کمیسیون اقتصادی دوره دهم مجلس شورای اسلامی کارکردی در تکمیل ناکارآمدی عملکرد دولت اعتدال داشت که دلار 4200 تومانی یکی از نمونه های آن است.
کد خبر: ۸۶۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱ 11 June 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از پژوهشکده موسسه مطالعاتی تحریریه؛ دوره دهم مجلس شورای اسلامی را بسیاری از تحلیلگران؛ بدترین نمونه در تاریخ مجالس جمهوری اسلامی می‌دانند.

نه در نظارت کارکرد روشنی داشت، نه در اصلاح قوانین کاری انجام شد، نه در سیاست‌های راهبردی سیاست‌گذاری دقیقی را شاهد بودیم و نه در بودجه‌های سالانه کارکرد غلط دولت را اصلاح کرد.

نقش پنهان چهره اقتصادی مجلس در آنچه گذشت، از دلار 4200 تومانی تا…

در این میان، کمیسیون کلیدی اقتصادی مجلس به ریاست محمدرضا پورابراهیمی بسیار پرهیاهو و دارای عملکرد مبهم و سیاست زده بود.

کارکرد غلط این کمیسیون به حدی بود که رئیس آن محمدرضا پورابراهیمی در فردای پس از ظهور دلار معروف به جهانگیری، نه تنها از آن دفاع کرد بلکه یک گام هم جلوتر نهاد.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلار باید به تدریج به ارز تک نرخی 4200 تومان می‌رسید.

اما همین پورابراهیمی در گفتگو با آنا در تاریخ 29 مرداد 98 گفت: روحانی مشخص کند چه کسی تصمیم غیرکارشناسی توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته است.

این تناقض مشخص نشان می‌دهد که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم که اقتصاددان هم نبوده و مالیه چی است، روش صادقانه‌ای در برخورد با تبعات تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس نداشت.

همچنان که انتظار می‌رود دولت حسن روحانی تبعات تصمیم‌ها و کارکرد خود را بپذیرد، این انتظار از مجلس هم هست که تبعات تصمیم های خود را قبول کرده و فرافکنی نکند.

این موضعگیری در رأس کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می‌دهد که مجلس دهم نه تنها در رأس ، بلکه در کمیسیونهای تخصصی هم سیاست زده عمل کرد.

حتی پس از انتقاد از دلار 4200 تومانی در مرداد 98 باز هم شاهد ورود مجلس برای حذف دلار 4200 تومانی نبودیم که میلیاردها دلار ارز را به اسم دارو به تجهیزات لوکس پزشکی اعطا می‌کند.

به ندرت کارشناسی پیدا می‌شود که از دلار 4200 تومانی دفاع کرده و آن را منشأ رانت نداند، اما در آخرین بودجه مجلس دهم حذف نشد و اقتصاد ایران باید سال 99 را هم با رانت ارزی سر کند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار