معاون صنایع‌دستی کشور گفت: قرار است در شهر تبریز که به عنوان شهر جهانی فرش ثبت شده، فرشی را به عنوان یادبود جان باختگان مکه ببافند و قلم‌زنان برجسته آثاری را در رابطه با مکه در اصفهان که به عنوان شهر خلاق صنایع دستی ثبت‌ جهانی شده خلق کنند.
کد خبر: ۱۰۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۴ 30 September 2015

به گزارش تابناک یزد، بهمن نامورمطلق درباره برگزاری جشن‌های شهرهای جهانی صنایع دستی اصفهان و تبریز گفت: حادثه مکه جشنی که قرار است شنبه و سه‌شنبه برای جهانی شدن دو شهر خلاق صنایع دستی برگزار شود را تحت تأثیر قرار داده، بنابراین ما شادی‌ها را از آن حذف کردیم و قرار است در کنار این مراسم یادبود و یادمان جان‌باختگان مکه را داشته باشیم.

او در برنامه نشست خبری رونمایی از لوح و اعتبار نامه دو شهر جهانی اصفهان و تبریز که صبح روز سه‌شنبه 7 مهرماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد بیان کرد: ما تاکنون شهری را در حوزه صنایع‌دستی ثبت جهانی نکرده بودیم. ثبت همزمان این دو شهر یکی از افتخارات حوزه ماست و فرصتی است که دولت تدبیر و امید در اختیار این دو شهر گذاشته و امیدواریم شهرهای دیگر هم این چنین در نهاد جهانی انتخاب شوند.

نامورمطلق با بیان پروسه‌ای که برای جهانی شدن این دو شهر ثبت شده است، اضافه کرد: در اجلاس سال گذشته که در "چنا" هند برگزار شده بود، پرونده این دو شهر را مطرح کردیم به امید آنکه یکی از این دو شهر ثبت شوند، اما هنگامی که همزمان با سمینار و نشست منطقه‌ای صنایع‌دستی که 20 خردادماه در تهران برگزار شد داوران جهانی صنایع‌دستی از این دو شهر دیدن کردند و خوشبختانه هر دو شهر ثبت جهانی شدند.

او گفت:‌ قرار است جشن ثبت‌جهانی این دو شهر 11 مهرماه در اصفهان و 14 مهرماه در تبریز برگزار شود. برگزاری این مراسم به استان‌ها واگذار شده و در حد امکان آن را به شهرداری استان‌ها واگذار کرده‌ایم، زیرا تقریبا کار ما تمام شده و وظیفه ما که ثبت جهانی بوده را انجام داده‌ایم و تنها از این به بعد نظارت به روی این دو شهر را بر عهده می‌گیریم.

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه ثبت‌جهانی این دو شهر نقطه جهانی شدن است نه نقطه پایانی افزود: داوران جهانی به ظرفیت این دو شهر نمره دادند، نه به وضعیت‌شان؛ زیرا وضعیت آن‌ها جهانی نیست و شهرهای جهانی برای خودشان تعریف گوناگونی دارند. خوشبختانه ما به ظرفیت شهرهایمان امتیاز دادیم. امیدوارم این شروع خوب تداوم داشته باشد و بتوانیم این دو شهر را به کارگاه بزرگی با کارکرد واقعی جهانی تبدیل کنیم.

نامورمطلق با بیان اینکه ما کشور قهرمان آغازها هستیم و امیدوارم قهرمان پایان‌ها هم باشیم، گفت: با ثبت دو شهر اصفهان و تبریز جهان به عظمت صنایع‌دستی ما تمکین کرد. بنابراین امیدواریم در داخل کشور هم مدیران تصمیم‌گیرنده توجه بیشتری به حوزه صنایع‌دستی داشته باشند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد:‌ تقاضای هنرمندان این است که در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به صنایع‌دستی شود و در کنار موارد خاص از جمله گردشگری دیده شود.

او اضافه کرد: هنگامی که شهری به عنوان جهانی انتخاب می‌شود، یعنی در پوست خودش نمی‌گنجد و عرض‌اندام بین‌المللی دارد و می‌خواهد از پوست ملی خارج و نقش جهانی ایفا کند. تبریز و اصفهان در پوست ملی خود نمی‌گنجیدند و ادای ملی داشتند. شهر تبریز قرار است مدیریت بخش بزرگی از فرش جهان را بر عهده بگیرد و اصفهان نیز قرار است، مدیریت بخش بزرگی از صنایع دستی جهان را در اختیار بگیرد. بنابراین شهرهای جهانی مفصل‌گاه حوزه خودشان در جهان می‌شوند.

معاون صنایع‌دستی کشور درباره زیرساخت‌هایی که برای این شهرها لازم است گفت: باید شبکه‌های مجازی و فرودگاه‌های بین‌المللی در این شهرها تقویت شوند، زیرا بسیاری از شهرهای کشورهای دیگر مثل دبی تنها به خاطر فرودگاه‌شان هستند که در حال بین‌المللی‌شدن هستند. بنابراین باید زیرساخت‌های مالی و اعتباری این شهرها تقویت شوند و در این حوزه بانک‌های تخصصی داشته باشیم. از طرفی گمرک، برج‌های تجاری، پایانه‌های فروش و بیمه نیز در این دو شهر تقویت شوند. همچنین زیرساخت‌های علمی مثل دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی طراحی و نوآوری و سرمایه انسانی که مهمترین ویژگی شهرهای جهانی است در این دو شهر تقویت شوند.

این اسطوره‌شناس درباره تبلیغات جهانی این دو شهر نیز بیان کرد: باید نبض تبلیغات و گفتمان‌سازی در این شهرها زده شود. هتل‌ها فضاهای عمومی مرتبط و حتی زیرساخت‌های تفریحی برای اوقات فراغت افراد در این شهرها تقویت شوند و نمایشگاه‌های تخصصی نیز در این شهرها برگزار شود زیرا نشانه‌های شهرهای جهانی امنیت، سهولت در گردش مالی، وجود نیروهای انسانی و تولید دانش و نوآوری است. همچنین ما به مدیران جهانی نیز نیاز داریم.

نامورمطلق ادامه داد: در خاورمیانه شهرهای بسیاری می‌خواهند جهانی شوند. ابوظبی می‌خواهد شعبه دیگر موزه لوور را بزند. استانبول در این حوزه فعالیت‌های بسیاری می‌کند، اما خوشبختانه قرعه به اصفهان افتاد و هرچه پیش می‌رویم قدرت کشورها به شهرها اضافه می‌شود. ما به استقبال آینده‌ای می‌رویم که شهرها نقش اصلی را در آن بازی می‌کنند.

او با بیان اینکه خوشبختانه در ایران رقابت خوبی برای ثبت جهانی افتاده است، گفت: ما درخواست‌های بسیاری برای ثبت جهانی شهرهای ایران داشته‌ایم. به عنوان مثال کاشان می‌گوید چرا ما را به عنوان شهر فرش معرفی نکردید. یزد نامه‌ای نوشته تا به عنوان شهر نساجی معرفی شود. از شیراز برای گپه و گلیم، تهران برای آبگینه و شیشه، کرمان برای پته، لاله‌جین برای سفال و قم برای فرش ابریشم داوطلب معرفی برای جهانی شدن هستند و ما در حال تهیه پرونده‌های ملی آن‌ها هستیم.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه در حال آماده کردن ساختار ثبت ملی است، اعلام کرد: در حال حاضر در حال تهیه ساختار ثبت ملی و طراحی آن هستیم که صنایع دستی از سطح ملی به جهانی داشته باشد. زیرا شهرهای بسیاری در ایران قابلیت جهانی شدن دارند که متأسفانه تاکنون به آن‌ها توجه نشده است.

نامور مطلق همچنین درباره تأثیر جهانی شدن این شهرها به روی زندگی مردم آن بیان کرد: جهانی شدن این دو شهر تأثیر عمیقی به روی مردم آن داشته است به همین دلیل هنرمندان اصفهان و تبریز مسرورند و احساس غرور می‌کنند. اگر ما اهداف شهرهای جهانی را محقق کنیم مطمئنا اولین تغییر در زندگی شهروندان این شهرها بوجود می‌آید.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: قرار است هر سال همزمان با روز ثبت این شهرها فعالیت آن‌ها بررسی شود. باید بزرگترین موزه صنایع دستی و فرش در این دو شهر افتتاح شود. متأسفانه در اصفهان موزه‌ای در این رابطه نداریم و شهردار این شهر قول داده موزه‌ای در خور جهانی بودن این شهر افتتاح کند. از طرفی در تبریز موزه‌ای در حال افتتاح است که متأسفانه شایسته این شهر نیست.

معاون صنایع دستی همچنین از سفرش به ترکیه در آخر هفته و افتتاح بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی ایران خبر داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار