنگره نرفته، بلکه برای این منظور به کنگره ارسال شده که شاید بخواهند به آن رأی منفی بدهند، در غیراینصورت مفاد آنچه در برجام آمده در آمریکا نیز تغییر نخواهد کرد و به دیگر بیان، مفاد مذاکره شده و نهایی شده یا مورد قبول قرار می‌گیرد یا خیر.

تخت‌روانچی در واکنش به سئوال خبرنگار دیگری در مورد بازگشایی سفارت انگلستان در تهران و رفتار دیگر کشورها همچون کانادا در این خصوص چنین پاسخ داد: از سوی کانادا علامتی دیده نشده و در ارتباط با انگلستان نیز، خودشان سفارتشان را تعطیل کرده بودند و خودشان هم اظهار علاقه کردند دوباره آن را بازگشایی کنند که این کار عملی شد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما در ارتباط با تعطیلی سفارت انگلستان دخالتی نداشتیم، تأکید کرد: در ارتباط با کانادا هم همینطور است، آنها خودشان تهران را ترک کردند و هنوز چیزی مبنی بر تغییر سیاست‌شان نگفته‌اند و ما هم عجله‌ای نداریم؛ در این زمینه کسانی که بخواهند اینگونه با ملت ایران برخورد کنند عجله‌ای نداریم، بلکه زمان باید بگذرد تا موقع آن فرابرسد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر پیش بینی شما از برجام و آیا در نهایت به فرجام می رسد نیز گفت: پیش بینی از اکنون کار دشواری است، ما به سئوالاتی که مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی دارند پاسخ می دهیم و در نهایت هر تصمیمی که نظام بگیرد ما مجری خواهیم بود. 

خبرنگاران از تخت‌روانچی در مورد شایعاتی مبنی بر گشایش مک‌دونالد و دیگر شرکت‌های خاص آمریکایی و غربی در ایران پرسیدند و معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: هیچ خبری در این زمینه نیست و اینها بیشتر جنجال‌های خبری هستند؛ هیچ تحول خاصی در این زمینه نداشته‌ایم؛ البته بعد از برجام طبیعی است که در فضای بین‌المللی سر و صداهایی بلند شود و اینگونه شایعات هم در همین قالب هستند، برنامه‌های اقتصادی دولت و همکاری با کشورهایی که با آنها رابطه دیپلماتیک داریم روشن و شفاف هستند و غیر از آنها مطرح نیست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار