کد خبر: ۸۶۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹ 10 June 2020
فاضلی با بیان اینکه منش و فرهنگ جامعه متاثر از میراث فرهنگی ناملموس است خواستار برگزاری سالانه جشنواره «میراث ناملموس» شد تا این ارزش‌ها ماندگار شود.
 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «فیروز فاضلی» امروز (چهارشنبه، ۲۱ خرداد) در آیین اختتامیه جشنواره فیلم مستند «میراث ناملموس» در سالن رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت با بیان اینکه معرفت، عمق‌بخشی به یک چیز است گفت: با وجود تمام موفقیت‌ها و مسئولیت‌ها باید معرفت را سرلوحه امور خود قرار داده و قدردان پیشکسوتان باشیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به برگزاری اولین جشنواره میراث ناملموس در استان اظهارداشت: ۶۱ اثر در چهار موضوع نشریه، چاپ، عکاسی و کتابفروشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۱۵ اثر به مرحله داوری رسید و امروز از چهار اثر برتر تقدیر می‌شود.


وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره با چالش ساخت فیلم مستند در ۷۲ساعت، کاری عظیم است که فیلمسازان گیلانی با موفقیت از عهده آن برآمدند.

 

فاضلی در ادامه با اشاره به سیر تحولی عکاسی، پیشینه آن را از نقاشی و به تصویرکشیدن موضوعات بیرونی دانست و افزود: در مرحله عکاسی این موضوعات جنبه درونی پیدا کرد، سپس به دیالکتیک تبدیل شده و پویایی یافت و به فیلمسازان رسید.


وی به پیشینه خط اشاره کرد و با بیان اینکه ریشه ادب «دیپ» است که در سنگ نوشته‌های دوره هخامنشی آمده و ادب به معنای خط است گفت: دبستان یعنی ادبستان، جایی که انسان نوشتن را فرا می‌گیرد و دبیرستان مکانی است که انسان نویسندگی را می‌آموزد.


فاضلی با بیان اینکه در جشنواره میراث ناملموس خط و عکس تلاقی یافته و پویایی و چشم‌نوازی یافت افزود: شما فیلمسازان در این جشنواره محل تلاقی خط و عکس شده و با پویایی، این میراث ناملموس را که از احساس آغاز شد و به باورداشت و رفتار رسید، ثبت می‌کنید.

 

وی اساتید پیشکسوت را دریایی از علم و هنر دانست و با ابراز نگرانی از اینکه ممکن است در فضای مجازی درک حضور و نفس استاد در دانشجو اثرگذار نباشد اظهارکرد: منش‌ها و فرهنگ جامعه متاثر از همین اساتید (میراث فرهنگی ناملموس)است که با وجود تمام سختی‌ها و موانع مسیرشان را ادامه دادند و امروز شما جوانان این میراث ناملموس را ملموس کردید.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه تداوم این راه مهم‌تر از آغاز آن است خواستار برگزاری سالانه این جشنواره شد تا ارزش‌ها ماندگار بماند.


وی با بیان اینکه این جشنواره به شهرستان‌ها نیز گسترش یابد خاطرنشان ساخت: در شهرستان‌های گیلان افرادی حضور دارند که هویت گیلان به آنها وابسته است و باید با مستندسازی این میراث، الگوهای فرهنگی و هنری را به جوانان معرفی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار