کد خبر: ۹۸۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳ 23 August 2021
 روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «سه اقدام ضروری برای مهار بحران کرونا» این گونه آورده است:

کاملاً محسوس است که تحرکات برای واردات واکسن از کشور‌های مختلف و همینطور قاطعیت در اجرای بعضی تصمیمات مرتبط با مهار کردن کرونا در دو هفته اخیر که رئیس‌جمهور جدید کار خود را آغاز کرده، بیشتر شده است. این را نقطه قوتی می‌دانیم که قبل از این دو هفته هم می‌توانست وجود داشته باشد، ولی به دلیل برخوردار نبودن رئیس‌جمهور سابق از حمایت‌های لازم، از چنین موهبتی محروم بودیم.

از اینکه حالا مردم و کشور از چنین نقطه قوتی برخوردار هستند، خوشحالیم و آرزو می‌کنیم این وضعیت اولاً ادامه پیدا کند و ثانیاً قوی‌تر شود. میزان تزریق واکسن و همینطور میزان اِعمال قاطعیت در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی خود تصمیمات این ستاد هنوز در حدی نیستند که بتوانند کشور ما را از بحران کنونی کرونا خارج کنند. برای خروج از این بحران به عزمی راسخ از ناحیه مسئولین از یکطرف و همراهی جدی و عمومی مردم از طرف دیگر نیاز است.

آمار دقیقی از تجمعات تفریحی در کنار دریا و اماکن عمومی سیاحتی در روز‌های تعطیلی اخیر نداریم، ولی اجمالاً می‌دانیم که در این مکان‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی بطور کامل رعایت نشده و عده‌ای از مردم به مقررات اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا پای‌بندی نشان نداده‌اند. با اینکه اینبار نیروی انتظامی در اِعمال ممنوعیت تردد قاطعیت به خرج داده، عده‌ای مبادرت به انجام سفر‌های غیرضروری نموده و این مقررات را نیز دور زده‌اند. این‌ها زمینه‌های مناسبی برای شیوع کرونا آنهم در بحبوحه موج پنجم فراهم می‌کنند و میزان ابتلا و مرگ و میر را بشدت افزایش می‌دهند، افزایشی که تا دو هفته دیگر نمایان خواهد شد و ضایعات را دوچندان خواهد کرد. واقعیت تلخ اینست که مسئولان هنوز نتوانسته‌اند برای سفر‌های تابستانی و تعطیلات چاره‌ای بیندیشند کمااینکه هنوز برای کنترل تجمعاتی از قبیل جشن‌ها، مجالس ختم، مترو، اتوبوس، قطار بین شهری، هواپیما و پارک‌ها راهکار مؤثری در نظر گرفته نشده است.

تکلیف چگونگی حضور در اماکن مذهبی، مجالس عزاداری محرم و صفر و سایر مناسبت‌ها هم هنوز آنچنان که بتواند رفتار‌ها را یکسان و متناسب با دوران شیوع ویروس کرونا کند، روشن نشده است. مسئولان مربوطه گوئی در برزخی قرار دارند که خودشان هم نمی‌دانند با متولیان اماکن و مجالس مذهبی چه رفتاری باید داشته باشند. الگوسازی رهبری که مجالس عزاداری را تماماً تصویری و بدون حضور مستمع برگزار کردند هم نتوانست مسئولین را از بلاتکلیفی خارج کند بطوری که به نظر می‌رسد قدرت مداحان و هیأت‌داران و سازمان تبلیغات اسلامی بسیار بیشتر است و قرار است دین دچار طعن بدخواهان شود و به اهمیت ندادن به جان مردم و سلامت جامعه متهم گردد! در عین حال که بسیاری از هیأت‌های عزاداری در همین دهه عاشورا دستورالعمل‌ها را با دقت رعایت کردند، خبر‌ها و تصاویری از نقاط مختلف کشور در دست می‌باشند که نشان می‌دهند تعدادی از هیأت‌ها به دستورالعمل‌ها بی‌اعتنائی کرده و راه را برای تاخت و تاز کرونا و بهانه‌جوئی بدخواهان هموار ساختند.

رعایت دستورالعمل‌های فردی از قبیل ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی نیز طبق آنچه مشهود است، هنوز تا نصاب مطلوب فاصله دارد. تلاش برای به حدنصاب رساندن رعایت‌ها، سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و روشن کردن تکلیف سفر‌ها و تجمعات، سه اقدام ضروری هستند که انجام قاطع آن‌ها می‌تواند کشور ما را از بحران کنونی کرونا نجات دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار