یکی از مشکلات چم شیر ماندن در برزخ تایید و تکذیب از یک طرف و تلاش‌های زیاد برای انجام امور آن در سکوت کامل است به این معنی که هنوز مسئولین از انتشار خبر‌های دقیق و شفاف پیرامون ان ترس و دلهره دارند!
کد خبر: ۱۰۹۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸ 20 February 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مفید یا غیر مفید بودن تقریبا اکثر پروژه‌های کلان در کهگیلویه و بویراحمد ، برای مخاطب عام روشن نیست به این معنی که همیشه در مورد این پروژه‌ها معمولا اخبار به تناسب منافع منتشر کننده‌ها برای مخاطب گزارش می‌شود هر چند برخی تلاش‌های رسانه‌ای هم برای شفافیت موضوعات صورت می‌گیرد!
سد، پتروشیمی، نیروگاه، جاده، همواره محلی برای جنگ و جدل‌های رسانه‌ای و فضای مجازی بوده است و در این بین گا‌ها مخالفان آنچنان بر مضرات پروژه مورد نظر تاکید می‌کنند که مخاطب عام فکر می‌کند این پروژه خسارت محض و محلی برای اختلاس است و یا گا‌ها برخی موافقان آنچنان بر مفید بودن و بدون ضرر بودن پروژه تاکید می‌کنند که مخاطب، انتقادات را صرفا برای بهره مندی از منافعی خاص برای منتقد می‌دانند!
پروژه سد چم شیر در کنار بسیاری از پروژه‌های دیگر استان همواره محلی برای جنگ و جدل موافقان و مخالفان بوده است که البته این روز‌ها و در آستانه پایان کار عملیات اجرایی آن، برخی خبر‌های ضد و نقیض از آبگیری آن اوج گرفته است.
سد چم شیر آبگیری شد!
این خبری بود که در یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور از زبان مدیر عامل آب منطقه‌ای منتشر شد که البته کمی بعد در یکی دیگر از خبرگزاری‌ها از زبان مدیر عامل آب منطقه‌ای تکذیب شد!
بر اساس این گزارش مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از آبگیری غیر‌رسمی سد چمشیر گچساران خبر داد و گفت: در آینده نزدیک با حضور رئیس جمهور رسما افتتاح می‌شود.
تسنیم نوشت: آرش مصلح مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد چمشیر با هدف تست دریچه‌ها به صورت آزمایشی آبگیری شد.
وی افزود: آبگیری و افتتاح رسمی سد چمشیر با حضور رئیس جمهور در سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد در سال آینده انجام خواهد شد.
حتی کمیته آبگیری هم تشکیل نشده است!
ساعاتی پس از مصاحبه اول مصاحبه دیگری از مدیر عامل اب منطقه‌ای منتشر شد که موضوع آبگیری سد چم شیر را رد می‌کند و حتی اعلام می‌کند که اقدامات اولیه یعنی تشکیل کمیته آبگیری هم انجام نشده است!
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد درباره آبگیری سد چم‌شیر توضیحاتی ارائه داد و گفت: کمیته آبگیری باید نظر خود را درباره زمان آبگیری اعلام کند که چنین چیزی تاکنون نبوده است.
مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار فارس در یاسوج با بیان اینکه نیروگاه در حال کار است یادآور شد هیچ گونه آبگیری در سد چم شیر گچساران انجام نشده است.
وی با بیان اینکه برای آبگیری سد چم شیر باید کمیته آبگیری در وزارت نیرو تشکیل شود که متشکل از اساتید دانشگاهی و کارشناسان محیط زیستی است یادآور شد: کمیته آبگیری باید نظر خود را در خصوص زمان آبگیری اعلام کند که چنین چیزی تاکنون نبوده است.
مصلح در خصوص انتشار خبر‌هایی مبنی بر آبگیری سد گفت: به هیچ وجه آبگیری نبوده بلکه با توجه به سیلاب‌هایی که در منطقه داشتیم و نزدیک به ۱۰۰۰ میلی متر بارندگی در آنجا بوده دریچه‌ها برای عبور سیلاب باز شده و هیچگونه آبگیری در کار نبوده است.
برزخ چم شیر!
یکی از مشکلات چم شیر ماندن در برزخ تایید و تکذیب از یک طرف و تلاش‌های زیاد برای انجام امور آن در سکوت کامل است به این معنی که هنوز مسئولین از انتشار خبر‌های دقیق و شفاف پیرامون ان ترس و دلهره دارند! در حالی که به فرض داشتن معایب زیست محیطی، اگر احداث این پروژه برای توسعه استان امری ضروری است در آبگیری و اقدامات نهایی آن تعلل بی مورد به نظر می‌رسد.
متاسفانه این تعلل‌ها و مواضع منفعلانه در مقابل منتقدینی که گا‌ها انتقاداتشان منشا علمی هم ندارد تا جایی پیش رفته است که گا‌ها مشاهده می‌شود دلایل کاملا غیر منطقی از طرف عوام متاثر از برخی مخالفت‌های بی مبنا در خصوص سد چم شیر مطرح می‌شود.
البته بی توجهی به حرف منتقدین منصف هم دور از شفافیت است و لازم است که این انتقادات به صورت کاملا مستند و علمی پاسخ داده شود هر چند به نظر می‌رسد این اقدام تا حدود زیادی انجام شده است.
در پایان باید بر این نکته تاکید کرد که هیچ توجیهی برای برزخی بودن سد چم شیر وجود ندارد و به صورت شفاف تاریخ آبگیری و احیانا آبگیری آزمایشی ان با جرات و قدرت اعلام شود!

برچسب ها: سد چم شیر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار