مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: تاکنون مزارع و باغ‌های این استان به آفت ملخ صحرایی آلوده نشده است.
کد خبر: ۹۵۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹ 25 March 2021

ناصر طاهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نظارت و ارزیابی های انجام شده در باغ ها و مزارع استان کرمان به منظور رصد هجوم ملخ ها افزود: سال گذشته ردیابی ملخ صحرایی در سطح ۵۵۰ هزار هکتار در ۶ شهرستان انجام و مبارزه با ملخ در سطح ۶ هزار و ۹۰۰ هکتار انجام شد.

وی تصریح کرد: همه ساله کشاورزان مشارکت خوبی در مبارزه با ملخ داشتند و در سال جاری نیز امیدواریم شاهد مشارکت خوب آنها در مبارزه با ملخ صحرایی باشیم.

وی اظهار داشت: استان کرمان امسال آمادگی مبارزه با آفت ملخ صحرایی را در ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار از اراضی دارد.

یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار ردیابی ملخ صحرایی از سال ۹۸ تاکنون در کرمان انجام و یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان علیه این آفت به صورت زمینی و هوایی سمپاشی شده است.

آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی های دنیا را در سیطره خود دارد و می تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک می خورد و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود ۲ کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آنها مصون نیستند.

زاد و ولد این آفت نیز به گونه ای است که در طول سه تا پنج ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتی متری خاک می گذارد.

با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی بندر نخیلو استان هرمزگان برای نخستین بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال ۹۸ در بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد ، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار