روند کند و لاک‌پشتی پروژه‌ها در کرمان به پروژه پیاده‌راه سازی میدان ارگ و خیابان تجلی رسید؛ پروژه‌ای در دل تاریخ و مرکز تجاری شهر کرمان.
کد خبر: ۹۸۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶ 28 August 2021

یکی دیگر از پروژه‌های مهم شهرداری کرمان، پروژه پیاده‌راه‌سازی میدان توحید(ارگ) و خیابان شهید تجلی است؛ پروژه‌ای سال‌ها وعده اجرای آن داده شده بود و نهایتاً 21 فروردین ماه 1400 با حضور علی زینی‌وند استاندار کرمان، فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان و سیدمهران عالم‌زاده شهردار وقت کرمان آغاز شد؛ پروژه‌ای در تاریخ پرفراز و نشیب شهر کرمان که به نظر می‌رسد اجرای این پروژه نیز خود به یک پروژه تاریخی تبدیل شود!

مردم کرمان از این میدان و طاق‌های آن خاطرات زیادی دارند؛ طاق‌هایی که نشان از مهارت معماران این آب و خاک دارد و در تمامی این سال‌ها به دلیل عبور و مرور و برخورد خودرو از این میدان بارها تخریب شده و آسیب دیدند.

میدان ارگ کرمان بخشی از بازار تاریخی کرمان محسوب می‌شود در واقع قدیمی‌ترین میدان شهر است و گفته می‌شود نخستین بار در دوران استانداری رئوفی‌نژاد در کرمان طرح بسته شدن این میدان و تبدیل شدن آن به بزرگ‌ترین بازارچه صنایع دستی استان کرمان مطرح شد؛ پروژه‌ای که هیچ گاه اجرا نشد.

در تمامی این سال‌ها وعده پیا‌ده‌راه شدن این میدان و ساماندهی آن بارها و بارها از سوی شهرداران وقت کرمان مطرح می‌شد به طوری که آبان ماه 95 و در جریان بازدید علی بابایی شهردار وقت کرمان از برخی پروژه‌های شهری عنوان شد "قرار است که تا پایان سال میدان توحید به پیاده‌راه تبدیل شود." که نشد!

فروردین ماه 96 بود که حمید روحی معاون میراث اداره کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان کرمان از آغاز پروژه پیاده‌رو سازی میدان ارگ از شنبه 2 اردیبهشت ماه خبر داد و اظهار داشت: عملیات پیاده‌راه سازی میدان تاریخی ارگ کرمان در سه بخش کف‌سازی، مرمت طاق‌ها و احداث کانال‌های تأسیساتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه با مشارکت اداره کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان کرمان، شهرداری کرمان و شورای اصناف اجرایی می‌شود افزود: با همکاری اصناف درب‌های مغازه‌ها در این میدان تعویض می‌شود.

معاون میراث اداره کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه شهرداری کرمان هم عملیات کفسازی میدان و زیر طاق‌ها را انجام می‌دهد ادامه داد طاق‌ها و رواق‌های اطراف میدان که بحث تاریخی دارد توسط اداره کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان کرمان مرمت و بازسازی می‌شود.

در تمامی این سال‌ها خبری از تحقق وعده‌های مسئولان کرمان نشد تا اینکه 3 شهریور 1398 بود که دوباره خبر "میدان ارگ کرمان پیاده راه می‌شود" در رسانه‌های کرمان این بار از قول سیدمهران عالم‌زاده شهردار وقت کرمان منتشر شد اما این وعده نیز در حد حرف باقی ماند تا اینکه 21 خرداد 99 عالم‌زاده بار دیگر وعده آغاز این پروژه را در سال 99 داد.

عالم‌زاده شهردار وقت کرمان، چهارم بهمن‌ماه 99 اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای پروژه‌ پیاده‌پذیرشدن میدان «توحید»، از سال‌ها پیش توسط مشاور آغاز و طی سال‌های گذشته، اصلاحات و مرمت‌هایی در مجموعه‌ بازار توسط شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد، اما طرح اصلی، پیاده‌پذیرشدن میدان «توحید» و همچنین تبدیل خیابان «تجلی» به یک گذر فرهنگی و هنری بوده است».

در نهایت 21 فروردین ماه 1400 بود که بالاخره پیاده‌راه سازی میدان تاریخی ارگ شهر کرمان با حضور علی زینی‌وند استاندار کرمان، فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان و سیدمهران عالم‌زاده شهردار کرمان آغاز شد و این آغازی بر ماجراهای جدید برای این میدان تاریخی بود.

30 خردادماه 1400 بود که کسبه خیابان تجلی شهر کرمان از دست شهرداری به ستوه آمدند و از کندی روند اجرای این پروژه گلایه داشتند؛ کسبه این خیابان می‌گفتند که شهرداری که از اوایل اردیبهشت‌ماه به این خیابان آمده و پروژه‌ای تحت عنوان پیاده‌راه سازی را آغاز کرده، به گفته‌ کسبه، کار را بسیار کند پیش می‌برد و هر بار هم وعده‌هایی می‌دهد که بی‌سرانجام است.

کسبه می‌گفتند که شهرداری روز اول گفته بود که 90 تا 100 روزه پروژه را جمع می‌کنیم اما دو ماه گذشته ولی پیشرفت کار آن‌قدر کند است که بعید است زودتر از یک سال آن را به پایان برسانند و در این مدت، سه، چهار نفر کارگر با بیل و کلنگ مشغول کار هستند.

حالا محسن پوراسماعیلی سرپرست شهرداری کرمان از آخرین وضعیت پروژه پیاده‌راه سازی میدان «توحید» و خیابان «شهید تجلی» می‌گوید.

وی با بیان اینکه پیمانکار کار این دو پروژه را شروع کرده بود، اما متأسفانه پیشرفت فیزیکی مناسبی نداشت اظهار داشت: میدان «توحید» و خیابان «شهید تجلی»، یکی از نقاط اصلی در زمینۀ کسب‌و‌کار کرمان است؛ بنابراین، کندی پروژه، موجب نارضایتی‌ کسبه این محدوده شده بود که با شروع به‌کار دوره ششم شورای اسلامی شهر کرمان، این نارضایتی‌ها به شورا منتقل شد.

سرپرست شهرداری کرمان ادامه داد: براساس گزارش‌ها و مصاحبه‌های مسئولان شهرداری کرمان در دوره گذشته شورا و شهرداری، قرار بود ابتدا فضای داخل میدان کف‌سازی و آماده‌سازی شود و پس از آن، اطراف میدان و خیابان «شهید تجلی»، اما نمی‌دانم براساس چه سیاست و تدبیری، پروژه در خیابان «شهید تجلی» هم شروع و حفاری‌ها آغاز شده بود.

وی با اشاره به اینکه کسبه اعتراض کرده و جلوی اجرای پروژه را گرفته بودند افزود: خوشبختانه با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر و جلساتی که با کسبه داشتیم، مشکلات حل شد و اکنون این پروژه به‌سرعت در حال اجراست؛ پیمانکار را هم مکلف کردیم که براساس زمان‌بندی مورد نظر پیش برود.

پوراسماعیلی با ابراز تأسف از اینکه بیش از هفت ماه از انعقاد قرارداد گذشته، اما کل پیشرفت فیزیکی پروژه، 15 درصد بوده گفت: از نظر من 15 درصد پیشرفت، برابر با حداکثر 15 روز کار در این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار پروژه خلع ید نشده افزود: اگر چه خلع ید پیمانکار ابزار قانونی مناسب و در اختیار کارفرماست، اما پروسه‌ای زمان‌بر است و باید ببینیم مصلحت در چیست.

سرپرست شهرداری کرمان با بیان اینکه پروژه پیاده‌راه میدان «توحید» و خیابان «شهید تجلی»، در محدوده‌ای است که ضرورت دارد هرچه زودتر به نتیجه برسد گفت: از آنجا که ممکن است خلع ید پیمانکار و انعقاد قرارداد با پیمانکار بعدی، زمان زیادی ببرد؛ طی مذاکرات و جلساتی که با پیمانکار داشتیم، مقرر شد سرعت پروژه را به شکل مطلوب افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه تأکید شد پیمانکار محدوده خیابان «شهید تجلی» را به‌سرعت و تا قبل از شروع فصل بارندگی، به پایان برساند تا با آغاز بارندگی در این محدوده با مشکل مواجه نشویم ادامه داد: قطعاً پروژه در میدان «توحید» هم باید به‌سرعت اجرا شود.

پوراسماعیلی با بیان اینکه به میدان «توحید» و خیابان «شهید تجلی» نمی‌شود مثل یک کار معمولی نگاه کرد و قطعاً باید با سرعت اجرای این پروژه را پیش ببریم و به نتیجه برسانیم گفت: این پروژه در یکی از مهمترین مراکز تاریخی و تجاری شهر کرمان و در مجاورت بازار قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار