رئیس گروه حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: عملیات گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و حریم تپه باستانی میلاجرد از توابع استان مرکزی انجام شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹ 03 May 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، اسماعیل شراهی با اعلام این خبر افزود: عملیات گمانه‌زنی و لایه‌نگاری تپه میلاجرد با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از نیمه دوم فروردین ماه امسال به مدت یک ماه انجام شده است.
رئیس گروه حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: تپه تاریخی میلاجرد یکی از محوطه‌های باستانی شهرستان کمیجان است که بعنوان استقرارگاه در دوره اشکانی، ساسانی و سلجوقی و ایلخانی در منطقه موسوم به شراء مطرح بوده به طوریکه منابع تاریخی دوره اسلامی از آن یاد کرده‌اند.
او اظهار داشت: عملیات گمانه‌زنی به نیت تعیین عرصه و حریم اثر با توجه به توسعه شهر میلاجرد، فعالیتهای کشاورزی و باغداری صورت گرفته است و با حفر این گمانه‌های باستانی در پیرامون تپه و باغات و اراضی زراعی همراه بوده است.
شراهی افزود: در این برنامه حدود عرصه اثر تعیین و حریم اثر بر روی نقشه‌های مربوطه بعنوان حریم حفاظتی به پژوهشکده باستان‌شناسی و در نهایت دفتر ثبت وزارت متبوع پیشنهاد شده است.
رئیس گروه حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: پس از پایان عملیات گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم تپه باستانی نگار که به مدت یک ماه به طول انجامید اقدامات حفاظتی از این تپه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار می‌گیرد.
او اظهار داشت: این تپه باستانی در فهرست آثار ملی با شماره۱۲۸۴۴و در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار