استاندار مرکزی گفت: اولویت نخست دولت سیزدهم ایجاد تحول در لایه‌های مختلف جامعه است.
کد خبر: ۱۰۳۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷ 17 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص الائمه در آیین معارفه رئیس دانشگاه جدید تفرش، افزود: این هدف مهم با همگرایی و هم‌افزایی تمامی ارکان نظام اسلامی محقق می‌شود.
وی یادآورشد: فاصله‌ معناداری که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در بخش‌های مختلف جامعه وجود دارد و آنچه که اجازه نمی دهد وضعیت مطلوب محقق شود، موانعی است که ما در نظام اداری استان مرکزی به آن گفتمان تحت عنوان مسئله محور و موانع مسئله نام میبرم.
وی افزود: مسئله برخلاف سوال از جنس دانسته‌ها و از جنس علم است و به عامل یا مانعی که در میانه وضع موجود و وضع مطلوب قرار دارد، اطلاق می شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: اکنون بدنه مدیریتی استان به جایگاهی رسیده که هم وضع موجود، هم وضع مطلوب و هم مانع را به خوبی می‌شناسد و در این چارچوب، دولت از ابتدای شکل گیری تلاش کرد تا سندی را تحت عنوان سند تحول تولید کند و دستگاه‌های اجرایی در آن قالب فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی کنند.
مخلص الائمه اظهار داشت: کارگروه مفصلی در این خصوص تشکیل شده و با همه مراجع، مجامع و اشخاص در ادوار مختلف که اگر نقشی، نظری یا ایده ای داشتند برای تدوین این سند دعوت به عمل آمده است.
وی گفت: این سند بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، یک جهش و یک حرکت جهادی با حفظ اصول و چارچوب‌های اصلی و تغییر بنیادین در شیوه‌ها، کارکردها و روش ها ایجاد می کند.
استاندار مرکزی ادامه داد: این سند در اسفندماه سال گذشته توسط رئیس جمهوری به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و این سند در اختیار همگان قرار دارد و تنها بخش های خیلی کمی از آن بنا به ملاحظات اجتماعی به دستگاه‌ها به صورت مستقل ابلاغ شده است.
مخلص الائمه تاکید کرد: در این سند ۳۷ موضوع مورد توجه است که یکی از موضوعات آن بحث آموزش عالی است و در این سند، ۱۳۴ چالش شناسایی و برشمرده شده که آن چالش‌ها در واقع اجازه نمی‌دهند شرایط مطلوب در کشور مطابق آن نشانگرهایی که آمده، محقق شود.
وی افزود: ۲۳۶ نشانگر وضعیت مطلوب در این سند برشمرده شده که علاقمندان می‌توانند نشانگرها را رصد کنند تا پایان دولت باید نشانگرهای وضع مطلوب محقق شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: علاوه بر این، ۲۸۸ عامل موجب این ۱۳۴ چالش نیز شناسایی شده و برای آنها راهبردهایی را دولت و طراحان این سند نام برده‌اند که ۴۰۱ راهبرد اجرایی است و ذیل این راهبردها یک هزار و ۲۳ اقدام اجرایی در سه افق زمانی طراحی شده که افق کوتاه مدت تا پایان سال ۱۴۰۱، افق میان مدت تا پایان سال ۱۴۰۲ و افق پایان مدت که به طور معمول در بحث‌های مدیریتی بلند مدت ۲۵ ساله است، اما در این سند پایان دوره فعالیت دولت سیزدهم است.
مخلص الائمه اضافه کرد: در بخش مربوط به آموزش عالی که دغدغه‌هایی نیز برای آن وجود دارد، چهار چالش، ۱۰ راهبرد و ۳۱ اقدام اجرایی مطرح شده و ۶ نشانگر وضوع مطلوب و پنج چرخش تغییرآفرین برای این بخش هم ذکر شده و انتظار می‌رود همه اساتید و علاقمندان به حوزه‌های مدیریت و بحث های سیاستگذاری و خط و مشی‌گذاری، اجزا، چارچوب و مدل این سند را مطالعه کنند و امید است دولت در اجرای این سند موفق باشد.
وی گفت: این سند برش‌های استانی و دستگاهی دارد و دانشگاه‌ها باید پشتیبان کل این سند باشند و تنها به مقوله آموزش اکتفا نکنند.
استاندار مرکزی ادامه داد: دانشگاه باید در بخش آموزش عالی، هم برش استانی و برش دانشگاهی داشته باشد و هر دانشگاه وظایف خود را در راستای چارچوب این سند دنبال کند.
مخلص الائمه تاکید کرد: نباید معطل و منتظر ابلاغی از دستگاه‌های مرکزی بود و همه تلاش کنند تا کار را شروع کنند، زیرا تعداد زیادی از تکالیف باید تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق شود و حتی تکالیفی که برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده نیز باید از امسال آغاز شود.
وی یادآور شد: همه پژوهشکده‌های استان مرکزی به حضور در شوراهای تصمیم‌گیر و تصمیم ساز، کمیسیون‌ها و کارگروه‌هایی که استانداری متولی است دعوت شده‌اند که حدود ۶۰ کارگروه را استانداری متولی و و حدود ۶۰ کارگروه نیز معاونت‌های استانداری مرکزی مدیریت می‌کنند.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: انتخاب هیات امنا از دانشگاه تهران، آشتیان و فراهان به معنای واقعی اتحاد در این مناطق را به همراه داشته است.
ولی‌الله بیاتی افزود: دانشگاه تفرش در زمان انتخاب اینجانب به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه قرار بود زیر نظر اراک برود که این مهم فضای غم آلود در دانشگاه ایجاد کرده بود.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه تفرش سال 1365 با ۱۷ دانشکده به عنوان دانشگاه این شهر تصویب شد و با توجه به ظرفیت‌های شهر اجرای این مصوبه از خواسته‌های به حق مردم است.
بیاتی گفت: مردم شهرستان تفرش با اهدای زمین و امکانات به دنبال احداث کارخانه نبوده و تبدیل این شهر به شهر دانشگاهی و شهر گردشگری از خواسته‌های مردم شهرستان است.
وی اظهار داشت: دانشگاه تفرش در استان مرکزی باید نمود داشته باشد و علاوه بر تاثیرگذاری در زمینه علمی در حوزه کمک به صنعت نیز باید فعال باشد.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شغل مردم شهر تفرش معلمی بوده و اکنون تبدیل این شهر به شهر دانشگاهی دور از ذهن نیست.
بیاتی گفت: دانشگاه تفرش در زمینه تولید بر اساس دانش بنیان و اشتغال در کشور و استان مرکزی می تواند الگو و تاثیر گذار باشد.
وی با یادآوری اختصاص یک هزار هکتار زمین به دانشگاه تفرش افزود: باید برای امکاناتی که توسط مردم در اختیار دانشگاه و دولت قرار داده شده‌ برنامه تدوین شود.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران و هیات علمی دانشگاه تفرش باید از نیروهای انقلابی و جهادی انتخاب شوند و زمانی این دانشگاه پیشرفت می‌کند که همه با یکدیگر اتحاد داشته باشند.
فرماندار تفرش هم گفت: سال گذشته در برنامه آمایش، دانشگاه تفرش در حال تضعیف بود اما تلاش شد تا استقلال دانشگاه از بین نرود و امروز با مصوبات وزارت علوم فعالیت دانشگاه تفرش برای ۵۰ سال آینده تضمین شد.
عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی افزود: رشته‌ های جدید تحصیلی با استقلال دانشگاه برای این مرکز آموزش عالی اضافه خواهد شد و این شهرستان را به عنوان شهر دانشگاهی به کشور معرفی خواهد کرد.
وی اظهار داشت: راه اندازی رشته های جدید و پرجاذبه تضمین کننده بقای دانشگاه است و با توجه به امکانات زیرساختی مناسب در دانشگاه تفرش امید است دانشکده پرستاری نیز در این مرکز آموزش عالی راه اندازی شود.
رئیس اسبق دانشگاه تفرش هم گفت: ۸۰ نفر هیات علمی در این دانشگاه ظرفیت علمی برجسته ای است و این مرکز آموزش عالی در طول ۳۷ سال عمر ۲۶۰ نفر یاوران علمی را در کنار اساتید به ثبت رسانده است.
حمیدرضا صبا افزود: از سال ۸۱ تاکنون مردم عالم پرور تفرش همواره دغدغه‌مند مسائل و مشکلات دانشگاه بوده اند.
وی اظهار داشت: دانشگاه تفرش وام‌دار خیرانی است که سرمایه خود را در راه اعتلای دانشگاه صرف کردند.
سرپرست دانشگاه تفرش هم گفت: شهرستان تفرش همواره محلی برای صدور معلم و ادیب به سایر نقاط استان بوده و اکنون باید بتواند این ظرفیت را توسعه دهد.
سهیل واشقانی فراهانی افزود: داشتن هیات امنا علمی و ممیزی در دانشگاه تفرش از نشانه‌های پیشرفت است و دانشگاه باید از این بستر به نحو شایسته استفاده کند.
وی اظهار داشت: وزیر علوم با تصویب هیات امنا و ممیزی در دانشگاه تفرش به این مجموعه علمی اعتماد کردند بنابراین باید دانشگاه از این امتحان روسفید خارج شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار