رئیس دادگستری رفسنجان از کاهش میزان ورودی پرونده به دادگستری این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۷۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷ 27 June 2021

حجت الاسلام مهدی پورمحمدی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد شهید آیت الله بهشتی اظهار داشت: سیستم قوه قضائیه به سمت الکترونیک پیش می‌رود و همه افراد می‌توانند در «سامانه ثنا» ثبت نام کنند. فضایی ایجاد شده است که تمامی ابلاغ‌ها، آرا و رسیدگی به پرونده‌ها، لوایح، شکایت‌ها، دادخواست‌ها، گواهی عدم سو پیشینه و… در این سامانه ثبت می‌شوند که نیاز به حضور افراد نیست و نوبت‌گیری از طریق سیستم انجام می‌شود.

پورمحمدی با بیان اینکه شهرستان رفسنجان در دریافت گواهی عدم سوءپیشینه از طریق سامانه الکترونیک رتبه اول در استان کرمان را دارد، تصریح کرد: تمام خدمات الکترونیک قضائی در سایت adliran.ir در دسترس است و اشخاص می‌توانند با توجه به نیازهایشان مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه بررسی پرونده‌ها و رسیدگی‌ها از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس انجام می‌شود، بیان کرد: پرونده‌های الکترونیکی بدون حضور افراد و بروکراسی اداری و همچنین دادرسی‌ها از طریق ارتباط مستقیم و ویدئویی صورت می‌گیرد و اظهارات طرفین ثبت می‌شود که در ادامه، دستورهای لازم و رأی صادر می‌شود.

رئیس دادگستری رفسنجان بیان کرد: با تشکیل پرونده‌های الکترونیکی، مراجعات به دادگستری کم می‌شود و این روند سبب شده که افرادی که باید از راه دور به دادگستری بیایند، رسیدگی به پرونده آن‌ها تسهیل شود و ۷۰ درصد از این رویه احساس رضایت کرده‌اند.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۷ هزار و ۷۰۰ پرونده ورودی دادگستری رفسنجان بوده و ۴۹ هزار و ۳۶۰ پرونده مختومه داشتیم. نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری داشتیم به‌طوری که سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۰ هزار پرونده ورودی داشتیم که سال بعد حدود سه هزار پرونده کمتر شده است.

رئیس دادگستری رفسنجان در ادامه به طرح معلمین و حَکِمین قرآنی در راستای طرح تحول قوه قضائیه و گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: افرادی در این طرح آموزش دیده و پرونده‌هایی که مربوط به خانواده و دعاوی کیفری هستند، در کنار مراکز مشاوره و شورای حل اختلاف برای صلح و سازش اقدام می‌کنند که به دادگاه و دادرسی‌ها کمک کرده و خیلی از دعاوی ریشه‌ای حل می‌شود. بخش اتباع در این خصوص فعال‌تر است و بیش از ۹۰ درصد پرونده‌ها به صلح و سازش منجر شده است.

پورمحمدی با بیان اینکه از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی که مشکلاتی دارند، بازدید می‌کنیم، افزود: در این مدت از ۹ واحد صنعتی بازدید شده است، وقتی مشکلات کارخانه‌ها کاهش پیدا کند، ورودی پرونده‌ها به دادگاه کم خواهد شد.

رئیس دادگستری رفسنجان همچنین به کلاهبرداری‌های الکترونیکی اشاره کرد و گفت: یکی از شکایات در دادگاه‌ها مربوط به درگاه‌های جعلی اینترنتی است و هر روز مراجعه کننده به دادگاه داریم. مردم از سایت‌های غیر معتبر خرید نکنند چرا که ۹۰ درصد این سایت‌ها، کلاهبردار هستند. این افراد حساب‌های افراد کارتن خواب را اجاره کرده و کلاهبرداری می‌کنند.

پورمحمدی به موضوع جمعیت اشاره و آمار را در این خصوص نگران‌کننده دانست و تصریح کرد: اولویت اصلی کشور فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان است، با توجه به اینکه در دوران کرونا آمار ازدواج در رفسنجان بالا رفته است، نشان می‌دهد که جوانان به دنبال ازدواج آسان و ارزان هستند و تشریفات و خرج‌ها مانعی برای ازدواج است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار