«مولوی غلام‌محمد کروخی» یکی از علمای اهل سنت افغانستان، شهادت امام حسین(ع) را یکی از رخدادهای مهم تاریخی برشمرد که اگر واقع‌بینانه توجه شود و در اختیار مردم قرار بگیرد می‌تواند ما را کنار هم قرار بدهد. او با اشاره به امربه معروف و نهی از منکر که فلسفه قیام امام حسین(ع) است «وحدت» را «معروف» و «تفرقه» را منکر امروز شمرد و گفت هر حرکتی که ما را از هم جدا کند حرام است.
کد خبر: ۸۹۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲ 28 August 2020

مولوی کروخی همگرایی و وحدت و پرهیز از افتراق و اختلاف را ضرورت‌ بسیار مهم روزگار امروز مسلمانان به‌خصوص مسلمانان افغانستان دانست و تأکید کرد: امروز وحدت و هم‌فکری و مشارکت جزو واجبات است. استعمار به نام‌های مختلف اختلاف ایجاد کرده، ما را به جان هم انداخته و در برابر هم قرار داده و مجبور کرده که منابع خود را راحت و آسان به‌طور خام بفروشیم و ببرند و بپزند و ده برابر قیمت به خودمان بفروشند. به این ترتیب، هم از نظر اقتصادی به ما آسیب زدند، هم از نظر اجتماعی، هم وحدت و هم سیاست و امنیت. ناآگاهی از متون دینی، ناآگاهی از متون تاریخی، ناآگاهی از اقتضائات زمانه و نشناختن دوست و دشمن سبب شد ما در همان راه دل‌خواه دشمن قرار بگیریم و او را به اهدافش نزدیک‌تر کنیم.

این عالم اهل سنت حادثه‌ی عاشورا و شهادت امام حسین(ع) را یکی از رخدادهای مهم تاریخی برشمرد که اگر واقع‌بینانه توجه شود و در اختیار مردم قرار بگیرد می‌تواند ما را کنار هم قرار بدهد و در یک محور جمع کند. او در تشریح این موضوع افزود: در افغانستان و همان شهر هرات که ما در آن‌جا ساکن هستیم از گذشته‌ها که ما بچه بودیم وقتی محرم می‌شد در همه روستاها ختم قرآن می‌شد. مردم گاو و گوسفند سر می‌بریدند و خیرات می‌کردند. عالم قریه می‌آمد و پیرامون سجایا و فضایل امام حسین صحبت می‌کرد که در کربلا و برای دفاع از اسلام و حق، دفاع از دین رسول‌الله و به خاطر اصلاح دین رسول‌الله به شهادت رسید. بالاخره این یک مستمسکی بود که جهان اسلام در همین مسیر قرار بگیرد و همواره عدالت‌طلب، صلح‌طلب و ظلم‌ستیز باشد.

مولوی غلام‌محمد کروخی اشتراکات بین اهل سنت و شیعیان را قوی و فراوان خواند و گفت: اگر بیاییم درمورد اشتراکات صحبت کنیم اختلافات در اقلیت و حاشیه قرار می‌گیرد. یکی از اشتراکات این است که هردو فرقه اسلامی با معتقدات و ارزش‌های خود احترام بگذارد و همدیگر را تحمل کنند. ما در حوزه اهل سنت بعد از پیامبر معتقدیم که حضرت ابو‌بکر به عنوان خلیفه اول در سقیفه بنی‌ساعده بین مهاجر و انصار برگزیده شد. بعدش حضرت عمر و عثمان و علی آمد. باید به این سلسله‌ها احترام گذاشته شود. برادران شیعه نباید به اعتقادات‌شان اهانت کنند. همین اهانت‌ها سبب اختلاف و جدایی می‌شود.

وی احترام به اهل بیت پیامبر(ص) را اعتقاد رایج و انکارناپذیر اهل سنت دانست و تصریح کرد: در این شکی نیست که همه علما و آحاد اهل سنت به خانواده رسول‌الله احترام می‌گذارند. احترام به خانواده پیامبر واجب دینی است و اگر ما در همان تشهد، در اخیر نماز نگوییم اللهم صل علی محمد و آل محمد نماز ما درست نیست. در این حوزه اعتقاد ما این است که حضرت علی خلیفه چهارم پسرعموی رسول‌الله و بزرگترین و متقی‌ترین مجاهد و داماد پیامبر و شوهر فاطمه زهرا تنها دختر پیامبر است. در خطبه‌های نماز جمعه هر خطبه در کل بلاد اسلامی واضح گفته می‌شود که حسن و حسین شبانان اهل جنه و فاطمه سیده النساء اهل جنه.

مولوی کروخی از علما و فقهای شیعه و سنی دعوت کرد اشتراکات را با استفاده از ابزار رسانه و کتاب در اختیار مردم بگذارند و آگاهی‌های عمومی جامعه را در این‌باره بیشتر کنند تا افراط‌گری، تعصب، تحجر و اختلاف‌های مبتنی بر آنها از بین برود و به سوی ساختن امت اسلامی پیش برویم.

وی با اشاره به امربه معروف و نهی از منکر که فلسفه قیام امام حسین(ع) است «وحدت» را «معروف» و «تفرقه» را منکر امروز شمرد و اضافه کرد: هر حرکتی که ما را از هم جدا کند حرام است. باید به اعتقادات و شخصیت‌های همدیگر احترام بگذاریم. هرکس در حوزه خود بتواند فعال باشد، ولی در سیاست‌های کلی و در کلیت اسلام باید باهم متحد باشند. باید متحد باشیم که اتحاد سبب پیشرفت، تعالی، ترقی و نجات ما از چنگال خونین استبداد و استعمار جهانی است. نتیجه‌ی تفرقه: فقر، نوکری، بی‌عدالتی، تبعیض و تاریکی است. ما صدها آیه داریم که می‌گوید هدف از ارسال پیامبر و قرآن این بود که مردم را از تاریکی و جهل به روشنی و ایمان بیاوریم. چرا می‌آییم در تاریکی جهل و اختلاف و افتراق قرار می‌گیریم در صورتی که روشنایی در کنار ماست. هدف ارسال رسول خدا هدف همه انبیا همین بوده که مردم را روشنگری کنند و ماهیت انسانی را به آنها برگردانند./شفقنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار