واقعیت توسعه گردشگری این است که زیرساخت‌ها به میزان نیاز موجود باشد تا گردشگر حضورش در یک منطقه برای همان یکبار نباشد. فارغ از برخی موارد و زیرساخت‌های مورد نیاز نبود دستشویی در بسیاری از اماکن گردشگری استان به یک معضل واقعی تبدیل شده است .
کد خبر: ۱۱۱۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹ 07 August 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، چند روز پیش خبر‌های زیادی با حرص و ولع و به سبک فرماندهان فاتح از زبان برخی مدیران منتشر می‌شد که از هجوم گسترده گردشگران به مناطق گردشگری سردسیری استان حکایت داشت. احتمالا این مدیران انتظار دارند که این فتح بزرگ در کارنامه آن‌ها نوشته شود!
واقعیت توسعه گردشگری این است که زیرساخت‌ها به میزان نیاز موجود باشد تا گردشگر حضورش در یک منطقه برای همان یکبار نباشد. فارغ از برخی موارد و زیرساخت‌های مورد نیاز نبود دستشویی در بسیاری از اماکن گردشگری استان به یک معضل واقعی تبدیل شده است که البته همین معضل وقتی از زبان یک نماینده و یا وزیر مطرح می‌شود، دست مایه طنز برخی می‌شود در حالی که دستشویی که در نزد علمای دین مکانی برای قضای حاجت ان هم با بیان آدابی خاص مطرح است، بسیار مهم است.
به عنوان مثال امام محمد غزالی در خصوص آداب قضای حاجت می‌گوید "لازم است شخص به هنگام قضای حاجت در صحرا و بیابان، به دور از دید بینندگان باشد و اگر امکان داشت در پشت حایل و پناهگاهی قرار گیرد و یا خودش را به چیزی بپوشاند و پیش از رسیدن به محل نشستن هیچ چیزی از عورتش بیرون نباشد و آشکار نگردد، لازم است در حین قضای حاجت روبه قبله و یا پشت به آن نباشد، همچنین نباید رو به خورشید و ماه انجام گیرد، مگر اینکه در توالت ساخته شده به صورت (چهار دیواری) باشد و باز رعایت موارد فوق در توالت ساختمان مستحب می‌باشد، لازم است شخص ادرار خود را در آب راکد و در زیر درخت مثمر و در شکاف زمین نریزد، همچنین از ریختن ادرار بر روی سنگ و در محل­های سخت و سفت و در معرض وزش باد خودداری نماید، به خاطر پرهیز از برخورد نمدن و پرش آن بر روی لباس و بدن. "
پیامبر اکرم (ص) از پاک نمدن خود با سرگین و استخوان منع کرده است، بلکه (اگر شخص در صحرا بود) باید با سه سنگ خود را پاک کند، مستحب است که اول با سنگ و بعد با آب خود را پاک کند و در به کار بردن سنگ لازم است اولاً سنگ پاک باشد و بعد آن را از روی محل نجاست تا به آخر آن بکشد و باید محل نجاست کاملاً پاک شود، بهتر است سنگ­ها (وتر) یعنی به صورت (مثلاً سه یا پنج و …) باشند.
این‌ها نمونه‌هایی از توجه اسلام به قضای حاجت است، اما در کشور اسلامی برخی افراد مطالبه احداث دستشویی برای اماکنی با تردد متعدد گردشگر را دست مایه طنز قرار می‌دهند و مدیران هم توجهی به رفع این مشکل ندارند و کم کاری خود را با استفاده از همین دست مایه طنز شدن پوشش می‌دهند!
در سفر وزیر گردشگری به کهگیلویه و بویراحمد، یکی از مواردی که در بازدید از مناطق گردشگری مطرح می‌شد نبود دستشویی بود که البته خود وزیر بیش از همه از مدیران استانی انتقاد داشت و به صراحت می‌گفت که شما گردشگران را به مناطق استان خود دعوت می‌کنید، اما دستشویی که از ساده‌ترین زیرساخت‌ها است را هم ندارید. یا اینکه نماینده مردم وقتی خواستار توجه به کمبود و یا نبود دستشویی در مناطق گردشگری می‌شد، عده‌ای این موضوع را دستمایه طنز قرار می‌دادند و البته راه فراری برای کم کاری مدیر از این موضوع مهم قرار می‌دادند!
فارغ از همه موارد اگر مدیر کل گردشگری استان بتواند موضوع کمبود و یا نبود دستشویی در اماکن گردشگری را در دوره مدیریت خود به سرانجامی برساند یکی از موفق‌ترین مدیران این حوزه طی سالیان اخیر بوده است و یا اگر در آموزش و پرورش مشکل نبود یا کمبود دستشویی در مدارس مرتفع شود یکی از بزرگترین کار‌ها انجام گرفته است. البته آموزش و پرورش بر خلاف اداره کل گردشگری از چندین سال پیش این مشکل را واقعی دانسته و برنامه ریزی مدونی برای رفع آن انجام داد که تاکنون بخش زیادی از این مشکل را حل کرده است، اما گویا در حوزه گردشگری، هنوز با این معضل واقعی، با دید طنز نگریسته می‌شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار