سرپرست فرمانداری میبد: زیلوی میبد به‌عنوان پایلوت نمونه مدیریت صحیح نشانه‌های جغرافیایی از حمایت‌های ویژه برخوردار خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۲۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳ 29 January 2022

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید جمال سجادی پور در دیدار پاسکال برناردونی مدیر و مشاور بین المللی طرح نشانه جغرافیایی زیلوی میبد گفت: نگاه کشور سوئیس به صنایع دستی و دست یافتن آن‌ها به دانش آن قابل تحسین است و می‌تواند در کشور‌های دیگر هم این فرهنگ نهادینه شود.

سجادی پور افزود: توجه به تاریخ و فرهنگ و صنایع دستی به نزدیکی فرهنگ‌ها و احیای صنایع دستی کهن و آثار و ابنیه‌های تاریخ هم کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه اقتصاد و معیشت مردم میبد از دیرباز از طریق بافت زیلو و سفال گری تامین می‌شد، گفت : با وجود صنعتی شدن استان و شهرستان میبد، از آثار تاریخی و صنایع دستی غفلت کرده و امیدواریم با رویکرد جدیدی که در پیش روی ماست به رونق تولید و اقتصاد صنعت گردشگری و صنایع دستی و آثار تاریخی بیش از گذشته توجه کنیم.

سرپرست فرمانداری میبد افزود : زیلوی میبد به‌عنوان پایلوت نمونه مدیریت صحیح نشانه‌های جغرافیایی با هدف کمک به تولیدکنندگان به‌ منظور بهره‌مندی از منافع اقتصادی نشانه جغرافیایی، ارتقای رقابت‌پذیری، تجاری‌سازی و ایجاد تاثیر مثبت بر توسعه اقتصادی از حمایت‌های ویژه برخوردار خواهد شد.

سجادی پور گفت : از دلایل انتخاب این محصول، فعالیت نتیجه‌بخش صنعتگران این بخش از سال ۲۰۱۸ و موفقیت در صادرات زیلو به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است.

ایران تاکنون ۹ محصول صنایع‌دستی ایران از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری به‌عنوان نشانه جغرافیایی در سطح بین‌المللی ثبت شده است.

طرح مالکیت فکری ایران و سوئیس در هم‌اندیشی با دست‌اندرکاران ایرانی، زیلوی میبد را که قبلاً به‌عنوان نشانه جغرافیایی در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) بر اساس موافقت‌نامه لیسبون به ثبت بین‌المللی رسیده بود، به‌عنوان نشانه جغرافیایی تحت پوشش پروژه در بخش صنایع‌دستی انتخاب کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار