مدیر کل استاندارد استان یزد:
مدیر کل استاندارد استان یزد گفت: حدود ۱۰۰۰ قلم کالا مشمول استاندارد اجباری هستند و باید این کالاها دارای پروانه استاندارد باشند.
کد خبر: ۱۱۳۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵ 17 October 2023

 

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، حمید مطهری امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته استاندارد برگزار شد اظهار داشت: هفته استاندار امسال با محوریت استاندارد مردمی، اطمینان بخش کیفیت و امیدآفرینی برگزار می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان یزد خاطرنشان کرد: بهترین نوع نظارت در سطح عرضه خرید کالا نظارت مردمی است که اطمینان خاطر از اصالت کالاها را به دنبال دارد.

مطهری افزود: بخشی از کالاها مشمول استاندارد اجباری هستند و این کالاها باید دارای پروانه استاندارد باشند و سالانه با انجام چهار مرتبه نمونه‌برداری در آزمایشگاه‌ها از استاندارد بودن آن اطمینان کافی حاصل می‌شود.

وی گفت: زیر لوگوی استاندارد هر کالایی که به فروش می‌رسد کد ده‌رقمی درج شده که شهروندان می‌توانند آن را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند تا از استاندارد آن اطلاع یابند.

مدیرکل استاندارد یزد ادامه داد: با توجه به دقتی که در زمینه آزمایش استاندارد بودن کالاها انجام می‌شود، برخی از تولیدکنندگانی که موفق به کسب مجوز استاندارد نشده‌اند اقدام به نصب علامت استاندارد جعلی بر روی محصول خود می‌کنند.

وی افزود: برخی دیگر از واحدهای تولیدی هم که برای یک کالای خود موفق به کسب کد استاندارد شده‌اند، اقدام به نصب همان کد بر روی دیگر محصولاتشان می‌کنند و این هم تخلف به حساب می‌آید.

مدیرکل استاندارد یزد تصریح کرد: در صورتی که این کالا استاندارد نداشته باشد و با وجود لوگوی استاندارد، تخلف، تقلب و یا جعل صورت گرفته است با گزارش دادن به شماره پیامکی ۱۵۱۷ این موضوع را اطلاع دهند تا پیگیری و برخورد لازم انجام شود.

مطهری با تاکید بر اینکه طرح پایش کیفیت نان و کمیت وزن چانه‌های نان یکی از عملکرد نه‌ماهه استاندارد یزد است افزود: تشدید نظارت بر بازار قطعات یدکی خودرو و مشمول استاندارد اجباری از دیگر عملکردهای سازمان استاندارد است که با جدیت دنبال شده است.

وی گفت: با انجام کار علمی با جامعه آماری ۲۱ هزار نفر در کل کشور، نتایج نشان داد که خودرو جز ضعیف‌ترین رضایتمندی به لحاظ شاخص نرخ کیفیت است و بالاترین رضایت‌مندی مربوط به گوشی‌های موبایل وارداتی است و پس از آن اقلامی چون پودرها و مایعات شوینده بالاترین رضایت‌مندی در حوزه کیفیت را در کشور داشتند.

مدیرکل استاندارد یزد با بیان اینکه بالای ۴۰ درصد تولید کنندگان کشور کم فروشی داشته‌اند افزود: این آمار با تشدید نظارت و طرح ملی مبارزه با کم فروشی و پایش کمیت در سراسر کشور بعد از نه ماه به ۱۸ درصد کاهش یافته و برخی از آمار قبلی مربوط به عدم اطلاع و ناآگاهی بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار